Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specifické poruchy učení - intervence a terapie (ON913022)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON913022 - Specifické poruchy učení - intervence a terapie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty s oblastmi reedukace specifických poruch učení, s konkrétními intervenčními postupy při práci s dětmi školního věku a s problematikou specifické intervence u středoškoláků.

Sylabus

A) Tematické okruhy zaměřené na intervenci u dětí mladšího a staršího školního věku I) Specifické poruchy učení, možnosti prevence, možnosti intervence, zásady nápravy, stěžejní oblasti nápravy II) Techniky nápravy specifických poruch učení v následujících oblastechNáprava percepčních obtíží ve sluchové oblasti bude zaměřena na sluchovou analýzu a syntézu řeči, rozlišování měkkých a tvrdých slabik a sluchovou diferenciaci délky samohlásky.Náprava percepčních obtíží v oblasti zrakové bude postihovat rozlišování figury a pozadí a inverzních obrazců, vždy na různé úrovni obtížnosti vzhledem k cílovým věkovým kategoriím.Náprava obtíží v prostorové orientaci se bude soustředit na vnímání vlastního tělového schématu, na určování směru a rozlišování pravo-levé orientace. Nácvik sekvencí a posloupností bude využívat číselných řad, ustálených posloupností, jakými jsou např. dny v týdnu, roční období atd., instrukcí v určitém pořadí apod.Terapeutické postupy pro nácvik koncentrace pozornosti budou představeny pomocí různých cvičných materiálů užívaných v poradenství, bude též zmíněn program KUPOZ.V rámci nácviku čtení budou studenti seznámeni se základními technikami užívaných u dětí se specifickými obtížemi, tj. s technikou čtení s okénkem, s metodou dublovaného čtení a s metodou globálního čtení.Postupy nácviku psaní budou reflektovat cvičení na uvolnění ruky, správného držení psacího náčiní a využívání grafomotorických cvičení. Pro odstraňování dysgrafických obtíží u starších dětí budou zmíněny možnosti nácviku sklonu a velikosti písma. Stručně bude představen i grafomotorický program Dr. Y. Heyrovské.Problematika odstraňování specifických matematických obtíží bude vycházet především z reedukačních materiálů J. Nováka (Tobiáš 2000). Bude zaměřena na prostorovou orientaci, rozvíjení představy množství prvků a představy číselné řady, z níž pak vycházejí základní matematické operace.III) Vybraný tréninkový program pro nápravu SPU: metoda Brigitte Sindelarové - Deficity dílčích funkcí B) Tematické okruhy 2. části kurzu zaměřené na intervenci u středoškoláků: I) Specifické poruchy učení v adolescenci a dospělosti (projevy, diagnostika,?) II) Přístup k problematice SPU na střední škole ? v ČR a ve světě (vývoj, právní úprava,?) III) Student s SPU na střední škole ? přijímací zkoušky, studium, maturitní zkouška, atd. IV) Možnosti speciálně pedagogické intervence V) Možnosti psychologické intervence VI) Specifika profesní orientace žáků a studentů s SPU VII) Kazuistiky

Literatura

CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D., CHALUPOVÁ, E. A KOL. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků. Praha: IPPP ČR, 2007.MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.MIKULAJOVÁ, M.; DOSTÁLOVÁ, A. Hláskař. Bratislava: Dialóg, s.r.o. 2004.NOVÁK, J.: Dyskalkulie - metodika rozvíjení početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000.POKORNÁ, D.; CIMLEROVÁ, P.; CHALUPOVÁ, E.; RYNEŠOVÁ, R. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků ? zkouška Tiché čtení. In: Kucharská, A.; Chalupová, E. (Eds.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 80-82.POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.SINDELAROVÁ, B.Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996.SINDELAROVÁ, B. Deficity dílčích funkcí. Bratislava: Psychodiagnostika, 2007.

Požadavky

Výstup z předmětu - zápočet.Studenti zpracují materiálovou práci dle zadání:- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z dílčích funkcí- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z typů SPU- kazuistika žáka s SPU se zaměřením na intervenci a terapii- systém poradenské podpory o žáky s SPU na dané škole.Rozsah práce: 15 normostran 

Garant

doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.