Předmět Projekt Ateliery 1: Atelier II - foto/video/animace (ON9321A07)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON9321A07 - Projekt Ateliery 1: Atelier II - foto/video/animace, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je umožnit studentům konceptuální soustředěnou práci na zvoleném tématu diplomové práce v rámci technických médií v průběhu tří semestrů. Rozvíjení teoretických a praktických předpokladů pro projektovou tvůrčí a didaktickou činnost s fotografií, videm a animací.
Sylabus
Témata probíraná v rámci seminářů (možná východiska pro vlastní projekt a teoretickou studii):realita a fikce v současné vizuální kultuřepovaha fotografického a filmového obrazuvyjadřovací prostředky pohyblivého obrazu v kontextu výtvarné tvorbysoučasné přístupy k problematice fotografie a videa v uměnírole diváka ve vztahu k digitálním technologiím a digitálním obrazůmzměny vnímání, tvorby a interpretace obrazů s příchodem digitálních technologií
Literatura
Výběr literatury k tématům probíraným na semináři:ALLEN, R.: Representation, Illusion, and the Cinema. In: Cinema Journal, r.32, č. 2, 1993, ISSN: 00097101. str. 21-48ANDĚL, J. (ed.): Douglas Gordon: Blood, Sweat, Tears, Praha: DOX, 2009, ISBN 978-80-904213-4-9AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7BARTHES, R.: Světlá komora. Bratislava: Archa,1994. ISBN 80-7115-081-9BAZIN, A.: Co je to film? Praha: ČFÚ. 1979BORDWELL, D.: Konvence, konstrukce a filmové vidění. In: Iluminace, roč. 19, č. 2, 2007, ISSN 0862-397X, str. 25-46,BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Umění filmu. Praha: AMU, 2011, ISBN: 978-80-7331-217-6CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r.13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32CASETTI, F.: Filmic Experience. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/relocations-screenexperience.pdfCASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8CASETTI, F.: The Filmic experience.An introduction. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/FilmicExperience.pdfCURRIE, G.: Photography, painting a nd perception. In:The Journal of aesthetics and art criticism, r.49, č. 1, 1991, ISSN:00218529str. 23-29ČERVENKA, M.: Fikční světy lyriky. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7.DOLEŽEL, L.: Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.DRVOTA, M.: Základní složky filmu. Praha: NFA, 1994 ISBN 80-7004-076-9DUNCUM, P.: Visual Culture: Developments, Definitions, and Directions for Art Education. In: Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), r.42, č.2, 2001. ISSN 0039-3541, str. 101 - 112.ECO, U.; Meze interpretace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r.21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927FOŘT, B. : Úvod do sémantiky fikčních světů. Host, Brno 2005, ISBN 80-7294-165-8FULKOVÁ, M.: Když se řekne… vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, r. 42, č. 4, 2002. ISSN 1210-3691. str. 12 - 14FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.GOODMAN, N.: Jazyky Umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007, ISBN 978-80-200-1519-8.GUNNING, T.: Estetika Úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák. In: SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004, str. 149-166GUNNING, T.: The Sum of its pixels. In: Film comment, č. 5 2007, str 78, rok 2007GUNNING, T.: Whats the point of an index? or, Faking Photographs. In: BECKMAN, K., MA, J. (ed.): Still moving, Between cinema and photography. Durham: Duke University Press, 2008, ISBN 978-0-8223-4155-0HADRAVOVÁ, T.: Tom Gunning - Za nové atrakce, rozhovor. In: Cinepur, r.16. č. 9-10, 2008, FAMU, ISSN 1213-516X, str. 7-8HOGENOVÁ, A.: K fenoménu pohybu a myšlení. Praha: Eurolex Bohemia s.r.o., 2006, ISBN 80-86861-72-4HOGENOVÁ, A.; K problematice poznání. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-7290-222-9CHATMAN, S.: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008, ISBN 978-80-7294-260-2Imaginace a mentální stavy v diváckém rozumění filmové fikci. Rozhovor s Gregorym Curriem. In.: Iluminace, r. 15, č. 1, 2003. ISSN 0862-397xJOST, F.; Realita/Fikce - říše klamu. Praha: Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-056-2.KULKA, T.: Uměni a kýč. Praha, Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2LEIGHTON, T.: Art and the moving image. London: Tate publishing, 2008, ISBN 978-1-85437-625-1134MANOVICH, L.: The language of new media.Cambridge: The MIT press, 2001, ISBN 0-262-13374-1MIŠÍKOVÁ, K.: Mysl a příběh ve filmové fikci. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6Moving images in the clasroom. London: British film institute. 2000. ISBN 0 85170 831 5, dostupné na http://www.bfi.org.uk/education/teaching/miic/MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie I. Brno: Host, 2007, ISBN 978-80-7294-239-8NEILL, A.: Empatie a (filmová) fikce. In: Iluminace, roč. 19, č. 2, 2007, str. 5-24, ISSN 0862-397XPASTOROVÁ, M.: Pojetí Výtvarné výchovy v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura,2004, ISSN: 1802-4785, Dostupné on-line na: http://www.rvp.cz/clanek/247/43PASTOROVÁ, M., TOMEK, K.: Vizualizace výsledků první etapy diskuse k filmové výchově, VÚP, ISSN: 1802-4785, 2008. dostupné na http://old.rvp.cz/soubor/02833.pdfPETŘÍČEK, M.: Několik důvodů, proč by měla být filmová/audiovizuální výchova součástí vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2007, ISSN: 1802-4785, dostupné online na http://www.rvp.cz/clanek/1633PHILLIPS, P.: Understanding film texts. London: Britsh Film Institute, 2000, ISBN 0-85170-799-8PLAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis,1967RODOWICK, D.N.: Paradoxy vizuálna. In: Iluminace, roč.21, č. 1, 2009,Praha: NFA, str. 50-52, ISSN 0862-397XRODOWICK, D.N.: The Virtual life of film. Cambridge: Harvard university press, 2007. ISBN 978-0-674-02698-8STAIGER, J.: Mody recepce. In: SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004, str. 283-297SZCZEPANIK, P.: Mezi tělem diváka a tělem filmu. In: Iluminace, r.13, č. 3, 2001. ISSN 0862-397x, str. 101-107SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004SZCZEPANIK, P.; KUČERA,J.: Virtuální život filmu. Rozhovor s Davidem Normanem Rodowickem. In: Iluminace, r. 15, č. 2/2003, ISSN 0862-397X . str. 89-106TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005, ISBN 80-7294-130-5VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2Visual culture questionnaire. In: October, č. 77, 1996, ISSN:01622870. str. 25-70VRÁNKOVÁ, E. Mediální gramotnost, in: Revue pro média č. 8, 2004, dostupné online na http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/medialni_gramotnost.htmWALTON, K.L.: Jak vzdálené jsou fikční světy od světa skutečného? In: Aluze, r.9, č.2, 2005, ISSN 1212-5547, str. 87-101WALTON, K.L.: On Pictures and Photographs: Objections Answered. In: ALLEN, R.,WALTON, K. L.: Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representational arts). London : Harvard University Press, 1992. ISBN 0-674-57619-5.WALTON, K.L.: Transparent Pictures. On the nature of photographic realism. In: Critical Inquiry, r.11, č. 2, 1984, ISSN: 00931896. str.. 246-277ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton, 2001, ISBN 80-7254-194-3
Požadavky
Pravidelná účast na seminářích, samostatná práce na vlastním projektu, četba odborné literatury, předpokládá se schopnost porozumět anglickému textu.Oevzdání teoretické studie a její obhájení - teoretická studie na zvolené téma seminárního projektu. Dostatečná orientace v teoretických a didaktických kontextech zvolenéhho tématu, prostudovaná literatura.
Garant
PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.