Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Projekt Ateliery 1: Atelier II - foto/video/animace (ON9321A07)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ON9321A07 - Projekt Ateliery 1: Atelier II - foto/video/animace, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je umožnit studentům konceptuální soustředěnou práci na zvoleném tématu diplomové práce v rámci technických médií v průběhu tří semestrů. Rozvíjení teoretických a praktických předpokladů pro projektovou tvůrčí a didaktickou činnost s fotografií, videm a animací.

Sylabus

Témata probíraná v rámci seminářů (možná východiska pro vlastní projekt a teoretickou studii):realita a fikce v současné vizuální kultuřepovaha fotografického a filmového obrazuvyjadřovací prostředky pohyblivého obrazu v kontextu výtvarné tvorbysoučasné přístupy k problematice fotografie a videa v uměnírole diváka ve vztahu k digitálním technologiím a digitálním obrazůmzměny vnímání, tvorby a interpretace obrazů s příchodem digitálních technologií

Literatura

Výběr literatury k tématům probíraným na semináři:ALLEN, R.: Representation, Illusion, and the Cinema. In: Cinema Journal, r.32, č. 2, 1993, ISSN: 00097101. str. 21-48ANDĚL, J. (ed.): Douglas Gordon: Blood, Sweat, Tears, Praha: DOX, 2009, ISBN 978-80-904213-4-9AUMONT, J.: Obraz. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7BARTHES, R.: Světlá komora. Bratislava: Archa,1994. ISBN 80-7115-081-9BAZIN, A.: Co je to film? Praha: ČFÚ. 1979BORDWELL, D.: Konvence, konstrukce a filmové vidění. In: Iluminace, roč. 19, č. 2, 2007, ISSN 0862-397X, str. 25-46,BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: FAMU, Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7106-898-3BORDWELL, D.; THOMPSONOVÁ, K.: Umění filmu. Praha: AMU, 2011, ISBN: 978-80-7331-217-6CARROLL, N.: Definování pohyblivého obrazu. In: Iluminace, r.13, č.2, 2001, ISSN 0862-397X, str. 5-32CASETTI, F.: Filmic Experience. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/relocations-screenexperience.pdfCASETTI, F.: Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-143-8CASETTI, F.: The Filmic experience.An introduction. 2007, dostupné online na http://www.francescocasetti.net/saggi/FilmicExperience.pdfCURRIE, G.: Photography, painting a nd perception. In:The Journal of aesthetics and art criticism, r.49, č. 1, 1991, ISSN:00218529str. 23-29ČERVENKA, M.: Fikční světy lyriky. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-592-8DELEUZE, G.: Film 1 Obraz-pohyb. Národní filmový archiv, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.DELEUZE, G.: Film 2 Obraz-čas. Národní filmový archiv, Praha 2006, ISBN 80-7004-127-7.DOLEŽEL, L.: Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.DRVOTA, M.: Základní složky filmu. Praha: NFA, 1994 ISBN 80-7004-076-9DUNCUM, P.: Visual Culture: Developments, Definitions, and Directions for Art Education. In: Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), r.42, č.2, 2001. ISSN 0039-3541, str. 101 - 112.ECO, U.; Meze interpretace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9FILIPOVÁ, M.: Podoby vizuálních studií. In: Iluminace, r.21, č. 1, 2009. ISSN 0862-397X, str. 68-80FILIPIOVÁ, M; RAMPLEY, M.: Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Brno: Masarykova univerzita, Společnost pro odbornou literaturu - Barrister et Principal, 2007, ISBN 978-80-87029-26-8FLUSSER, V.: Moc obrazů. Výtvarné umění, OSVU 1996, č. 3-4, ISSN O862-9927FOŘT, B. : Úvod do sémantiky fikčních světů. Host, Brno 2005, ISBN 80-7294-165-8FULKOVÁ, M.: Když se řekne… vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, r. 42, č. 4, 2002. ISSN 1210-3691. str. 12 - 14FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H&H 2008, 335 s., ISBN 978-80-7319-076-7.GOODMAN, N.: Jazyky Umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007, ISBN 978-80-200-1519-8.GUNNING, T.: Estetika Úžasu: raný film a (ne)důvěřivý divák. In: SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004, str. 149-166GUNNING, T.: The Sum of its pixels. In: Film comment, č. 5 2007, str 78, rok 2007GUNNING, T.: Whats the point of an index? or, Faking Photographs. In: BECKMAN, K., MA, J. (ed.): Still moving, Between cinema and photography. Durham: Duke University Press, 2008, ISBN 978-0-8223-4155-0HADRAVOVÁ, T.: Tom Gunning - Za nové atrakce, rozhovor. In: Cinepur, r.16. č. 9-10, 2008, FAMU, ISSN 1213-516X, str. 7-8HOGENOVÁ, A.: K fenoménu pohybu a myšlení. Praha: Eurolex Bohemia s.r.o., 2006, ISBN 80-86861-72-4HOGENOVÁ, A.; K problematice poznání. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-7290-222-9CHATMAN, S.: Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008, ISBN 978-80-7294-260-2Imaginace a mentální stavy v diváckém rozumění filmové fikci. Rozhovor s Gregorym Curriem. In.: Iluminace, r. 15, č. 1, 2003. ISSN 0862-397xJOST, F.; Realita/Fikce - říše klamu. Praha: Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-056-2.KULKA, T.: Uměni a kýč. Praha, Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2LEIGHTON, T.: Art and the moving image. London: Tate publishing, 2008, ISBN 978-1-85437-625-1134MANOVICH, L.: The language of new media.Cambridge: The MIT press, 2001, ISBN 0-262-13374-1MIŠÍKOVÁ, K.: Mysl a příběh ve filmové fikci. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1MONACO, J.: Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6Moving images in the clasroom. London: British film institute. 2000. ISBN 0 85170 831 5, dostupné na http://www.bfi.org.uk/education/teaching/miic/MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie I. Brno: Host, 2007, ISBN 978-80-7294-239-8NEILL, A.: Empatie a (filmová) fikce. In: Iluminace, roč. 19, č. 2, 2007, str. 5-24, ISSN 0862-397XPASTOROVÁ, M.: Pojetí Výtvarné výchovy v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura,2004, ISSN: 1802-4785, Dostupné on-line na: http://www.rvp.cz/clanek/247/43PASTOROVÁ, M., TOMEK, K.: Vizualizace výsledků první etapy diskuse k filmové výchově, VÚP, ISSN: 1802-4785, 2008. dostupné na http://old.rvp.cz/soubor/02833.pdfPETŘÍČEK, M.: Několik důvodů, proč by měla být filmová/audiovizuální výchova součástí vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2007, ISSN: 1802-4785, dostupné online na http://www.rvp.cz/clanek/1633PHILLIPS, P.: Understanding film texts. London: Britsh Film Institute, 2000, ISBN 0-85170-799-8PLAŻEWSKI, J.: Filmová řeč. Praha: Orbis,1967RODOWICK, D.N.: Paradoxy vizuálna. In: Iluminace, roč.21, č. 1, 2009,Praha: NFA, str. 50-52, ISSN 0862-397XRODOWICK, D.N.: The Virtual life of film. Cambridge: Harvard university press, 2007. ISBN 978-0-674-02698-8STAIGER, J.: Mody recepce. In: SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004, str. 283-297SZCZEPANIK, P.: Mezi tělem diváka a tělem filmu. In: Iluminace, r.13, č. 3, 2001. ISSN 0862-397x, str. 101-107SZCZEPANIK, P. (ed.): Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové, 2004SZCZEPANIK, P.; KUČERA,J.: Virtuální život filmu. Rozhovor s Davidem Normanem Rodowickem. In: Iluminace, r. 15, č. 2/2003, ISSN 0862-397X . str. 89-106TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005, ISBN 80-7294-130-5VALUŠIAK, J.: Základy střihové skladby. Praha: AMU. 2005. ISBN 80-7331-039-2Visual culture questionnaire. In: October, č. 77, 1996, ISSN:01622870. str. 25-70VRÁNKOVÁ, E. Mediální gramotnost, in: Revue pro média č. 8, 2004, dostupné online na http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/medialni_gramotnost.htmWALTON, K.L.: Jak vzdálené jsou fikční světy od světa skutečného? In: Aluze, r.9, č.2, 2005, ISSN 1212-5547, str. 87-101WALTON, K.L.: On Pictures and Photographs: Objections Answered. In: ALLEN, R.,WALTON, K. L.: Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representational arts). London : Harvard University Press, 1992. ISBN 0-674-57619-5.WALTON, K.L.: Transparent Pictures. On the nature of photographic realism. In: Critical Inquiry, r.11, č. 2, 1984, ISSN: 00931896. str.. 246-277ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton, 2001, ISBN 80-7254-194-3

Požadavky

Pravidelná účast na seminářích, samostatná práce na vlastním projektu, četba odborné literatury, předpokládá se schopnost porozumět anglickému textu.Oevzdání teoretické studie a její obhájení - teoretická studie na zvolené téma seminárního projektu. Dostatečná orientace v teoretických a didaktických kontextech zvolenéhho tématu, prostudovaná literatura.

Garant

PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.