Předmět Školní třída jako sociální skupina (ONPP13065)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ONPP13065 - Školní třída jako sociální skupina, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Tematické zaměření: · Definice skupiny. Typologie skupin. Malá sociální skupina. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině.· Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň.· Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody - pozorování, rozhovory, dotazníky.· Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku.· Narušené vztahy ve skupině, šikana.· Dívky a chlapci ve skupině.· Kolektiv s postiženými dětmi, dětmi cizinců aj.· Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání.· Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu.· Soukromí versus škola, "šedé zóny" ve znalosti dětí a komunikaci s nimi (facebook, kroužky, rodinní příslušníci aj.)· Hlavní důvody nekázně a postupy k jejímu zvládání.· Ne/oblíbené třídy a děti z pohledu vyučujících.· Vztahy mezi třídami. Škola jako skupina.
Literatura
Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.http://klima.pedagogika.cz/
Garant
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.PhDr. Lidmila Valentová, CSc.