Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika raného a předškolního věku (ONSP18811)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ONSP18811 - Speciální pedagogika raného a předškolního věku, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s mentálním postiženímOntogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postiženímCharakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika. Logopedická péče při narušeném vývoji řeči: zásady, metody, prognóza, možnosti prevence. Dysfázie. Dyslalie. Mutizmus. Balbuties. Breptavost.Metodika logopedické péče, postup, zásady, pomůcky a přístroje. : Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se sluchovým postiženímOntogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s tělesným postiženímPsychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů. Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii. Didaktická a technická podpora TPdítěte v předškolním věku. Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce. Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí. Raná péče, principy, formy, zásady. Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti. Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí. Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace. Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se zrakovým postiženímZnalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů. Výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra. Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

Literatura

MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha, SPN 1989. BENEŠOVÁ,E.,JANOTOVÁ,N. Logopedie. Cvičné texty - říkanky. Praha, SPN 1990. OHNESORG,K. Fonetika pro logopedy. Praha, SPN 1974. MIKULAJOVÁ M., RAFAJDUSOVÁ I.: Vývinová dysfázie. Bratislava 1993. VYŠTEJN J.: Vady výslovnosti. Praha, SPN 1991. Sborník Balbuties. Praha, Logopedický ústav 1957. PAVLOVÁ-ZÁHALKOVÁ,A.,SVATÝ,J.: Použití léčebného spánku v pediatrii a dětské logopedii. Praha, SZN 1961. PEUTELSCHMIEDOVÁ,A.: Etiologie a terapie koktavosti. UPPedF,Olomouc 1994. _______¨ JANOTOVÁ, N.,ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Praha, SPN 1990. KORSUNSKAJA,B. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha, SPN 1978. KRAHULCOVÁ,B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha, Karolinum 1996. POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha, Svoboda 1992. PULDA, M Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2. ____ Realizace rehabilitační péče v jednotlivých etapách života člověka s tělesným postižením. Sborník Somatopedické společnosti, Praha 1996 VÍTKOVÁ,M. Somatopedické aspekty. Paido, Brno 1999 KVĚTOŇOVÁ, L.A KOL. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno, Paido 1996. NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku . Praha, ISV nakladatelství 1998. ŘEHŮŘEK, J. Oční onemocnění v dětském věku. In kompendium očního lékařství, Praha, Grada 1997. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum 1995. VÍTKOVÁ, M (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999.OPATŘILOVÁ, Dagmar, Zita NOVÁKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. ISBN 978-80-7315-240-6.BAZALOVÁ, Barbora, Zita NOVÁKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje: texty k distančnímu vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-802-6206-934.

Garant

doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.