Předmět Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství II (ONSP18842)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ONSP18842 - Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství II, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro: - hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb osob se speciálními vzdělávacími potřebami, - komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky, - spolupráci s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Sylabus
Uvedení do speciálněpedagogické diagnostiky Systém poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice - činnost školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce) - střediska výchovné péče- legislativní rámec školského poradenství Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky - diagnostika rozumových schopností - diagnostika motoriky - diagnostiky laterality - diagnostika zrakové a sluchové percepce - diagnostika sociability Diagnostické situace - diagnostika hry - diagnostika kresby - kariérové poradenství Vybraná témata speciálněpedagogické diagnostiky - diagnostika specifických poruch chování - diagnostika specifických poruch učení - diagnostika poruch autistického spektra - diagnostika vztahů ve školní třídě
Literatura
DITTRICH, P. (1992) Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H. GAVORA, J., PRUŽINSKÁ, J. (1995) Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství.HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-659-8.HANÁK, P a kol. (2005) Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha : IPPP. ISBN 80-86856-10-0.HRABAL, V. (1989) Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.MATĚJČEK, Z. (1992) Dítě a rodina. Praha : SPN. ISBN 80-04-25236-2.MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X. MATĚJČEK, Z. (1991) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN.MUNDEN, A., ARCELUS, J. (2002) Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál. ISBN 80-7178-625-X.NOVOSAD, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha : Portál. ISBN 80-7178-197-5.PŘINOSILOVÁ, D. (2004) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU. ISBN 80-210-3354-1.STRASSMEIER, W. (1996) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha : Portál. ISBN 80-85282-87-9.STRNADOVÁ, I. Styly učení a možnosti jejich využití v rámci diagnostiky a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. s.91-96. In BARTOŇOVÁ, M. (Ed.) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV./ Specific Learning Difficulties in Kontext of Educational Fields of RVP ZV. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál. ISBN 80-7178-545-8.VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychologie problémového dítěte školního věku. Univerzita Karlova v Praze : nakladatelství Karolinum. ISBN 80-7184-488-8.VÍTKOVÁ, M. (Ed.) (2003) Otázky speciálně pedagogického poradenství : Základy, teorie, praxe. Brno : Paido. ISBN 80-86633-08-X.ZELINKOVÁ, O. (2001) Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha : Portál. ISBN 80-7178-544-X.ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7.Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb.Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb.
Požadavky
1) Zhotovení pomůcky pro rozvoj či diagnostiku vybrané funkce 2) Administrace zvoleného diagnostického nástroje 3) Písemná zkouška
Garant
Mgr. Lenka Felcmanová, Ph.D.