Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Globální změny a trvalá udržitelnost (MB130P68)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MB130P68 - Globální změny a trvalá udržitelnost, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Funkce rostlin na Zemi: snižuje se jejich význam pro člověka? • Přírodovědné, ekonomické a společenské aspekty trvale udržitelného rozvoje.• Základní zdroje informací o změnách klimatu a trvale udržitelném rozvoji lidských společností.• Rostliny v systému potravního řetězce: producenti, býložravci, masožravci, všežravci.• Závislost lidstva na rostlinách: v minulosti, přítomnosti a budoucnosti.2. Biologické principy fotosyntetické produkce rostlin Sluneční záření zajišťuje energii a potravu pro vše živé na Zemi. Co zajišťují rostliny pro lidstvo? Jak se tvoří biomasa v rostlinách: Fixace CO2 s využitím energie záření. Sluneční záření: spektrum, vlastnosti, význam pro rostliny, živočichy, člověka.3. List, rostlina a porost v podmínkách dnešního klimatu: význam vody Fotosyntéza na úrovni listu, rostliny a porostu. Vliv vnějších faktorů na fotosyntézu: záření, CO2 , teplota. Dýchání rostlin : ztráta nebo nezbytnost ? Potřebují rostliny hodně vody ke svému růstu ? Tok vody v ekosystémech. Nejvíce vody spotřebuje zemědělství při závlahách: Proč ? Rostliny jako chladničky v krajině.4. Planeta Země jako skleník? Fyzikální podstata skleníkového efektu. Jak udržuje Země stálou teplotu na svém povrchu? Skleníkové plyny: CO2 , H2O, CH4, N2O, freony: příčiny změn jejich koncentrací dříve, dnes a zítra. Základní termíny: zesílení skleníkového efektu, radiační účinek, míra zvýšení teploty. Dosavadní a předpokládané změny klimatu: teplota, srážky, hurikány, hladiny oceánů Možnosti snižování antropogenních emisí skleníkových plynů: zalesňování, ukládání CO2 do vytěžných dolů a hlubin oceánů, omezení emisí CH4, N2O, geoinženýrská řešení.5. Biogeochemické cykly Půda: fyzikální, chemická a biologická složka. Půda a její význam pro život na Zemi. Globální cyklus C: biosféra, pedosféra, atmosféra, kryosféra. Kvantitativní přepočty uhlíku C, oxidu uhličitého (CO2) a sušiny rostlin (CH2O). Globální cyklus vody Globální cyklus N a P.6. Globální změny klimatu Mezivládní panel pro změny klimatu. "Popírači" klimatických změn Vliv zvyšující se koncentrace CO2 na rostliny Vliv zvyšující se teploty na rostliny Zdravotní rizika lidstva vyplývající ze změn klimatu7. Ekonomické, politické a společenské důsledky globálních změn Zdroje energie pro lidské společnosti: uhlí, ropa, zemní plyn. Možné náhrady fosilních zdrojů energie: biopaliva, větrná energie, sluneční kolektor a články, geoinženýrská řešení. Dostatek potravin pro všechny? Špatně formulovaná otázka.8. Trvale udržitelný rozvoj lidstva: Nezbytnost I fikce. Zpráva G. H. Brundtlandové Vývoj uvědomování si významu přírody pro lidstvo (A. Leopold, Carssonová, Costanza) Charakteristiky trvale udržitelného rozvoje: přednosti a omyly. Omezování růstu populace: jaké možnosti?9. Jak získáváme potraviny? Vznik zemědělství a jeho důsledky Význam šlechtění (G. Mendel) a minerální výživy rostlin (J. Liebig) Charakteristika současného intenzivního zemědělství. Ekologické zemědělství, geneticky modifikované rostliny.10. . Trvalý růst na stejné planetě Priorita přírodních zákonů nebo ekonomických pravidel? Míra narušení přírody lidstvem: Hodnocení na přelomu milénia. Služby ekosystémů. Ekologická stopa a další indikátory vlivu lidstva na přírodu. Změny hodnotových priorit lidí (J. Diamond, E. Kohák, J. Lovelock, ale také B. Lomborg)11. Prezentace studentů a diskuse:

Literatura

Nátr, L.: Příroda, nebo člověk? -- Služby ekosystémů. Karolinum. 344 ss. 2011. Nátr, L.: Fotosyntetická produkce a výživa lidstva.- ISV nakladatelství, Praha 2002. ISBN 80-85866-92-7 Nátr, L.: Země jako skleník. Proč se bát CO2 ?: Academia, Praha 2006. ISBN 80-200-1362-8. 14 Nátr L.: Rozvoj trvale neudržitelný. Nakladatelství Karolinum, 2005. Moldan B.: Podmaněná planeta. 2010.Kadrnožka J.: Globální oteplování Země. 2008.Lovelock J.: Gaia vrací úder. 2009.Seják J. a kol.: Hodnocení funkcí a služeb ekosystémů České republiky. 2010.webové stránky předmětu: http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/index.htm

Požadavky

Podmínkou pro klasifikaci je absolvování 1 studentské prezentace během přednášek (délka 3-5min) zadané/dohodnuté literatury pro diskuse - seznam je na webové stránce předmětu. Je i možné si domluvit s vyučujícícmi vlastní článek, knihu pro prezentaci s vhodnou tématikou Prezentace budou průběžně po dohodě na začátku přednášek během semestru a zbývající pak na konci semestru.Klasifikace je na základě dvou písemných testů složených z 20 nebo 25 otázek, které jsou postupně v průběhu semestru dávány k dispozici po každé přednášce (15-20 otázek za přednášku, otázky pokrývají celý její obsah) na webové stránce kurzu.1. test přibližně v polovině semestru (má váhu 1/3)2. test v zápočtovém týdnu (má váhu 2/3) a obsahuje otázky volené z problematiky kompletní za celý semestr. Na základě výsledku dvou testů během semestru bude navržena známka. Možnost změny navržené klasifikace formou ústní zkoušky po dohodě. Hodnocení testů: podle počtu otázek (20 nebo 25) každé připadne bodové zastoupení tak, aby celkem odpovídalo hodnocení 100 procentům (tj. 20 otázek po 5 bodech, 25 otázek po 4 bodech). Výborně : 85-100, Velmi dobře: 70-84,5, Dobře: 60-69,5.

Garant

prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D.