Předmět Populační ekologie (MB162P23)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MB162P23 - Populační ekologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
P1. Úvod, motivační příklady, význam a užití dynamických modelů v biologii; program kurzu, požadavky kezkoušce. P2. Spojité modely populační dynamiky izolovaného druhu. P3. Diskrétní modely populační dynamiky izolovaného druhu; metody simulace modelů populační dynamiky aodhadu jejich parametrů (cvičení na počítači). P4. Příklady na simulaci modelů populační dynamiky izolovaného druhu (cvičení na počítači). P5. Leslieho model. Vytvoření Leslieho modelu při znalosti life tables a analýza jeho chování. P6. Modely populační dynamiky dvou interagujících druhů. P7. Simulace chování modelů populační dynamiky dvou interagujících druhů (cvičení na počítači). P8. Analýza chování modelů populační dynamiky dvou interagujících druhů ze znalosti izoklin. Analýza stabilityrovnovážného bodu. P9. Od populace k metapopulaci - základní koncepce a modely. Metapopulace v kontextu pevnina-ostrov, zdroj-propad; vliv fragmentace krajiny na metapopulační dynamiku. P10. Metapopulační dynamika systému dravec-kořist na příkladu mšic a jejich predátorů. P11. Ostrovní biogeografie a její aplikace v metapopulačním kontextu a v ochraně přírody (SLOSS). P12. Fragmentace biotopů; úbytek plochy vs. fragmentace sensu stricto; konektivita v krajině; význam historickéhokontextu pro citlivost druhů vůči fragmentaci (africký nížinný les vs. africký horský les); okrajový efekt (tropy vs. mírnéšířky); možnosti ochrany přírody v mozaikovitém prostředí. P13. Areály, abundance a ochrana přírody: rozložení abundancí v rámci areálu; hojnost vs. vzácnost a jejichdůsledky pro oceňování stupně ohrožení; ochrana okrajových populací (národní seznamy chráněných druhů) vs. ochranajádrových populací (kontinentální seznamy chráněných druhů); příklady vědeckého (IUCN kategorizace, americkýseznam chráněných druhů) a subjektivního (český seznam chráněných druhů) přístupu k druhové ochraně. P14. Faktory ovlivňující druhovou diverzitu; vztahy species-area a species-abundance; diverzita vs. vzácnost; druhycharakteristické pro druhově bohaté a druhově chudé lokality; význam historie species poolu; význam prostorovéhoměřítka; ochrana diverzity vs. ochrana vzácných druhů.
Literatura
A.A. Berryman, P. Kindlmann (2008): Population Systems. Springer, Dordrecht.J.Rajchard, P. Kindlmann, Z. Balounová (2003): Ekologie II. Kopp, Č. Budějovice.V. Jarošík (2005): Růst a regulace populací. Academia, Praha.P. Kindlmann & F. Burel (2008): Connectivity measures: a review. Landscape Ecology 23: 879-890.Hanski, I. (1999): Metapopulation Ecology. Oxford University Press, Oxford.Gilpin, M.E. & Hanski, I., eds.(1991): Metapopulation Dynamics: Empirical and Theoretical investigations.Academic Press, London.Hanski, I. & Gilpin, M.E., eds. (1997): Metapopulation Biology: Ecology, Genetics & Evolution. - Academic Press,London. 512 pp.
Požadavky
Zkouška sestává ze zaškrtávacího testu obsahujícího 12 otázek, ověřujícího osvojení si probrané látky.
Garant
prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc.
Vyučující
prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc.