Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kognitivní neuroetologie (MB170P70)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MB170P70 - Kognitivní neuroetologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

(1-4) ÚVODco je neuroetologie: Historie a definice disciplínyZáklady fyziologie a anatomie nervového systému mechanismy of nervového přenosu: elektrochemický přenos, synaptická štěrbina, akční potenciál, časová a prostorová konstantaReceptory, Iontové kanály: napěťově řízené kanály, chemicky řízené, kanály spjaté s G-proteiny Neurotransmitery: definice, dělení, funkce,deficity, poruchy, ovlivnění homeostázy organismu a chováníMetody výzkumu: nahrávání a měření nervové aktivity, volumometrie, léze, farmakologie, behaviorální studie, c-fos, zobrazovací metody: fMR, PET, CT (5-6) ZÁKLADNÍ EMOCIÁLNÍ A MOTIVAČNÍ PROCESYEmoce: Teorie, Taxonomie a sémantikaAgrese: evoluční zdroje aresivity a ?zlosti"; vyšší kognitivní funkce a agrese -zhodnocení, obecný neurokognitivní substrát pro ?zlost"; variabilita v agresivitě indukovaná prostředím, agresivní chování vyvolané přímou elektrickou stimulací mozku ESB- a důsledky souvislost s emocemi, funkční okruh v mozku pro záchvat vzteku ?affective attack", tichý útok -zakousnutí, dominance a agresivita mezi samci, učení a agresivita, farmakologie a neurochemické metody využité při studiu agreseStrach a úzkost: charakteristika, modely pro studium strachu (úlohy), základní dráha v CNS aktivovaná při prožívání strachu - ?transhypotalamická dráha", učení a strach, neurochemické a farmakologické postupy při studiu strachu.(7) Učení a paměť I. Klasifikace a mechanismy: Definice a klasifikace pojmů, Zodpovědné mechanismy: základní mechanismus a funkce LTP a LTD, Hippocampus jako klíčová struktura pro učení a paměť. Klasická studie: Učení a paměť - jednoduchý reflexní mechanismus u měkkýše Aplysia Komplexní schopnosti učení - příklad: Kognitivní schopnosti a neuronální substrát krkavcovitých a lidoopů(8) Učení a paměť II: prostorová kognice:Prostorová orientace potkanů a holubů: neuronální substrát prostorové kognice-hippocampus, place-cells, head-directions cells -základní informace; metody výzkumu - behaviorální testy, prostorová kognice jako podklad abstraktního myšlení; orientace na malé a střední škále: alotetická orientace, idiotetická orientace, path-integration, landmark orientation, kognitivní mapy, různé aspekty prostorové kognice u člověka: ontogeneze, gender, vztah k jiným kognitivním funkcím.Příkladové studie: prostorová kognice jako podklad pro abstraktní myšlení, neurogeneze (zmnožení neuronů) a foodstoring (ukládání zásob) u ptáků. (9) Učení a paměť III: Učení v ranné fázi ontogeneze I:Učení zpěvu: ontogeneze získávání a produkce zpěvu, vrozené predispozice, Sexuální dimorfizmus a hormonální regulace zpěvu, Neuronální podklad zpěvu - fylogeneze, nezbytnost sluchové zpětné vazby, klasický pohled : specifická dráha pro senzorické učení "anterior forebrain pathway", specifická dráha pro produkci zpěvu : "song production pathway", Lateralizace funkce vokálních center, Nový pohled - IEG a funkce vokálních center, Sezónní variabilita a neurogeneze. (10) Učení a paměť IV: Učení v ranné fázi ontogeneze II:Rodičovský imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Rozhodující oblasti mozku a funkční asymetrie, Dědičná preference pro určitý preferovaný stimulus - lokalizace v mozkuSexuální imprinting: Charakteristika chování a experimentální přístup k jeho studiu, Funkce a lokalizace jednotlivých center v mozku; Vliv sociálnho prostředí a věku na rychlost re-konsolidačního procesu, IEG a sexuální imprinting, sexuální imprinting and hippocampus(11) SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ: Hravé chování u potkanů:Koncepční základ pro studium neuronálního podkladu hravého chování, popis hravého chování a experimentální analýza zdrojů (motivačních) hravého chování, hra agresivita, Hra a pokus o její neuroanatomickou lokalizaci a neurochemické zobrazení,funkce hry, rozlišení mezi hrou a explorací(12) Duševní poruchy: Animální modelyNeuronální podklad některých psychiatrických onemocnění a deficitů: schizofrenie, deprese, Alzheimerova choroba, toxikománie, metody výzkumu, animální modely při výzkumu psychiatrických onemocnění

Literatura

Camhi JM, Neuroethology, Sinauer Associates Inc publishers, 1984.Carew TJ, Behavioral Neurobiologi, Sinauer Associates Inc publishers, 2000.Carlson NR, Physiology of Behavior, Pearson Education, Inc.2004.Ewert J-P, Neuroethology, Springer-Verlag, 1980.Felten DL, Józefowicz RF, Netter's Atlas of Human Neuroscience, MediMedia USA, 2003.Höschl C, Libiger J, Švestka J (Eds.), Psychiatrie, Tigis, 2002. Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM (Eds.), Principles of Neural Science, Fourth Edition, McGraw-Hill, 2000. Koukolík F, Lidský mozek, 2. vydání, Portál, 2002.Kulišťák P, Neuropsychologie, Portál, 2003.Mackintosh NJ (Ed.), Animal Learning and Cognition, Academic Press, 1994.Panksepp, J, Affective Neuroscience, Oxford University press, Inc., 1998 Pearce JM, Animal Learning and Cognition, Psychology Press Ltd., 1998

Požadavky

Podmínky zápočtu: Studenti se prakticky seznámí s metodikou používanou v kognitivních vědách. Jedná se o komplexní behaviorální úlohy: Morrisovo vodní bludiště (MWM), „Carousal maze“, operantní úlohy ve Skinnerových boxech; farmakologické modely psychiatrických onemocnění (deprese, schizofrenie). Trénink zvířat metodou pozitivního reinforcementu v praxi i pomocí počítačové simulaceZkouška sestává z referátu, kde student odprezentuje dílčí téma z neuroetologie na základě jednoho či několika aktuálních článků s IF. Výběr tématu a vhodných článků musí zkonzultovat s přednášejícím. Druhá část zkoušky probíhá v písemné formě (10 otázek). Písemná část zkoušky je doplněna několika dotazy, které se tématicky vztahují k písemné části.

Garant

RNDr. Eva Landová, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Eva Landová, Ph.D.PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.