Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ochrana člověka za mimořádných událostí (MB180P25)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MB180P25 - Ochrana člověka za mimořádných událostí, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem programu je připravit absolventy/-tky účinně reagovat na vzniklé běžné rizikové i mimořádné události související s výkonem jejich povolání, tj. budou schopni v případě mimořádné události adekvátně ochránit sebe a žáky.

Sylabus

1. Ochrana člověka za mimořádných událostí1.1. Mimořádné události - klasifikace mimořádných událostí; možná ohrožení; jak lze předcházet vzniku mimořádných událostí, jak být připraven a jak reagovat v případě kdy mimořádná událost nastane a co učinit po jejím skončení; nejfrekventovanější mimořádné události v ČR; terorismus (základní charakteristika, zásady chování)1.2. IZS - základní a ostatní složky IZS a jejich koordinace; zapojení právnických a fyzických osob do záchranných a likvidačních prací1.3. Požární prevence - hasicí přístroje, jejich druhy a zásady správného použití; principy předcházení požárům; sebe uhašení a hašení hořící osoby1.4. Ochrana obyvatelstva1.4.1. Varování - druhy signálu, jak se zachovat v případě signalizace "Všeobecná výstraha"1.4.2. Ukrytí - definice; rozdíl pojetí ukrytí; stálé a improvizované úkryty1.4.3. Individuální ochrana - prostředky individuální a improvizované ochrany1.4.4. Evakuace - co dělat v případě jejího nařízení a zásady opuštění bytu; evakuační a přijímací střediska; evakuační zavazadlo; označení uzávěru médií a východu1.5. Základní identifikace cizího prostředí - možná rizika spojená s pořádáním školních aktivit mimo budovu školy1.6. Tísňová volání1.6.1. Důležitá telefonní čísla tísňového volání1.6.2. Zásady volání na tísňovou linku1.7. Legislativa - zákon c. 239/2000 Sb., o IZS a o změně některých zákonu, ve znění pozdějších předpisu; zákon c. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonu (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisu; zákon c. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisu1.8. Kde získat potřebné informace z oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí1.8.1. www stránky dotčených institucí a dalších organizací, které se věnují uvedené problematice1.8.2. Instituce a organizace, kde lze získávat další potřebné informace2. Význam ozbrojených sil v demokratické společnosti2.1. Úkoly ozbrojených sil při řešení krizových situací nevojenského charakteru a při řešení krizových situací vojenského charakteru2.2. Příprava občanu k obraně státu a její význam pro společnost2.3. Kde získat potřebné informace o významu ozbrojených sil v demokratické společnosti2.3.1. www stránky dotčených institucí a dalších organizací, které se věnují uvedené problematice2.3.2. Instituce a organizace, kde lze získávat další potřebné informace3. Péče o zdraví3.1. Prevence v péči o zdraví, bezpečné chování v různých životních situacích a různých prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel3.2. První pomoc - klasifikace poranění při hromadném zasažení obyvatel, nemoci, úrazy a jejich prevence, akutní stavy3.3. Praktické nácviky poskytování první pomoci se zaměřením na nácvik kardiopulmonální resuscitace3.4. Základy psychologické první pomoci, zvládání davové psychózy3.5. Vztah žáku k fyzickému i duševnímu zdraví, posílení rozumové a citové vazby k dané problematice a rozvinutí praktických dovednosti, které určují zdravý životní styl a kvalitu budoucího života v dospělosti; praktická výuka a ověření3.6. Zákon c. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonu3.7. Kde získat potřebné informace o péči o zdraví3.7.1. www stránky dotčených institucí a dalších organizací, které se věnují uvedené problematice3.7.2. Instituce a organizace, kde lze získávat další potřebné informace4. Dopravní výchova4.1. Pedagogické aspekty řešení bezpečné (nejvhodnější) cesty do školy4.2. Pohyb ve skupině4.3. Jízda ve skupině4.4. Právní odpovědnost pedagoga ve škole a mimo školu z hlediska dopravních úrazu dětí4.5. Bezpečné chování skupiny v dopravním prostředku4.6. Bezpečné chování skupiny na zastávce, nástupišti2. Význam ozbrojených sil v demokratické společnosti 2.1. Úkoly ozbrojených sil při řešení krizových situací nevojenského charakteru a při řešení krizových situací vojenského charakteru 2.2. Příprava občanů k obraně státu a její význam pro společnost 2.3. Kde získat potřebné informace o významu ozbrojených sil v demokratické společnosti3. Péče o zdraví 3.1. Prevence v péči o zdraví, bezpečné chování v různých životních situacích a různých prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel 3.2. První pomoc 3.3. Praktické nácviky poskytování první pomoci se zaměřením na nácvik kardiopulmonální resuscitace 3.4. Základy psychologické první pomoci, zvládání davové psychózy 3.5. Vztah žáků k fyzickému i duševnímu zdraví, posílení rozumové a citové vazby k dané problematice a rozvinutí praktických dovednosti, které určují zdravý životní styl a kvalitu budoucího života v dospělosti; praktická výuka a ověření 3.6. Zákon c. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonu 3.7. Kde získat potřebné informace o péči o zdraví4. Dopravní výchova 4.1. Pedagogické aspekty řešení bezpečné (nejvhodnější) cesty do školy 4.2. Pohyb ve skupině 4.3. Jízda ve skupině 4.4. Právní odpovědnost pedagoga ve škole a mimo školu z hlediska dopravních úrazu dětí 4.5. Bezpečné chování skupiny v dopravním prostředku 4.6. Bezpečné chování skupiny na zastávce, nástupišti

Literatura

Doporučená literatura:Ministerstvo vnitra - Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR. Ochrana člověka za mimořádných událostí: Příručka pro učitele základních a středních škol. 2. vydání - opravené a rozšířené. Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra, p.o., 2003. ISBN 80-86640-08-6. Dostupné z: http://www.hzscr.cz/soubor/proskoly-pdf.aspxPro případ ohrožení: Příručka pro obyvatele. Praha: MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2001. Dostupné z: http://www.hzscr.cz/soubor/cz-pdf.aspx Sebeochrana obyvatelstva ukrytím: Metodická pomůcka pro orgány státní správy, územní samosprávy, právnické osoby a podnikající fyzické osoby. Praha: MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2001. Dostupné z: www.hzscr.cz/soubor/prirucka-pdf.aspx Marádová, E. a kol.: Ochrana člověka za mimořádných událostí - Sebeochrana a vzájemná pomoc. Učební texty pro občanskou a rodinnou výchovu na ZŠ. Praha: Fortuna, 2002.Herink, J., Balek, V.: Ochrana člověka za mimořádných událostí - Živelní pohromy. Učební texty pro zeměpis a přírodopis na ZŠ. Praha: Fortuna, 2002.Beneš, P. a kol.: Ochrana člověka za mimořádných událostí - Havárie s únikem nebezpečných látek, Radiační havárie. Učební texty pro chemii a fyziku na ZŠ. Praha: Fortuna, 2002.

Požadavky

Zkouška bude písemná, otázky striktně z obsahu kurzu.

Garant

Mgr. Tomáš Pinkr

Vyučující

Mgr. Tomáš Pinkr