Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Život - molekuly a biochemie (MC250P70)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MC250P70 - Život - molekuly a biochemie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

I. Věda a svět kolem nás- "řecké" základy moderní (=evropské) vědy, vývoj vědy v dějinách- fyzika a "metafyzika"(=filozofie), věda a víra - kvantitativní (fyzikální) popis světa a hledání zákonitosti (kauzalita)- veličina/rozměr a jednotky- rozměr a měřítka, inženýrská a logaritmická notace- makro a mikrosvět- vývoj názorů na pojem "hmota" (matérie)- vědecké poznání: dedukce a indukce, hypotézy a teorie - ověřitelnost, prediktivní síla- pozorování a experiment- "apriorní/axiomatické" discipliny (matematika, logika) a "jazyk vědy"- diferenciace vědních oborůII. Od (klasické) fyziky k chemii - svět, kterému rozumíme- zákony mechaniky, Galileo a Newton- atomistika, rozchod s flogistonem, pojem molekuly - něco nehraje: gravitace, elektřina, teplo, spektra atomů a molekulIII. První průlom a selhání intuice - relativita (pole)- Michelson-Morleyův pokus a speciální teorie relativity- paradox dvojčat- obecná teorie relativity, Minkowského časoprostorIV. Druhý průlom a spojování protikladů - kvantová teorie- záření černého tělesa, Planckův vyzařovací zákon- fotoelektrický jev- dualismus vlna/částice - Comptonův pokus- částice jako vlnová klubka- Heisenbergova relace neurčitostiV. Chemie jako "aplikovaná fyzika" - kvantová teorie atomů a molekul- částice "v kleci" a stojaté vlnění- Schroedingerova rovnice- elektronový obal atomu a atomová spektra- chemická vazba a molekulová spektra- "nekovalentní interakce"- stochastické zákonitosti a statistika v chemiiVI. Život a jeho poznávání- víme, co je život?- "natural science" vs. "natural history"- hledání obecného základu: vitalismus, názory na vznik života - velká rozdělení organismů podle trofiky, složitosti struktury- svět heterotrofů a autotrofů, zdroje energie - voda jako jeviště i hráčVII. Chemie živého (biochemie, molekulární biologie, chemická biologie, biologická chemie)- první pokusy o poznání (van Helmont, Spallanzani) - chemie přírodních látek- chemie metabolických procesů- chemie přenosu genetické informace- chemické principy interakce mezi molekulamiVIII. Třídění živého- zrození systematiky (Linné)- základní systematické kategorie- chemická systematika- biochemické odlišnosti a kuriozity ("srovnávací biochemie"IX. Evoluce živého- představy o počátcích, "RNA-svět"- "mechanismy" evoluce- vztah k systematiceX. Vzájemné vztahy organismů- ekologické pojmy - dynamika populací a statistika v biochemii- chemické "koloběhy" v biosféře- chemické interakce mezi organismy: od válek ke spolupráci

Literatura

S ohledem na "úvodní" a zároveň "syntetický" charakter předmětu není jeho obsah pokryt (kompletně a přesně) žádnou učebnicí, studentům však mohou posloužit jednak rúzné popularizující¨knihy, zejména pod redakčním vedením J. Drobníka vydaná kniha Život (MF Praha, 1987), jednak učebnice fyziky (např. A. Beiser: Úvod do moderní fyziky, R.P. Feynman Feynmanovy přednášky z fyziky, popř. skripta E. Vavřinec: Vybrané kapitoly z fyziky), obecné chemie (učebnice Vacíkova, také skripta R. Zahradník: Obecná chemie), biochemie (vedle velkých učebnic, jako jsou Biochemie - Lehningerova, Stryerova, nebo Voetových, také např. knihy Koštířovy) a biologie. Tato literatura ovšem svým rozsahem představuje jakousi "maximální" variantu, výrazně rozšiřující záběr přednášky; v principu by k úspěšnému absolvování předmětu měly stačit středoškolské znalosti přírodovědných oborů na úrovni gymnazia, docházka na přednášky (popř. studium elektronickcýh materiálů) a snaha pochopit výklad. 

Požadavky

Zkouška je kombinovaná - písemná (test) a ústní. Podmínkou pro postup k ústní zkoušce je zisk alespoň 50% bodů z písemné části.Pro udělení zápočtu je třeba získat předepsaný počet bodů; tyto body je možné získat za docházku na cvičení (po 1 bodu), za průběžné testy během semestru (2 b.) a nebo za závěrečný test. (5 bodů)V akad. roce 2015/16 je nutno získat alespoň 13 bodů; přitom závěrečný test je možno opakovat celkem třikrát, do součtu se však počítá pouze jednou (nejlepší dosažený výsledek).

Garant

prof. RNDr. Jiří Hudeček, CSc.doc. RNDr. Miroslav Šulc, Ph.D.

Vyučující

prof. RNDr. Jiří Hudeček, CSc.doc. RNDr. Miroslav Šulc, Ph.D.