Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aktuální otázky ve výuce biologie (MDPS011C)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MDPS011C - Aktuální otázky ve výuce biologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem přednášky je: být srozumitelným a praktickým rádcem budoucím učitelům - studentům učitelství v kombinaci s biologií, uvést je do problematiky vedení výuky hodin přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ, na konkrétních příkladech vyhodnotit smysl a funkci využívání jednotlivých výukových metod a forem v hodinách biologie a přírodopisu, a v neposlední řadě diskutovat problematiku RVP a tvorby ŠVP.

Sylabus

Didaktika jako nástroj učitele Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika. Proč některé národy nemají didaktiku? Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor? Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování.________________________________________________________________________Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů. Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. VÚP. Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další.________________________________________________________________________Učivo a jeho struktura Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe. Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu. Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ. Monologické metody. Výklad. Umění vysvětlovat.________________________________________________________________________Vyučovací metody I Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe. Přípravu na VH, uspořádání hodiny. Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele. Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle. Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení. ________________________________________________________________________Vyučovací metody II Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe. Přípravu na VH, uspořádání hodiny. Volba, účel, předosti a slabiny metod. Jak vést třídu. Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita. Vztah: učitel - žák.________________________________________________________________________Vyučovací metody III Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe. Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů. Týmová výuka. (Didaktické hry). Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů.________________________________________________________________________Vyučovací metody IV a organizační formy výuky Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe. Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku. Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda. Techniky a strategie používané ve výuce.________________________________________________________________________Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky. Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba. Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení. Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ.________________________________________________________________________Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie. Didaktický test.Materiální didaktické a vyučovací prostředky Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další.Exkurze Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu.Ekologie Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody________________________________________________________________________Realizace výuky - shrnutí Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ. Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo. Otázky ve výuce. Humor ve výuce. Postavení učitele, postavení žáka ve výuce. Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči. Didaktické zásady.________________________________________________________________________Další funkce učitele na škole Učitel jako expert. Pomáhající profese. Učitelovo pojetí výuky. Reflexe. "Burnout" a jeho prevence. Třídní učitel. Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky.________________________________________________________________________Hodnocení Účel hodnocení žáků. Formativní hodnocení. Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení.Mezinárodní hodnocení PISA, TIMSSHodnocení v přírodovědných předmětech v ČR Hodnocení po 5. a 9. třídě. Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV.________________________________________________________________________Historie výuky přírodovědných předmětů Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství. Pochopení historického vývoje české základní a střední školy.Alternativní školy Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey. Reformní školy 20. a 30. let 20. století. Současná situace u nás - školy, systémy, principy. Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989.________________________________________________________________________

Literatura

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia Osnovy pro gymnázia Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy

Požadavky

Typ zkoušky - ústníDoba na přípravu - 30 minutPředpokládaná doba zkoušení - 30 minutStudenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas. Součástí zkoušky je příprava na vyučovací hodinu ke zvolenému biologickému témata, které student oznámí vyučující mailem do konce listopadu. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student odevzdá týden před vlastní zkouškou vyučující. Součástí vylosované otázky jsou tři termíny k vysvětlení vycházející z následujících tematických okruhů:1. Učební dokumenty, vzdělávací programy: učební plány a osnovy pro výuku přírodopisu a biologie na ZŠ, RVP - vzdělávacím oblast "Člověk a příroda", tvorba vyučovacího předmětu přírodopis a biologie; klíčové kompetence, průřezová témata; Bílá kniha2. Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie:funkce a strukturní prvky učebnice, seznamy učebnic schválených MŠMT ČR, schvalovací doložka, recenze učebnic hodnocení obsahu učiva v učebnicích s využitím různých kritérií, specifika jednotlivých řad učebnic, struktura učiva 3. Vyučovací metody:přehled a příklady jejich využití ve výuce biologie vzhledem ke specifikům různých věkových kategorií žáků, návaznosti především na psychologii a pedagogiku; motivace žáků;zařazení problémových metod - pozorování a pokus, autodidaktické metody - práce s pracovními listy a sešity, populárně vědeckou literaturou, určovacími klíči, atlasy 4. Cíle výuky přírodopisu a biologie na různých stupních a typech škol a fáze vyučovací hodiny:5. Vytváření pojmů a biologický nákres: induktivní a deduktivní způsob, zásady při vytváření pojmů (nadřazenost, souřadnost, podřazenost), pojmová nejednotnost v používání pojmů v učebnicích nákres, typy nákresu, zařazení ve výuce, náčrtníky používané v biologii 6. Kontrola hodnocení výsledků výuky biologie: kvalitativní a kvantitativní hodnocení žáků ve vztahu k výuce biologie; obecné požadavky na klasifikaci; didaktické testy - varianty a typy testů a testových úloh; maturitní zkoušky teorie a praxe tvorby testových položek, zpracování a interpretace výsledků testů a uplatnění při hodnocení výsledků výuky v biologii, mezinárodní projekty PISA (TIMSS) 7. Klasické a moderní materiální didaktické prostředky: nástěnný obraz (ukázka, kritéria pro výběr tohoto typu pomůcek), fólie, přírodniny, herbáře, lihové preparáty, vycpaniny; multimediální aplikace; multimediální technika 8. Problémové úlohy a jejich zařazení v přírodopise a v biologii:východiska tvorby problémových úloh, jejich třídění a využití ve výuce; příklady problémových úloh a jejich uplatnění při výuce různých biologických oborů 9. Organizační formy výuky přírodopisu a biologie: VH, laboratorní práce, seminář z biologie, praktická cvičení a exkurze (charakteristika, zařazení, příklady) školní projekty, otevřené vyučování, skupinová výuka, týmová práce a kooperace 10. Výchova ve výuce biologie:výchova ke zdraví, protidrogová prevence; environmentální výchova, multikulturní výchova, OSV;11. Vymezení předmětu didaktika biologie, oborová didaktika: interdisciplinarita oboru, přednosti a úskalí; trendy rozvoje oborových didaktik (především biologie) 12. Péče o nadané a talentované žáky (zaměření na biologii): biologické (ekologické) soutěže a možnosti uplatnění tvůrčí činnosti žáků základních a středních škol 13. Přírodovědné vzdělávání v rámci EU:národní a školní kurikulum; nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů (integrace, školní projekty, vzdělávací oblasti a obory, přírodní vědy a jejich výuka ve státech EU) 14. Výzkum v oborové didaktice: kvalitativní a kvantitativní metody pedagogického výzkumu v didaktice biologie (pozorování, dotazník, interview, obsahová analýza textu, pedagogický experiment) 15. Role učitele na ZŠ a SŠ

Garant

RNDr. Jiřina Rajsiglová, Ph.D.