Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika geografie II (ne PřF) (MDPS050C)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MDPS050C - Didaktika geografie II (ne PřF), Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Studium didaktiky geografie II. navazuje na výukový předmět didaktika geografie I. Absolvování či souběžné studium didaktiky geografie II. je podmínkou pro pedagogické praxe ze zeměpisu I. a II. Studium je hodnoceno zápočtem, ukončeno je státní závěrečnou zkouškou. Cíle předmětu Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby studenti získali způsobilost vyučovat zeměpisu na čtyřletých i osmiletých středních všeobecně vzdělávacích školách. Vyučování zeměpisu vnímáme jako formu výchovy (včetně vzdělávání) a činnost učitele jako vytváření podmínek pro učební aktivity žáků v duchu pedagogického konstruktivismu. Didaktická témata a úkoly z nich vyplývající jsou prezentována a cvičena v širším kontextu geograficko-didakticko-pedagogicko-psychologickém. Tříhodinový blok výuky je koncipován tak, aby studenti měli příležitost procvičovat a osvojit si zejména tyto znalosti a dovednosti: 1. věcně správně používat odborný (didakticko-pedagogicko-geografický) jazyk; 2. koncipovat výukový předmět v kontextu hlavních požadavků strategických a kurikulárních dokumentů, dosaženého geografického poznání, vzdělávacích potřeb žáků určitého věku, národních tradic i podnětů ze zahraničí; 3. znát možné alternativní přístupy k výuce zeměpisu a dokázat použít ty z nich, které jsou adekvátní konkrétním výukovým podmínkám;4. formulovat klíčové teze (generalizace) a pojmy jednotlivých geografických témat; formulovat operativní cíle, které dokládají určitou míru porozumění a využívání stanovených tezí; formulovat hierarchickou strukturu relevantních výukových cílů, které směřují k celkovému rozvoji osobnosti žáků;5. aplikovat konstruktivistický model při vlastní výuce vybraného tématu v rámci mikrovyučování; 6. klást relevantní otázky a úkoly různého typu a funkce; při jejich plánování používat revidovanou Bloomovu taxonomii, při zadávání úkolů spojených s využíváním různých typů map, fotografií, grafů, tabulek prokázat geografický způsob uvažování;7. motivovat k učení se zeměpisu i vzbudit hlubší zájem žáků o geografii; 8. znát rozmanité metody a techniky výuky zeměpisu a jejich podmíněnost s cíli výuky, dokázat je využít v kontextu zvolených výukových cílů a konkrétních podmínek výuky, zvláště pak metody přispívající ke kritickému a tvůrčímu myšlení žáků a k procvičování oborových i obecných dovedností;9. participovat na výuce mezioborových témat tak, aby byl zřejmý specifický přístup a přínos geografie při poznávání života na Zemi;10. zvolit relevantní kritéria hodnocení a podle nich posuzovat výkony žáků i vlastní činnosti, proces vyučování/učení, studijní a výukové prostředky a nástroje hodnocení. Provádět pedagogickou reflexi, znát "kvality" různých forem hodnocení a jejich použití dokázat obhájit; 11.znát trendy v geografickém vzdělávání v Česku i v zahraničí, dokázat vysvětlit příčiny i důsledky klíčových problémů geografického vzdělávání v Česku; 12.chtít a umět se svobodně a odpovědně (v roli učitele zeměpisu) rozhodovat v rámci autonomní školy, mít zájem podílet se na odborných diskusích o různých otázkách geografického vzdělávání. Obsahové zaměření jednotlivých přednášek a seminářů:Didaktická analýza vybraných fyzickogeografických, environmentálních a regionálních témat (zejména místní region) a příklady jejich výuky. Další metody a techniky výuky zeměpisu: čtení odborných textů s porozuměním, specifika psaní odborných esejů, příklady terénní výuky geografie v městské krajině, simulační hra aj. Příklady činnosti žáků spojených s využíváním školních atlasů, internetu, interaktivních učebnic a tabulí a dalších zdrojů. Integrace mezioborových přístupů do výuky zeměpisu. Kriteriální hodnocení učebnic zeměpisu. Tvorba a hodnocení testů. Typologie zeměpisných otázek a úkolů. Maturitní zkouška ze zeměpisu. Přehodnocení osobní koncepce výuky zeměpisu.Požadavky k zápočtu (letní semestr):Účast na tříhodinových seminářích (75 %), odevzdání portfólia písemných prací podle zadání.Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR)

Literatura

HUNTEROVÁ, M. (1999): Účinné vyučování v kostce. Portál, Praha.KALHOUS, Z., Obst, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.KÜHNLOVÁ H. (1999): Kapitoly z didaktiky geografie, Nakl. Karolinum, Praha.KÜHNLOVÁ, H. (2007): Život v našem regionu. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň, 74 s. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York, 455 s.MARADA, M. (2006): Jak na výuku zeměpisu v terénu? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2-5.MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Životní prostředí. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 - Přírodovědná gramotnost, Praha, 48 s. MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 - Přírodovědná gramotnost, Praha, 40 s.PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.PETTY, G. (1996): Moderní vyučování. Portál, PrahaPIKE, G., SELBY, D. (1994): Globální výchova. Nakl. Grada, Praha.ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004-2008): Čtení v hodinách zeměpisu (1.-7. díl). Geografické rozhledy, 13-18. roč. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, č. 3, s. 19-20.ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 - Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2010): Ilustrační maturitní test ze zeměpisu: značka nejvyšší kvality? Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 18-20. SLAVÍK, J. (1999): Hodnocení v současné škole. Portál, Praha.DokumentyNárodní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. MŠMT, Praha 2001Rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání, VUP PrahaMezinárodní charta geografického vzdělávání IGU.Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2001. Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick ČasopisyGeografické rozhledy - poslední čtyři ročníky; Aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů

Garant

RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.