Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny filosofie I (MS720P49)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MS720P49 - Dějiny filosofie I, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

1. Co je filosofieČím se liší od vědy, náboženství, mýtu, umění. Vznik filosofie, vznik vědy. Podobnosti a rozdíly v Řecku, Indii a Číně. Nástupci řecké filosofie: Řečtí křesťané, Latiníci (pak latinští křesťané a evropská školní filosofie), Arabové, Židé... Vzájemné vlivy Řecko / Indie.Jednotlivé filosofické školy = příklady různých přístupů ke skutečnosti i různých určení filosofie.Periodizace dějin filosofie, zvláštnosti jednotlivých epoch.Problémy nejstarší filosofie a její vztah ke vznikající vědě. Problémy kontinuity pojetí vědy a vědění v dějinách.2. Poklidná racionalita řeckého Východu a zásvětní racionalita ZápaduVýchod (Iónie): Milétské zkoumání světaThalés - geometrie, astronomie, "hylozoismus".Anaximandros - mapy, sluneční hodiny, ekliptika; rovnováha koloběhu světa "odvíjením" a zanořováním protikladů "věčným pohybem", "apeiron".Anaximenés - metafora dýchání světa, její tradice u lékařů i mystiků, racionální meteorologie.Západ (řecká Itálie): Pýthagorejské sepjetí racionalismu a zásvětní mystiky.Teorie protikladů. Kosmos, teorie, harmonie. Matematizace přírody, souvztažnost aritmetiky a geometrie. Duše jako harmonie, jako myslící, jako věčná a cyklující - "metempsychósis". Pýthagorejská společnost: posluchači (akúsmatici, exoterní) a zasvěcenci (matematici, esoterní). Vliv v lékařských a matematických školách, Platón. Zvláštnosti pýthagorejské vědy: akustika, heliocentrismus, geometricky pojaté atomy, spekulace, podivínství.3. Hérakleitos a jeho opak - eleatské ztotožnění skutečnosti, myšlení a řečiHérakleitos z Efesu: "Vše plyne." Proti domněnkám slavných a slávě mocných. Proti geometrizaci světa. Proti pouze formálním postupům myšlení. Paradoxy části a celku. Ustavičná proměna (metabolé) uvnitř kosmu, včetně proměn druhů. Protiklady a diference, přirozenost (fysis), skrytá harmonie. Metafora spánku a probuzení. Osudová řeč (logos). Duše ve světě, osud, individuální úroveň osudu. Vliv: Hippokratés (přirozenost si vystačí ve všem).Xenofanův sarkastický racionalismus.Parmenidés z Eleje: jedno, jsoucno, bytí, myšlení. Jedno jest; nejistota všeho vnímaného, upozadění fysis i přírodovědy. Předpoklady logiky a metafyziky, "zastavovatel jsoucna".Dědicové: Zénón - aporie proti možnosti pohybu, prostoru... Vliv: sofisté, atomisté, Platón.4. Myšlení o přírodě po eleatském šokuMetafora mísení (nic nevzniká a nezaniká, pouze se mísí) a její různá užití:Empedoklés: 4 živly, "kořeny přirozenosti"; pojetí látky (hylé); láska a svár; koloběh: chaos, kosmos, sfairos; vnímání božství; reinkarnace.Anaxagorás: teoretik, demytologizace kosmu. Infinitesimální "zárodky", vlastnosti. Redukce na kvality. Mysl (nús) jako pořádající princip. Metabolismus. Intelektuální etika.Démokritos: poznání pouze logickým myšlením; jsoucí atomy ve jsoucím nejsoucnu (prostoru); principy poznávací redukce, princip kompozicionality.5. Problémy klasické filosofieSebevědomí intelektu, proměny umění (perspektiva), diferenciace věd.Hnutí sofistů: učitelé, mobilita, věhlas, právní a politické aplikace rétoriky a logiky; logika (dialektika) a eristika, lidská práva.Sókratés: neúspěšný sofista nebo zakladatel platónské filosofie? Role otázky a dialogu.Instituce filosofických a vědeckých škol: Akadémie (Platón), Lykeion (Aristotelés).Vliv pýthagorejců: Zásvětní racionalita, moralizace.Vliv Eleatů: Metafyzika, logika.Vliv iónského (východního) myšlení přirozenosti: lékařské školy.6. Platón - racionalista nebo mystik?Vědění a mínění. Pojmy a dojmy. Dialog. Podobenství o jeskyni, o Slunci (světelná metaforika poznání), o úsečce (ideje, matematické objekty, zkušenostní věci, jejich nápodoby).Idea a druh (eidos). Statut existence druhů.Logika (dialektika): pojmový rozbor (diairésis), souhrn; důkaz (elenchos).Podobenství o duši (metempsychósis). Role Eróta. Role krásy. Anamnésis.Intelektuální etika (sublimace) a politika (totalitní, vyhnání umělců z obce).Akadémie. Vliv: Aristotelés; neoplatonici: antičtí, středověcí, renesanční.7. AristotelésDialektika (logika): pojem v řeči, práce s pojmy, třídění podle obecnosti, definice, výrok (soud), důkaz (syllogismus).Vědění cestou zobecňování (indukce) z empirie (a posteriori). Problémy úplnosti indukce. Dedukce (a priori).Substamce a akcedenty. Látka (hylé) a tvar (morfé). Příčiny: účinná (efficiens), účelová (finalis), látková (materialis), tvarová (formalis). Důkazy boží existence.Rozdělení filosofie, jednota vědy. Věda jako logický model empirie. Zoologie. Paradoxy aristotelské fyziky. Umírněná etika.Lykaion. Vliv: v antice přírodověda; ve středověku od 13. st. také filosofie a theologie; v novověku sice kritizován, ale určuje většinu školní terminologie.8. Helénistické školy: Stoici, epikúrejci a skepticiStoici: Zénón z Kitia, Kleanthés z Assu, Chrýsippos.Kanón: Logika a rétorika, fyzika a theologie, etika a politika.Kritérion: Skutečné je to, co zkušenostně působí, nebo na co může být působeno.Triáda aktivity: pneuma (vanutí), tonos (nepětí), logos (rozum).Stoická fyzika: experimenty - zvuk, teplo, proměny energie. Paradoxy "zákona" zachování.Stoická etika, její římská popularizace.Epikúros: atomismus; životní slast (hédoné); daleko od bohů, smrti a všech tužeb.Skeptici: životní (Pyrrhón, vliv Indie) a akademičtí (Arkesilaos - nezaujaté zkoumání).Skepse (zdržení se úsudku) oproti dogmatu (tvrzení). Argumenty proti jistotě poznání - sen, divadlo. Skeptická věda: Eratosthenés, Hipparchos. Vliv: "empirismus".9. Na přelomu věkůŘímská okupace. Rozvoj věd a úpadek filosofie v pozdní antice. Import babylónských tradic (astrologie).Úpadek tradičního náboženství, revitalizace starých kultů, importy kultů z Orientu (vliv judaismu a možná i Indie), nová náboženství - zvítězí křesťanství.Latinská filosofie v Římě - řečník Cicero - a latinský odpor k filosofii.Řečtí "milovníci krásy a starobylostí" - Plútarchos.Řecká filosofie u Židů - Filón Alexandrijský - interpretace "stvoření".Řecká filosofie u křesťanů - Kléméns Alexandrijský - filosofie a víra.Řečtí novoplatonici a jejich možné indické korespondence - myšlení analogií.Převzetí novoplatónských schémat řeckými křesťany.Aurelius Augustinus - první latinský křesťanský novoplatonik, teorie iluminace, problém vůle, filosofie dějin, latinský i křesťanský odvrat od přírody k "nadpřirozenému".Byzanc a Arabové.10. Problémy středověké filosofiePokus o obnovu vzdělanosti. Autorita Augustina.Jednotlivé "renesance" v rámci středověku: karolinská, otónská, dvanáctého století. Čerpají postupně z hlubších vrstev antiky a výsledky jsou stále samostatnější.Scholastika (školní nauky) a mystika; autoritativní a textové pojetí vzdělanosti.Spor o roli logiky: dialektici a antidialektici; racionalismus a fundamentalismus.Spor o statut obecných pojmů (o univerzália): realisté (obecné pojmy, druhy, existují věčně, nezávisle na nás) a nominalisté (obecné pojmy, druhy, jsou námi vytvářené pomůcky při poznávání).Tomáš Akvinský - Metodologická role důkazů boží existence a spory o ně. Předpoklady těchto důkazů a následky opuštění těchto předpokladů - koncepce potenciálního nebo aktuálního nekonečna.11. Problémy renesanční filosofie a vědyRenesance 15. a 16. století jako další z řady středověkých renesancí, tentokrát s neobvykle kritickými následky, vznikem novověkého stylu myšlení.Mikuláš Kusánský - negativní theologie, fyzika.Mikuláš Koperník - obnova heliocentrismu, otevřená otázka fyzikální reality nebeských objektů.Marsilio Ficino - revitalizace novoplatonismu a antického hermetismu.Hnutí humanistů - proti autoritativnímu pojetí poznání, ale textové pojetí trvá. Metafora "otevřené knihy přírody" však umožňuje i pozorování. Vyvýšení role člověka.Alchymie a chemie, astrologie a astronomie.12. Převrat pojetí poznání v 17. stoletíKepler, Galilei, Newton - matemazace vědy, fyzikalizace nebe, metafora "nebeské mechaniky".Jezuitská metafyzika - koncepce hmoty jako reálně existující.René Destaretes - geometrická metoda poznání, redukce na délky, dualismus duše a těla = rozlišení na "věc myslící" (res cogitans) a "věc rozsažnou" (res extensa). Proměna pojetí subjektu jako subjektu myšlení - ego cogito, ego sum; pojem "přírodní zákon".Role lidského subjektu, převrat ve filosofickém pojmosloví.

Literatura

Zdeněk Kratochvíl: Filosofie mezi mýtem a vědou (od Homéra po Descarta), Academia : Praha 2009.

Garant

doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.

Vyučující

doc. Mgr. Zdeněk Kratochvíl, Dr.