Předmět Tělesná výchova - volitelná (MS730C)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MS730C - Tělesná výchova - volitelná, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
MS730C Tělesná výchova, poweryogaVyučující: Mgr. Kateřina FeitováRozsah: 0/1, Z, 1krRozvrh: zimní semestr 2010, pondělí 10.00, 11.00, čtvrtek 7.30, 9.00, SCUK, A1Podmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast na všech 12 lekcích (sem.), seminární práce, AnotaceCílem kurzu je pochopení principů technik "body and mind", zvládnutí základních jógových asán, nácvik správného dýchání - hluboký jógový dech, úvodní koncentrace a závěrečné relaxace. Dále pak seznámení s historií a filozofií jógy, seznámení s dalšími typy a druhy jógy. Vysvětlení principů poweryogy, jako jednoho z gymnastických pohybových programů. Pochopení rozdílností mezi jógou a poweryogou. Zdůraznění zdravotních benefitů.Nejdříve je vysvětlena stavba lekce od úvodní koncentrace přes "prestrečink", základní sestavu - súrja namaskár, jednotlivé asány ve stoje i na zemi a závěrečnou relaxaci. Specifická pozornost je věnována dechu - pranájámě s cílem nacvičit správné dechové stereotypy, především hluboký jógový dech. Na závěr je diskutována problematika relaxačních technik.Hlavní získanou dovedností studenta je samostatné provedení základní sestavy - vinyasy. Ovlivnění jednotlivých komponent zdravotně orientované zdatnosti, především svalové síly, flexibility a rovnováhy. Protože lekce je organizována formou skupinového cvičení, je cílem i rozvoj intersociálních vazeb studentů.Celková zátěž: 10 kontaktních hodin, 2 teoretické seminářeProgram:30.9.Teoretické seznámení s bezpečností v lekci, základní principy cvičení. Praktická ukázka základní lekce pro začátečníky.7.10.Úvodní informace o správném dýchání, úvodní koncentrace, základní sestava - súrja namaskár A14.10Zaměření na sestavu - súrja namaskár B21.10.Úvod do asán ve stoji - bojovník 14.11.Úvod do asán ve stoji - bojovník 211.11.Úvod do asán ve stoji - bojovník 318.11.Význam a druhy předklonových pozic25.11.Význam a druhy úklonových pozic2.12.Torzní pozice - základ detoxikace9.12.Balanční pozice - osa těla, rovnováha16.12.Pozice na zemi I.6.1.Pozice na zemi II.13.1.Relaxační technikyPohybové programy fitness ve výuce TV na Přírodovědecké fakultě1. Současný životní styl - problematika wellness a fitness2. Pohybové programy fitness 2.1. Rychlé pohybové programy - cvičení aerobního charakteru zdravotní benefity druhy a typy cvičení principy vytvoření choreografie - symetrie, asymetrie metody učení - add on, block building, layering 32, inzerce, cross phrassing práce s hudbou2.2. Pomalé pohybové programy - techniky "body and mind" zdravotní benefity typy pomalých forem cvičení využívaných v komerčních hodinách (poweryoga, pilates, chi-toning, power-stretch)2.3. Strečink - definice a význam druhy strečinku (statický, balistický, dynamický, postizometrická relaxace, rytmický) zásady provádění strečinku zásady dýchání při strečinku zařazení strečinku do tréninkové jednotky2.4. Poweryoga jako fitness program historie jógových cvičení definice powerogy a její zdravotní benefity dýchání - pranájáma súrja namaskár - základní cvičební sestava jednotlivé ásány a jejich význam3. Základy didaktiky3.1. Stavba lekce3.2. Bezpečnost při vedení lekce3.3. Základy životosprávy a pitný režimTenis:Seznámení se zásadami bezpečnosti a s pravidly výuky na venkovních kurtech a v kryté hale.Teorie základní tenisové hry, držení rakety, postavení a pohyb na kurtu, pravidlaUkázka a nácvik základních tenisových úderů: forhend, bekhend, podání.Skupinový a individuální nácvik jednotlivých úderů.Opakování a střídání úderů ze základního postavení a při pohybu na dvorci.Nácvik tenisové dvouhry a čtyřhry. Příprava pokročilých hráčů na tenisové turnaje děkanského a rektorského dne.Plavání:Plavání je po stránce biologické jednou z nejúčinnějších pohybových aktivit s velkým zdravotním významem.V prvním ročníku na začátku semestru probíhají plavecké testy na 100m VZ, podle kterého jsou studenti rozděleni na dvě skupiny plavecké výuky.1. ZÁKLADNÍ PLAVÁNÍ - zahrnuje studenty, slabé plavce, kteří nesplní limit do 3 minut na 100m VZ , případně neplavce. Studenti absolvují výuku 2x týdně po 45 minutách. Cílem výuky je odstranění strachu z vody a získání dokonalé adaptace na vodní prostředí. Hlavním záměrem výuky je zvládnutí základních plaveckých dovedností, jako je potápění, dýchání, splývání, orientace ve vodě, pády z okraje bazénu apod. V této skupině by se měli studenti naučit alespoň jeden plavecký způsob a bezpečně se pohybovat ve vodním prostředí. Dalším cílem je získat studenty pro pokračování plavecké činnosti v životě.2. ZDOKONALOVACÍ VÝUKA - probíhá jeden semestr 1x týdně po 45 minutách a je zaměřena na rozvíjení již získaných plaveckých dovedností a zvládnutí účinné techniky u všech plaveckých způsobů. Dále se studenti učí starty a obrátky, dopomoc unavenému plavci, prvky záchrany tonoucího, základy synchronizovaného plavání i některé herní činnosti vodního póla. Během semestru je výuka také zaměřována na zlepšování fyzické kondice a prvky tréninku. V případě zájmu a odpovídající výkonnosti mohou studenti navštěvovat tréninkové hodiny, jejichž cílem je zvyšování osobní zdatnosti a příprava na sportovní reprezentaci fakulty v rámci VŠ závodů (VŠ ligy, Českých akademických her atd.).Softbal:Naučit základy házení,chytání a pálení.Zvládnout jednoduchá pravidla.Pokročilejší studenty zapojit do turnajů DD a RD.V průpravné části zlepšit pohybové vlastnosti / běh,odraz,sílu atd./.Golf:Jednoduchá pravidla.Chování na hřišti.Základní údery,čipování a patování.Nadané studenty směřovat k získání zelené karty.Uspořádat turnaj v rámci DD a účast na RD.Volejbal: seznámení s hrou, technika, taktika, pravidla technická příprava jednotlivce - hra prsty, bagrem, smečování technická příprava ve dvojicích, trojicích, ve skupinách, za pohybu nácvik příjmu, smečování, podání, různá průpravná cvičení taktická příprava, specializace (vědět, kde mám stát, v jaké roli působím) průpravná hra, hraKanoe: seznámení se sportem a bezpečností při jeho provozování základy kanoistiky (jak držet pádlo, jak sedět v kanoi - stabilita,...) stojatá voda: nácvik základního záběru, kontrazáběru, přitahování, odtahování, otáčení lodě, zastavení na místě, stranový posun tekoucí voda: základní zásady jízdy na tekoucí vodě výletPilates je cvičební systém, který rovnoměrně posiluje tělo a zlepšuje jeho držení. Důraz je přitom kladen na správné dýchání, koncentraci, kontrolu pohybů, přesnost a plynulost cviků. Cviky se zaměřují na posílení tzv. silného centra (oblast beder, břicha od pupku dolů a hýždí), ze kterého všechny pohyby vycházejí. Existují různé varianty: relaxační, s míčem, s obručí, gumou atd.Obsah: Seznámení se zásadami cvičení: power-house, dýchání, koncentrace, kontrola, přesnost, plynulost. zvládnutí základních poloh nácvik základní sestavy základní sestava a její náročnější variantyBasketbal:V průběhu výuky si studenti prohloubí a rozšíří herní dovednosti, seznámí se herními kombinacemi a systémy basketbalu. Dále si osvojí pravidla/ basketbalu a streetbalu/, účastní se turnaje a seznámí s dalšími formami "basketbalu" Obsah: nácvik základních obranných a útočných činností jednotlivce; nácvik obranných a útočných kombinací a systémů; průpravné hry, řízená hra, organizace utkání; základní pojmy z teorie basketbalu, organizační struktura basketbalového oddílu; pravidla basketbalu turnajAkvaerobikZábavná forma cvičení, která využívá přirozeného odporu a vztlaku vody a představuje nenásilnou a účinnou formu fyzické zátěže. Cvičení ve vodě je zaměřeno na zlepšení všech složek fyzické zdatnosti:Svalovou vytrvalost a sílu, správné držení těla, aerobní kapacitu, pružnost kloubů a nervosvalovou koordinaci.Obsah: Základní informace o cvičení/oblečení, jídlo, pití, konsultace s lékařem/a bezpečnostní opatření, seznámení s kontraindikacemi cvičení Zvládnutí jednotlivých prvků v mělké vodě Zvládnutí jednotlivých prvků v hluboké vodě Zvládnutí jednotlivých prvků v mělké vodě s náčiním/destičky, nudle, desky, akvapásy, rukavice/ Zvládnutí jednotlivých prvků v hluboké vodě s náčiním Nácvik sestavPosilování:Vyučující: Mgr. Jan ZachařRozsah: 0/1 Z, 1 kr.Rozvrh: ZS 2010, úterý 9.00-10.30, čtvrtek 12.00-13.00, posilovna SCUKPodmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast na hodináchCílem předmětu je seznámení studentů se základy cvičení v posilovnách a fitnes centrech, tj. strečink, cvičení s vlastním tělem, činkami a na strojích. Součástí kurzu je i teoretická hodina (výstroj, struktura, obecné zásady a metody cvičení začátečníků a mírně pokročilých, zásady cvičení na strojích a s činkami) a ukázková hodina cvičení na strojích. Absolvování předmětu umožní studentům orientovat se v prostředí fitnes a samostatně posilovat.Fotbal:Vyučující: Mgr. Jan ZachařRozsah: 0/1 Z, 1 kr.Rozvrh: ZS 2010, pondělí 11.00-12.15, 12.15-13.30, centr. hala SCUK, fotb. hřiště SCUKPodmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast na hodináchCílem předmětu je seznámení studentů se základy kopané, tj. herními činnostmi jednotlivce a základy skupinové a týmové taktiky. Součástí kurzu je i strečink se zaměřením na kritické svalové skupiny a kondiční příprava (posilování, výbušnost). V teoretických lekcích se studenti seznámí s rozdíly a pravidly fotbalu, futsalu a malé kopané. REKO-CVIČENÍREgenerační a KOndiční zdravotní cvičení je zaměřeno na: relaxační cvičení* dýchání - dýchat umíme všichni, ale málokdo z nás dýchá správně ** cvičení s elastickým lanem*** cvičení zaměřené na zdokonalování osobnosti pohybem (Feldenkraisova metoda)
Vyučující
Mgr. Kateřina Feitová, Ph.D.Mgr. et Mgr. Lukáš FrantálMgr. Petra Kolkusová - DiblíkováMgr. Klára KovaříkováMgr. Jaroslav KulíkMgr. Tomáš KunstPaedDr. Aleš Ludvíkdoc. RNDr. Svatopluk Matolín, DrSc.Ing. Mgr. Jan NovákMgr. Zdenka PolováPaedDr. Věra SchätzováPaedDr. Miroslava ŠafandováRNDr. Luděk Šefc, CSc.Mgr. Jan Zachař