Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele I (MUS08)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MUS08 - Psychologie pro učitele I, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Aplikace teoretických přístupů psychologie ve školní praxi - odpovědnost za vzdělávání, jedinečnost versus hromadnost, uplatnění Gardnerova a Sternbergova pojetí inteligence při vzdělávání, behaviorismus a výchova - funkční analýza chování a behaviorální intervence. Psychologie učení a vyučování - učení a osvojování vědomostí a dovedností, styly učení, školní úspěšnost žáků (bio-psycho-sociální determinanty, individuální rozdíly v učení, problematika handicapovaných žáků a možnosti integrace, nadaní žáci), učitel a řízení školní třídy na různých typech základních a středních škol.Tvořivost a metody jejího rozvíjení (učitelů i žáků). Vývojové charakteristiky žáků ZŠ, studentů SŠ a dospělých a psychologické souvislosti edukačních procesů a vztahů.Psychologie výchovy - rodina a způsob výchovy v rodině, sourozenecké vztahy, zájmy a činnosti ve volném čase, působení vrstevnických a zájmových skupin.Výchova a sebevýchova.Sociální skupiny - struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako malá sociální skupina, sociální klima ve školní třídě a ve škole, komunikace ve škole.Sociálně patologické jevy a jejich projevy ve škole, možnosti intervence (drogy, šikana, gambling, záškoláctví, druhy prevence a preventivní programy, peer programy apod.).Psychologie zdraví ve školním prostředí, psychohygienické aspekty školní práce.Psychologie pro školu (systém poradenských služeb v českém školství, PPP, SPC a SVP, úkoly výchovných poradců, školních psychologů a psychologů v pedagogicko - psychologických poradnách, možnosti a význam spolupráce rodiny a školy při výchově a vzdělávání).Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a školní třídy - standardizované metody, portfolio žáka a studenta, diagnostika vycházející z vyučování, autentická diagnostika, funkční analýza chování.Pedagogicko-psychologické intervenční metody a postupy

Literatura

Čáp,J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele, Praha, Portál 2001.Fontana,D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1996.Havlínová,M.a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.Helus,Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.Kolář,M.: Bolest šikanování. Praha, Portál 2005.Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996.Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU 1995.Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.Matějček,Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.Rámcové vzdělávací programyŘezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.Satirová,V.: Kniha o rodině. Praha, Portál 1994.Sternberg,R.J.: Úspěšná inteligence. Praha, Grada 2001.Vágnerová,M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, Karolinum 2005.Zelinková,O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2005.

Garant

doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.