Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do pedagogiky (MUS13)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MUS13 - Úvod do pedagogiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

Pedagogika jako věda. Systém pedagogických věd. Výchova a vzdělávání jako základní pedagogické pojmy. Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe. Historicko-společenská funkce výchovy. Systém výchovy (systémové pojetí výchovy - cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy). Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti. Pedagogický optimismus, pesimismus a realismus. Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Vzdělávací programy realizované v dnešní škole, transformace školy. Pedagogické modely školy (škola transmisivní a konstruktivní). Alternativní školství. Sociální komunikace ve škole. Vztah učitel - žák. Požadavky na osobnost učitele. Profesní kompetence učitelů. Formativní vlivy rodiny, výchovné styly v rodině. Vybrané otázky vzdělávací politiky a řízení školy. Aktuální problémy výchovy dneška.

Literatura

Základní:PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha : ISV, l997.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007.Doporučená:BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. aj. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha : UK, l995.FEŘTEK, T. Ředitelská kuchařka. AISIS, 2002. GILLERNOVÁ, I., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvoj. l995.HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha : SPN, l989.KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha : Portál, l995. KOLÁŘ, Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí nad Labem : PedF UJEP, l996..MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno : MU, l995.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, l994PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, l997.Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001(tzv. Bílá kniha). PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha : PedF UK, l996. PRŮCHA, J.: Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002.Rámcové vzdělávací programySOLFRONK, J. Pedagogické řízení školy. Praha, l994.TONNUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : UK, l994 (l99l).VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany : H+H, l992.VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : Nakladatelství H+H, 2000.

Garant

PhDr. Ivana Tvrzovádoc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.