Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do geografického vzdělávání (MZ300S01U)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MZ300S01U - Úvod do geografického vzdělávání, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem studijního předmětu Úvod do geografického vzdělávání je v přehledu seznámit studenty 1. ročníku s vědním oborem geografie na PřF UK v Praze, s hlavním zaměřením a výsledky vědeckého výzkumu a s dlouhodobými projekty a výzkumnými záměry řešenými na fakultě v současnosti. Poskytnout studentům základní orientaci ve vývoji geografického vzdělávání v Česku do roku 1990, zaměřit jejich zájem k soudobým problémům českého školství a na perspektivy geografického vzdělávání v nastupujícím desetiletí.Významným cílem předmětu je seznámení s problematikou vysokoškolského studia, s etickou a duchovní stránkou rozvoje studentovy osobnosti a přípravy na osobní kariéru.

Sylabus

1. Geografie jako vědní obor. Objekt a předmět studia geografie. Vědní obor geografie na Přírodovědecké fakultě UK v Praze ve vývoji. Osobnosti, významné publikace, tradice a současnost.2. Soudobý vědecký výzkum a projekty řešené na geografické sekci, mezinárodní spolupráce, studium v zahraničí.3. Geografické vzdělávání. Studium učitelství geografie na PřF UK v Praze. Tradice, současnost, perspektivy. Učitel geografie-profesionál: nároky na vzdělanost a osobní kvality. Probíhající reforma vysokého školství, funkční gramotnost, kritické myšlení, tvůrčí schopnosti, celoživotní vzdělávání.4. Vývoj geografického vzdělávání v Česku. Diskuse k úrovni soudobého školství v Česku Hlavní reformy českého školství, období do roku 1948, léta 1948 - 1989 Proměny české školy po roce 1989 Zadání písemného úkolu č. 1: "Špatné školství vede k úpadku celé země", rozhovor s Andreasem Schleicherem, náměstkem ředitele pro vzdělávání Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Kritické čtení a podklad k diskusi.5. Soudobé problémy a úkoly českého školství, proměny koncepce geografického vzdělávání v blízké perspektivě. Diskuse k prostudovaným materiálům Nové přístupy ke koncepci vzdělávání (tvorba obsahu, klíčové a odborné kompetence, funkční gramotnost, rozvoj kritického myšlení, nadaní a znevýhodnění žáci, vnitřní motivace k učení a další). Zadání písemného úkolu č. 2: Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU. Problémově orientovaný přístup k tematickému poznávání světa, výuka založená na aktuálním problému s regionálním základem6. Vysokoškolské studium Diskuse k prostudovanému materiálu, závěry z písemného úkolu Metody a formy studia, distanční vzdělávání, e-learning, celoživotní vzdělávání. Informační a počítačová gramotnost, znalost jazyků. Slabé a silné stránky absolventů vysokých škol, společenské nároky na vysokoškoláka. Etická a duchovní stránka rozvoje osobnosti studenta. Kulturní rozhled, kultivovaný ústní a písemný projev, hodnotová orientace. Rozvoj environmentálního, politického a ekonomického uvědomění. Předpoklady pro úspěšnou kariéru, rozvoj osobnosti budoucího profesionála. Styl studentské práce, plán osobního rozvoje, sebepoznání, sebehodnocení, odborná spolupráce, praxe, zahraniční stáže a další.

Literatura

Základní:DRBOHLAV, D., KALVODA, J., VOŽENÍLEK, V., eds. (2004): Czech Geography at the Dawn of the Millenium. Czech Geographic Society, Palacky University in Olomouc, Olomouc, 428 s.JELEČEK, L., CHROMÝ, P., MARTÍNEK, J. (2006): Vývoj geografie na Univerzitě Karlově v kontextu české geografie od poloviny 19. století. Geografie, 111, č. 4, s. 343-367.JOHNSTON, R.J., GREGORY, D., PRATT, G., WATTS, M., eds. (2001): The Dictionary of Human Geography. 4. vyd., Blackwell Publishers Inc., Oxford, 958 s.KUČEROVÁ, S. (2010): Územní diferenciace elementárního vzdělávání v Česku v 2. polovině 20. století. Vliv na lokální a regionální rozvoj. Disertační práce. UK v Praze, PřF, KSGRR, Praha, 245 s. + příl. (kapitola týkající se geografického vzdělávání)KUČEROVÁ, S. (2012): Proměny územní struktury základního školství v Česku. Edice Geographica, sv. 8. Česká geografická společnost, Praha, 209 s. (kapitola 2)MATTHEWS, J.A., HERBERT, D. (2008): Geography. A Very Short Introduction. Oxford University Press, New York, 181 s.Následující časopisy:Geografické rozhledyActa Universitatis Carolinae - GeographicaGeografieMoravian Geographical ReportsInformace České geografické společnosti Doporučená:aktuálně viz webová strana Centra výzkumu a rozvoje geografického vzdělávání (GEEN) při katedře sociální geografie a regionálního rozvoje - http://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/geenBIČÍK, I., HAMPL, M. (2000): Czech Human Geography. Research and Problems. Geografie - Sborník ČGS, 105, č. 2, s. 118-128.CLAVAL, P. (1998): An Introduction to Regional Geography. Blackwell, Oxford, 299 s.HAMPL, M. (2000): Sociální geografie: hledání předmětu studia. Geografický časopis, 52, č. 1, s. 33-40.HÄUFLER, V. (1967): Dějiny geografie na Universitě Karlově (1348-1967). Univerzita Karlova v Praze, Praha.JELEČEK, L. (2004): An Outline of Czech Geography Evolution Since the Second Half of the 19th Century until 1980´s. In: Drbohlav, V., Kalvoda, J., Voženílek, V. (eds.): Czech Geography at the Dawn of the Millenium. Czech Geographic Society, Palacky University in Olomouc, Olomouc, s. 11-22.RIEDLOVÁ, M. aj. (1980): Úvod do studia geografie a dějiny geografie. SPN, Praha.SÝKORA, L. ed. (1993): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografie. Univerzita Karlova, PřF UK, Praha.SCHUMM, S.A. (1991): To Interpret the Earth. Ten ways to be wrong. - Cambridge University Press, Cambridge, New York, Melbourne, Sydney, 133 s.Atlas republiky Československé. Česká akademie věd a umění a Orbis. Praha.Atlas Československé socialistické republiky. Československá akademie věd a Ústřední správa geodézie a kartografie, Praha 1966.Atlas československých dějin. ÚSGK a Historický ústav ČSAV, Praha, 1965.Atlas životního prostředí a zdraví obyvatelstva ČSFR. Geografický ústav ČSAV a Federální výbor pro životní prostředí, Praha a Brno 1992.HRNČIAROVÁ, T., MACKOVČIN, P., ZVARA, I. et al. (2009) Atlas krajiny České republiky/Landscape Atlas of the Czech Republic. Ministerstvo životního prostředí České republiky, Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v.v.i., Praha, Průhonice, 332 s.

Požadavky

Student je povinen zúčastnit se dvouhodinových přednášek jednou za čtrnáct dní (tolerance - jedna absence), vypracovat a v řádném termínu odevzdat zadané úkoly.

Garant

doc. RNDr. Ivan Bičík, CSc.doc. RNDr. Hana Kühnlová, CSc.doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D.