Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Globální systémy (MZ340P101Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MZ340P101Z - Globální systémy, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Sylabus

ORGANIZACE: část hodin je tvořena přednáškami vyučujících, část hodin představují prezentace studentů zaměřené na aplikaci tématu do výuky (mikrovyučování). POŽADAVKY A HODNOCENÍ: Předmět rozvrhován jako 1/1, Zk Prezentace skupiny studentů na jednotlivých hodinách (45 min výuky a tento časový limit by měl být +/- dodržen (5-10 min ponechat na diskuzi a hodnocení) Témata se vztahují k problematice probírané na dané přednášce. Zadáno bude obecně, přičemž budou doporučeny některé materiály. Finální forma bude nicméně závislá především na vaší invenci, která bude také součástí hodnocení. Cílem zde tedy není připravit klasickou prezentaci, ale vymyslet aktivizační cvičení aplikovatelné do školní výuky, která mohou být doplněna názornou grafikou, popř. krátkým rozšiřujícím výkladem. Předmět je zakončen závěrečným testem Celkové hodnocení vychází ze součtu bodů za prezentaci (0-30 bodů) a test (0-70 bodů). Zároveň je třeba dosáhnout minimálního počtu bodů v každé z těchto částí. SYLABUS: 1. Úvod do problematiky globálního vzdělávání a vzdělávání k udržitelnému rozvoji (Matějček) 2. Globální politicko-ekonomický systém: vznik a vývoj (Novotný) 3. Globalizace a globální dělba práce (Novotný) 4. Systém světového zemědělství, jeho vývoj a souvislosti se změnami využití krajiny (Bičík) 5. Dopravní systémy, jejich vývoj v minulosti a perspektivy (Bičík) 6. Globální města, jejich hierarchizace a problémy rozvoje a změn vnitřních struktur (Bičík) 7. Obecné zákonitosti přírodních jevů. Globální koloběh O, C, N, S, P. (Matějček) 8. Globální klimatický systém (Vilímek) 9. Litosféra jako součást globálních systémů. (Vilímek) 10.Planeta Země v kontextu Galaxie a Sluneční soustavy. Energetické vztahy mezi Zemí a Vesmírem. (Matějček) 11.Pedosféra jako součást globálních systémů. Biosféra jako součást globálních systémů. Hydrosféra jako součást globálních systémů. (Matějček) 12.Krajina jako systém. Geografická zonálnost. (Matějček)

Literatura

Acot, P. (2005): Historie a změny klimatu. Nakladatelství Karolinum, Praha, 237 s.Begon, M., Harper, J. L., Townsend, C. R. (1997): Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc, 949 s.Červinka, P. (2005): Ekologie a životní prostředí. Nakladatelství ČGS, Praha, 120 s.Flannery, T. a kol. (2007): Měníme podnebí. Minulost a budoucnost klimatických změn. Dokořán, Praha, 270 s.Holden, J. (2005): An Introduction to Physical Geography and the Environment. Pearson Education Limited, Harlow, England, 664 s. Horník, S. a kol. (1986): Fyzická geografie II. SPN, Praha, 320 s. Jakeš, P. a kol. (1984): Planeta Země. Nakladatelství Mladá fronta, Praha, 413 s. Lovelock, J. (1984): Gaia - živoucí planeta. Mladá fronta, Praha. Moldan, B. (1977): Geochemie atmosféry. Academia, Praha Moldan, B. (1983): Koloběh hmoty v přírodě. Academia, Praha.Moldan, B. (2009): Podmaněná planeta. Karolinum, Praha, 419 s. Netopil, R. (1984): Fyzická geografie I. SPN, Praha, 273 s.Pike, G., Selby, D. (1994): Globální výchova, Grada, Praha.Sádlo, J. (1994): Krajina jako interpretovaný text. In: Kratochvíl, Z.: Filosofie živé přírody. Hermann a synové, Praha, s. 179-190 Sádlo, J., Storch, D. (2000): Biologie krajiny. Biotopy České republiky. Vesmír, Praha, 96 s.Šimek, M. (2005): Základy nauky o půdě. 1. Neživé složky půdy. Biologická fakulta JU, České Budějovice, 160 s.Šimek, M. (2004): Základy nauky o půdě. 4. Degradace půdy. Biologická fakulta JU, České Budějovice, 224 s.Ward, P. (2011): Život, jak ho neznáme - Pátrání NASA po jiném životě a úsilí o jeho vytvoření v laboratoři. Universum, Praha, 320 s.Publikace vydané organizací Společnost pro Fair Trade, např. http://www.svetvnakupnimkosiku.cz/Interkulturní vzdělávání - příručka vydaná Člověkem v tísni - http://www.varianty.cz/cdrom/The Open University: Claiming connections: A distant world of sweatshops? http://openlearn.open.ac.uk/mod/oucontent/view.php?id=397944 Další literatura bude specifikována jednotlivými přednášejícími

Požadavky

1. prezentace zvoleného tématu - hodnocení podle následujících hledisek:věcná správnost (6 bodů)dodržení zadání (5 bodů)originalita, nápaditost, kreativita - tzn. vlastní přínos k uchopení tématu, nikoli pouhé zopakování osvědčených výukových postupů (5 bodů)aktivní zapojení ostatních studentů do výuky (4 body)ústní projev (4 body)zohlednění globální dimenze tématu, pohled na téma na různých hierarchických úrovních (3 body)dodržení stanoveného času (3 body) Celkem lze dosáhnout 30 bodů 2. písemný test - z písemného testu lze dosáhnout 70 bodů. 

Garant

doc. RNDr. Ivan Bičík, CSc.

Vyučující

doc. RNDr. Ivan Bičík, CSc.RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.doc. RNDr. Josef Novotný, Ph.D.doc. RNDr. Vít Vilímek, CSc.