Předmět Metody terénního výzkumu v SG (MZ340P273)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MZ340P273 - Metody terénního výzkumu v SG, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Vstupní přednáška se základními informacemi, požadavky ke zkoušce, obsah kurzu. 1. blok v Praze - 6 hodin přednášek (v rámci 1 dne)Literatura a zdroje datNakládání s literaturou, databáze článků, Brána k informacím, Internet, citace literatury, zdroje dat (statistiky, evidence), časopisy s impact factorem, databáze Web of Science a Scopus + kvalitativní data (rozhovor, pozorování, dokumenty)Využití kvantitativních technikPráce "od stolu", statistické zpracování a organizace výzkumu, kombinace datových zdrojů, organizace dat, správa a ukládání v databázích, přehled datových zdrojů, software a jeho užití, příprava kvantitativních charakteristik pro vybrané lokality terénního šetření 2. blok - 3 dni v terénu - 14 hodin terénního šetření (cvičení)Terénní výzkum, případová studie a pozorování Terénní výzkum, monitoring stavu prostředí, případové studie, přímé a zúčastněné pozorováníDotazník a rozhovor Řízené a neřízené rozhovory, výběr a reprezentativnost vzorku respondentů, design dotazníku 3. blok - 4 hodiny přednášek v rámci terénního výjezduInterpretace a prezentace výzkumu Kartografické vyjadřování v sociální geografii, grafy, chyby v interpretaci výzkumuPublikace článku Zásady geografické publicistiky, jak publikovat článek, hypotézy, stěžejní části publikace, shrnutí výsledků výzkumu, abstrakt, struktura textu, vyváženost, shrnutí a závěry. 4. blok v Praze - 6-8 hodin ve velké učebně (cvičení)Prezentace, postery apod.
Literatura
CRESWELL, J.W. (1994): Research Design. Qualitative and Quantitative Approach. Sage, Thousand Oaks, 228 s. DISMAN, M. (1996): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum, 124 s. HENDL, J. (2005): Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál, Praha, 408 s. KITCHIN, R., TATE, N.J. (2000): Conducting Research into Human Geography: Theory, Methodology and Practice. Prentice-Hall, Harlow, 330 s. KÜHNL, K. (1985): Výběr ze základních kvantitativních metod socioekonomické geografie. Pedagogický ústav hl. m. Prahy, 28 s. MURDYCH, Z. (1987): Tematická kartografie. MŠ ČSR, Praha, 248 s. OUŘEDNÍČEK, M., TEMELOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L. eds. (2011): Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky. Nakladatelství Karolinum, Praha, 137 s. + 37 mapových listů. PAVLÍK, Z., KÜHNL, K. (1985): Úvod do kvantitativních metod pro geografy. SPN, Praha, 267 s. ROBINSON, G.M. (1998): Methods and Techniques in Human Geography. John Wiley and Sons, Chichester, 556 s.
Požadavky
Studenti se povinně účastní všech bloků přednášek a seminářů. Studenti participují na terénní části semináře. Předmět je ukončen zkouškou, která je založena na týmovém zpracování výzkumné zprávy z terénního výjezdu a její úspěšné prezentaci (obhajobě) v průběhu posledního semináře.
Garant
doc. RNDr. Martin Ouředníček, Ph.D.