Předmět Interkulturní komunikace (MZ340P982)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MZ340P982 - Interkulturní komunikace, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Z340P98 Mezilidské a mezikulturní komunikaceRočník volitelný semestr zimní i letní 30 hodin / semestrIng. Michal Gärtner, BAPracoviště č. 340katedra sociální geografie a regionálního rozvojeVolitelná přednáška. Všeobecným cílem tohoto programu je pochopení problematiky mezikulturní komunikace a získání základních kompetencí, které budou absolventi moci využít při jednání s lidmi, na příklad se zákazníky, spolupracovníky, nadřízenými či podřízenými, kteří pocházejí z jiných kulturních prostředí. Specifickým účelem tohoto semináře je získání následujících vědomostí:1. Umět popsat, co chápeme pod pojmy mezilidská komunikace, kultura, kulturní identita, kulturní rozmanitost a kulturní rozdíly.2. Umět posat, jak vnímáme kulturní rozdíly z pozice dominantní kultury.3. Umět popsat zásady efektivní komunikace mezi lidmi v mezikulturním prostředí, identifikovat zábrany efektivní komunikace a popsat různé metody, jak tyto zábrany překonávat.4. Umět popsat kroky k odhalování zdrojů konfliktů a řešení konfliktních situací v mezikulturním prostředí.5. Umět popsat rozdíly mezi českým a některými jinými komunikačními přístupy.Obsah výuky předmětu mezikulturní komunikace:Modul 1. Mezikulturní vztahy v pracovním prostředí.Individuální komunikační stylyKultura: definice/ kulturní rozdílyKulturní identita/ sociální percepceVnímání kulturních rozdílů, stereotypyModul 2. Efektivní mezi-kulturní komunikace.Efektivní mezilidské komunikaceAsertivita/ EmpatieUmění aktivně naslouchat druhýmAkceptování jiných kultur/ role kulturních standardůEfektivní mezikulturní komunikaceInterkulturní kompetence v pracovním prostředíModul 3. Emoce.Kontrola emocíZvládnutí emotivních situacíModul 4. Řešení interkulturních konfliktů.Vnímání konfliktních situacíReakce na konfliktZměna perspektivy konfliktuZjišťování potřeb jednotlivců či skupinMapování konfliktních situacíVyjednávání, nalezení společných potřeb a cílů Kulturní perspektivy konfliktuŘešení interkulturních konfliktůModul 5. Strategie pro integraci kulturní různorodosti v pracovním prostředí.Plánování změn pro kulturní součinnostStrategie pro řízení změny podnikové kulturyPropojování a podpora (networking and support)VyhodnocováníModul 6. Rozdíly mezi českým a některými jinými komunikačními přístupy.Typologie české kultury v pracovním prostředíSrovnání komunikačních přístupů: Češi a Anglo-australané Češi a Američané Češi a NěmciPodmínky pro zápis: 3. a vyšší ročníkPodmínky pro splnění zápočtu: 70% účast, písemná zápočtová zkouškaPodmínky pro splnění výběrové zkoušky: 70% účast, písemná zkouška 30-60 min. Studijní literaturaDRYDEN, W. (1996): Deset kroků k pozitivnímu životu.Talpress. O´CONNOR, P. (1996): Understanding Jung. Mandarin. CORNELIUS, H. and FAIRE, S. (1993): Everyone Can Win. Simon Schuster, Australia. NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. (2001): Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Management Press, Praha. BĚLOHLÁVKOVÁ, V. (2001): Jak porozumět řeči těla. Computer Press, Praha. TILLETT, G. (1999): Resolving Conflict a practical approach. Oxford University Press. COVEY, S. (1999): Seven Habits of Successful People. The Business Library.
Garant
Ing. Michal Gärtner, BA, Ph.D.