Předmět Modelové přípravy učitele zeměpisu (MZ340S643)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MZ340S643 - Modelové přípravy učitele zeměpisu, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze (UK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Sylabus
Záměrem předmětu je vytvářet podnětově bohaté prostředí, jež napomáhá studentovi ujasnit si osobní pojetí výuky zeměpisu. S určitým zjednodušením lze říci, že v rámci semináře se procvičují dovednosti vztahující se k projektování, realizaci a hodnocení zeměpisné výuky. Důraz je zejména kladen na schopnost záměrného výběru podstatného učiva a jeho zprostředkování, na dovednost podporovat a motivovat žáky k učení se zeměpisu, dovednost používat vhodné metody a formy výuky (z hlediska pedagogického a psychosociálního) a dovednost na základě předem stanovených kritérií hodnotit vlastní činnost (sebereflexe) a činnost ostatních. Podmínky pro zápis: Účast možná pouze po absolvování zkoušek z pedagogiky a psychologiePodmínky pro splnění studijních povinností:Předložení, prodiskutování a zhodnocení seminární práce na přidělené nebo vybrané téma, aktivní účast na seminářích a dalších vybraných akcích (fakultní i mimofakultní semináře, konference)Stručný program:Účastníci semináře písemně zpracovávají vybrané učivo formou modelových příprav včetně zhotovení případných učebních pomůcek (pracovních listů, fólií, odborných textů, otázek a úkolů, her apod.) a prezentují je cestou mikrovyučování, popř. skupinových diskusí. Část semináře je věnována aktuálním otázkám českého školství a důkladnému rozboru dostupných učebnic a dalších učebních pomůcek. Frekventanti semináře se zúčastní i odborných akcí (např. seminářů v rámci Geoatestu, PAU, ČGS).
Literatura
Kalhous, Z., Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.Hunterová, M. (1999). Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál.Pasch M., et. al (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.Pike, G., & Selby, D.(1994). Globální výchova. Praha: Grada.Řezníčková, D. (2008). Zeměpis a mediální výchova. In. N. Rutová (Ed.), Média tvořivě. Metodická příručka mediální výchovy (s. 238-246, 249-252). Kladno: Aisis, o. s.Řezníčková, D., et al. (2008). Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.Řezníčková, D. (2012). Zeměpis a zeměpisné otázky. In D. Mandíková, J. Houfková, et al., Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. (s. 19-21, 129-130). Praha: Česká školská inspekce.Řezníčková, D. et al. (2012). Praha a její okolí: region známý neznámý. Praha: Nakladatelství P3K.Řezníčková, D. et al. (2012). Geografie. Aktivně, aktuálně a s aplikacemi. Praha: Nakladatelství P3K.Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Garant
RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.