Předmět Kultura řeči (KFK / KŘ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFK / KŘ - Kultura řeči, Cyrilometodějská teologická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Zahájení praktických cvičení Kultura řeči:jedno nebo dvě setkání studentů (podle situace) celé skupiny a představení hlasové a mluvní techniky, české výslovnostní normy a práce s daným sdělením v celém rozsahu, pro představu, na čem budeme v následujících hodinách pracovat, pro uvědomění si souvislostí a letmý vhled do terminologie, vyřízení organizačních záležitostí spočívajících v rozdělení skupiny na co nejmenší skupiny, aby byl možný individuální přístup ke studentovi.2) V následujících hodinách se vedoucí praktických cvičení věnuje studentům v maximální možné míře (podle velikosti skupiny) individuálně, podle daných možností studenta. Na textech čtených nahlas a na hlasových, mluvních a artikulačních cvičeních, pod odborným vedením, se student seznamuje se svým mluveným projevem. Učí se koordinovat obsahovou stránku textu s formální, učí se správně členit text a zároveň slyšet a posuzovat správnost své mluvy, učí se komunikaci s posluchačem a také vědomému ovládádní svého těla. Hlasová, mluvní a artikulační cvičení se provádí za pomoci pohybu a koordinace celého těla. Takto prováděná cvičení vedou ke správnému posazení hlasu, k citlivějšímu vnímání celého pohybového aparátu a k vědomému ovládání těla, svalového napětí při mluveném projevu.Pracuje se s různými literárními formami a představí se vhodné prostředky pomáhající daný text co nejsrozumitelněji předat.3) Závěr praktických cvičení je opět v plném počtu studentů, kde studenti před svými spolužáky předvedou, na čem během semestru pracovali.Závěrečné vystoupení se skládá ze tří částí:První text je věcná informace (zpráva, text Písma), která má být jasně a srozumitelně předaná bez osobních emocí a názorů.Při druhém textu (pohádka, báseň, referát atp.) by měl student předvést text, při kterém je naopak vhodné zapojit své emoce, dát najevo svůj názor a snažit se o živou komunikaci s posluchačem.Třetí část je věnována krátkému úseku, vybraného studentem podle jeho uvážení, z celé oblasti praktických cvičení "Kultura řeči". Má spolužákům tento úsek představit svými vlastními slovy, popřípadě svými přirovnámími.
Získané způsobilosti
Hlasová a mluvní technika (zkušenost aktivního a vedeného dechu vede k vědomému ovládání svalového napětí a správnému postoje těla a tím ke správné tvorbě hlasu nezatěžující hlasový orgán technika, dále také ke správné a vědomé artikulaci) spolu s vědomým používání českého jazyka jako komunikačního prostředku (vedení k citlivější vnímavosti českého jazyka a tak probouzení živého vztahu k rodnému jazyku, aktivní používání české výslovnostní normy) a pěstováním schopnosti naslouchat, vede k rozvoji osobnosti jako celku, úc tě k sobě i druhým a tak schopnosti lépe komunikovat.
Literatura
Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Roman, J. Jak dobře mluvit. Lukavský, R. Kultura mluveného projevu. Svobodová, M. Mluv, mluv..zajímáš mě.
Požadavky
Ochota se zastavit a zkoušet
Garant
MgA. Martina Pavlíková