Předmět Integrace žáků se spec. potřebami (KKV / IDSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KKV / IDSP - Integrace žáků se spec. potřebami, Cyrilometodějská teologická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Studenti budou seznámeny se základními pojmy, které souvisejí s integrací: integrace, inkluze, exkluze, separace. Dále pak získají teoretické znalosti potřebné pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Získané znalosti pak budou propojeny s praktickými ukázkami práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s prací s kompenzačními pomůckami. Studenti po absolvování tohoto předmětu by měli získat základní kompetence pro sociálně pedagogickou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.1.základní pojmy- základní dělení, základní přístupy- co je to integrace, inkluze, exkluze, separace, socializace2.historické mezníky- základní přístupy k lidem s postižením3.legislativní vymezení4.základy diagnostiky- speciálně pedagogická diagnostika, diferenciální diagnostika- tvorba individuálního plánu5.integrace žáků se sluchovým postižením- úprava prostředí, úprava učebních materiálů- práce se sluchadlem ? základní pravidla zacházení6.integrace žáka s logopedickými obtížemi- ukázka základních kompenzačních pomůcek ? jejich využití7.integrace žáka se zrakovým postižením- pravidla pro práci žáků se zrakovou vadou- kompenzační pomůcky ? jejich využití v praxi- ukázka Braillova písma, práce s Pichtovým psacím strojem8.integrace žáka s tělesným postižením a kombinovaným- úprava prostředí- ukázka práce s kompenzačními pomůckami (zásady pro doprovázení jedince na vozíku)- pecifika komunikace s žákem s tělesným postižením9.integrace žáka s mentálním postižením- standardy kvality sociálních služeb- úprava prostředí , kompenzační pomůcky10.integrace žáka s výchovnými problémy.11.situace žáka s nadáním v ZŠ
Získané způsobilosti
Studenti se budou schopni podílet na přípravě individuálního plánu pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami.
Literatura
MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. UP, 2001. ISBN 80-24402-311-9.Příslušná distanční opora. Jesenský, J. Rehabilitace zrakově postižených a způsoby její realizace. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR, 1992. ISBN 80-900950-1-1.Renotiérová, M., Ludíková, L. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.& Potměšilová, P. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.Jesenský, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-941-1.
Požadavky
Aktivní spolupráce na seminářích. Ve skupině cca 4 studentů navrhnout úpravu prostředí a výchovné situace pro vybrané dítě se specifickými vzdělávacími potřebami. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/cmtf)
Garant
PhDr. Mgr. Petra Potměšilová, Ph.D.