Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dialogue Sciences Religion I (KST / DNSR1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KST / DNSR1 - Dialogue Sciences Religion I, Cyrilometodějská teologická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do nové mezioborové studijní opory v bohatém mediálním prostředí EDIS. Umění vést dialog.2. Získávání vědomostí vědeckými metodami na příkladech z chemie, biochemie a farmakologie.3. Příklad vývoje náboženství na 7 paradigmatech.4. Věda NEBO náboženství, nebo věda A náboženství? Jejich současné vztahy: konflikt, nezávislost, dialog a integrace.5. Kde se dialog vědy a náboženství už prosadil: První kapitoly Genesis (1. knihy židovské Tory, Na začátku) a teorie Velkého třesku.6. Zapracování evoluce do křesťanství Pierrem Teilhardem de Chardin aj. Pro křesťany: Interpretace Ježíšových slov "Já jsem cesta" (J 14,6) pojatých dnes jako následovaní Ježíše Nazaretského ve věku vědy. Pro nenábožensky věřící: Pokus formulovat si např. transcendenci, úžas a krásu, po vynoření se člověka a jeho schopnosti rozvrhování se do budoucnosti.7.Evoluční proces a jeho stupně od kosmogeneze přes biogenezi, noogenezi k emergenci Ducha. Pohled na analogii procesů konvergence ve vědách, technologiích a v teologii (Forbes).8. Protínání "horizontálně" (sekulárně) pracujících přírodních věd s "vertikálou" transcendence jako společná účast na přibližování přicházející Absolutní Budoucnosti, tj.Boha jako Omegy vývojového procesu k přechodu, či "nové mutaci" (Benedikt XVI.) do nové dimenze kde "ani ucho neslyšelo, ani oko nevidělo" (1K 2,9).9. Universum jako sebepozorující systém (John Wheeler), kosmologický antropický princip (John J. Barrow a Frank J. Tipler) a bod Omega.10. Newtonská a kvantová fyzika - Bůh jako hodinář nebo zdroj informací. (Attractor v evoluci a informace pro komplexitu jako vliv na naše utváření obrazu Boha.)11. Futurologie universa a eschatologie lidstva. Člověk jako evolucí tvořený Boží spolutvořitel (Philip Hefner).12. Oslava rozvíjejícího se vesmíru jako univerzální příběh lidstva. (Brian Swimme & Thomas Berry).13. Kolokvium; zápočty.

Získané způsobilosti

1. Křesťanští studenti jsou schopni obsah předmětu nabízející dialog křesťanství s vědou srovnávat s tradičním, a v nenáboženském prostředí být schopni o tento rozšířený systém upoutat zájem. Udržování statu quo v náboženství vede jak k poklesu věřících, tak jejich vlivu na společnost. 2. Nábožensky věřící jiných vyznání obdrží důvody, proč i jejich náboženský systém by měl zahájit dialog s vědeckým světem. Jeho nedostatek v každém uzavřeném systému vede k fundamentalismu, jak dnes demonstruje jeho islámská větev. 3. Nenábožensky věřící (agnostici, ateisté) se dozví poprvé, že se vynořuje jiný druh křesťanství než ten, se kterým se stýkají a vedou polemiku. Je to evoluční křesťanství schopné vést s nimi dialog a zvoucí je být s ním - ve své alteritě - na společné cestě v urychlování pohybu lidstva k cíli, který mohou definovat v humanistických termínech, zatím co křesťané ho předjímají jako doménu Boží.

Literatura

Hought, J. F. Christianity and Science. Weaver, J. D. In the Beginning God - Modern Science and the Christian Doctrine of Creation. Clayton, P. Religion and Science - the Basics. Peacocke, A. Theology for a Scientific Age. Barbour, I. G. (2009). When Science Meets Religion - Enemies, Strangers or Partners?. Bratislava.

Požadavky

Za účast na seminářích 40%. Za studium obsahu v prostředí EDIS (Edukační informační systém) a zaslání na listserv několik úkolů 60% / doplnění na kolokviu.

Garant

ThLic. Ing. František Mikeš, Ph.D.