Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umělecké dílo jako mystagogie I (KSV / UDM1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSV / UDM1 - Umělecké dílo jako mystagogie I, Cyrilometodějská teologická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Rozepsání předmětu podle hodin (jedna z možných variant):1. Na počátku byla láska jako krása ... Kým je člověk, jak vznikl a co jej odlišuje od jiných živočišných druhů. Je toto něco původcem a inspirací jeho estetického vnímání a myšlení?Komentovaná projekce a analýza filmu: "Lidský genom III." (Genetický kód života)2. Jednota mnohosti ... Mnohost jednot. Pyšná schizofrenie lidské sebestřednosti v kontextu historického rozvoje civilizace.Komentovaná projekce a analýza filmu: "Sága života I." (Genetická paměť je 16 miliard let stará?)3. Myšlení a sdělnost - několik základních otázek vyplývajících z předešlé tématiky. Bytí a jsoucno jako estetické kategorie.Komentovaná projekce a analýza filmu: "Život ptáků VII." (Neverbální komunikace a rituál jako přirozený stav bytí)4. Problém rozvoje lidské společnosti a komunikačního šumu. Vazby ke společenskému uplatnění a z toho vyplývající význam umění.Komentovaná projekce a analýza filmu: "Lidé, kdo vlastně jsme I."(Úvaha nad evolucí druhu)5. Geneze uměleckého výrazu a obsahu (I.) Kdy, kde a co hledat jako počátek a prameny umělecké tvorby?Komentovaná projekce a analýza filmu: "Tajemství pyramid" (Otázky věrohodnosti archeologie jako profánní vědy)6. Prožívání duchovní skutečnosti (I.) Pohanství - Pochopení jsoucna a bytí jako posvátného řádu. (Evropský kontext)Komentovaná projekce a analýza filmu: "Ainové z Hokkaidó" (Vztah: země-člověka-boha)7. Prožívání duchovní skutečnosti (II.) Křesťanství - stručný přehled a základní principy. (Evropský kontext)Komentovaná projekce a analýza filmu: "Chartres a duch středověku" (Vztah: země-člověka-Boha)8. Obrazné vidění a chápání světa a emocionální poznání jako princip řetězce: inspirace-umělec-umělecké dílo-vnímatel.Komentovaná projekce a analýza filmu: "Sebastiao Salgado" (Obraz jako emocionální poznání)9. Geneze uměleckého výrazu a obsahu (II.) Je umělecké dílo vůbec k něčemu určeno? Antropický princip - kosmogonická teorie a umění? Chvění jako součást vjemu podstaty uměleckého obrazu.Komentovaná projekce a analýza filmu: "Řeky a přílivy - Andy Goldsworthy" (Seberealizace jako duchovní dialog se smyslem bytí)10. Déjá vu - opětovný duchovní prožitek fyziologicky zapomenutého obrazu o sobě samém (anamnésis?). Kdo jsem, odkud přicházím a kam jdu?Komentovaná projekce a analýza filmu: "Čtyři okamžiky ticha" (Duchovní vztah krajiny a člověka)11. Podstata uměleckého díla (I.) - charakteristika nostalgie jako bolestné touhy po navždy ztraceném ideálu (ráji).Komentovaná projekce a analýza filmu: "Mýtická trilogie" (Časoprostorový kód jako symbol)12. Podstata uměleckého díla (II.) - Film - historické zrození nového umění. Duchovní souvislosti.Komentovaná projekce a analýza filmu: "The World Best Seller's III. (Vše na prodej?)

Získané způsobilosti

Základní přehled souvislostí o duchovních principech, které vstupovaly do procesu umělecké tvorby a tím i uměleckého díla během historického a společenského vývoje člověka.

Literatura

Bor, D. Ž. Abeceda stvoření. Praha, 1993. Carpa, F. Bod obratu. Praha, 2002. Bordwell, D., Thompsonová, K. Dějiny filmu. Praha, 2007. Solovjov, V. Duchovní základy života. Olomouc, 1996. Begiašvili, A. F. Filosofie a poezie. Praha, 1979. Schama, S. Krajina a paměť. Praha, 2007. SHITAO. Malířské rozpravy mnicha Okurky. Praha, 2007. Charpentier, L. Mysterium katedrály v Chartres. Praha, 1995. Eliade, M. Mýtus o věčném návratu. Praha: OYKUMENEH, 1993. Kandinskij, V. O duchovnosti v umění. Praha, 1998. Aumont, J. Obraz. Praha, 2005. Suchánek, V. Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, 2002. Schrader, P. Transcendental Style in Film. Ozu, Bresson, Dreyer. University of Kalifornia, 1972. Barrow, J. D. Vesmír plný umění. Brno, 2000.

Požadavky

Absolvování přednášek a projekcí, 80% účast.

Garant

doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D.