Předmět Kaligrafie 2 (ASJ / KG2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASJ / KG2 - Kaligrafie 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Kaligrafie (shufa) je jedním z tradičních čínských umění, které úzce souvisí s vývojem písma a společnosti. V kaligrafii vždy záleželo na stylu písma, způsobu jeho zachycení a kráse určované působností celku i provedením jednotlivých tahů. Kaligrafové byli často i básníky a malíři v jedné osobě a díky jejich fascinaci písmem se kaligrafie prolínala s dalšími uměleckými obory.Dokonalé napodobování uměleckých vzorů, v Číně velmi uznávané, se snad více než v ostatních oblastech umění projevilo právě v kaligrafii. Její studium v sobě obnáší zvládnutí technik a stylů slavných kaligrafických mistrů. Kaligraf by měl dospět ke svému vlastnímu specifickému projevu až po detailním poznání rukopisů významných kaligrafů, např. Wang Xizhi, Ouyang Xun a dalších. O kaligrafii jako samostatném uměleckém odvětví svědčí i existence speciálních kaligrafických škol, jejichž vznik mnohdy závisel na panovnících. Obdiv a záliba císařů v kaligrafii byly podnětem pro rozšíření kaligrafických studií. Za Songů vycházel rozkvět kaligrafie mimo jiné i od císaře Song Taizong /976-997/, který nechal založit Císařskou kaligrafickou akademii.Osobnost kaligrafa byla vždy považována za důležitou součást jeho díla. V historii se kaligrafie mnohokrát stala i symbolem určitého způsobu života a společenské charakteristiky a patřila k tradičnímu vzdělání vyšších vrstev. Kaligrafové často odmítali zastávat důležité posty ve snaze oprostit kaligrafii od úřednických záležitostí a řemeslného pojetí a vnímat ji jen jako umění, vyšší zálibu provozovanou pro potěšení a za estetickým účelem. Proslulá jsou umělecká setkání básníků a kaligrafů na venkově, v přírodě za doprovodu vína a různých radovánek. První idylické přírodní pobyty započalo ve 3. stol. n. l. "sedm mistrů bambusového háje" a následovala další setkání, z nichž vzešlo několik dodnes nejobdivovanějších kaligrafických děl.Historie kaligrafie v sobě obnáší i osudy kaligrafických osobností. Řadu z nich doprovází v různé míře zidealizovaný obraz estétů, nespoutaných umělců i vyznavačů asketismu nebo potulných obdivovatelů umění. Ke každému z nich, pokud nežili v době, kdy se písmo vylívalo na bronzy, vyrývalo do kamenů nebo zapisovalo na bambusové úštěpky, neodmyslitelně patřily tzv. čtyři poklady: papír, štětec, tuš a třecí kámen. Všichni snad začínali tak, až je bolela ruka, ale žádný z nich se zřejmě neučil umění kaligrafie jen proto, aby se stal vzorníkem na kamenné stéle.
Získané způsobilosti
Cílem kurzu je další rozvíjení kaligrafických schopností v nejznámějších čínských kaligrafických stylech (lishu, kaishu, xingshu a caoshu).
Literatura
ČERVENÁ, Petra. Funkční a estetický vývoj čínské kaligrafie (diplomová práce). Olomouc, 1999. WILLETS, William. Chinese Calligraphy. Its History and Aesthetic Motivation. Hongkong: Oxford University Press, 1981.
Požadavky
Pravidelná docházka (min. 85 procent) a aktivní účast na hodinách, průběžná příprava na hodiny.
Garant
Mgr. Michaela Zahradníková
Vyučující
Mgr. Michaela Zahradníková