Předmět Lexikální sémantika (KAA / 91ASE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / 91ASE - Lexikální sémantika, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Week 1. Introduction. One-level vs two level approaches to meaning. Lexical decomposition. Readings: Cruse ch. 11Week 2. Lexical decomposition continued. Readings: Bierwisch.Week 3. Frame semantics and its relation to Case grammar. Readings: Fillmore.Week 4. Frame semantics continued. Valence. Readings: Cruse ch. 14 Argument structure. Aarts ch. 6 Predicates, Arguments and Thematic Roles.Week 5. Categorization of color. Prototype theory. Family Resemblance. Readings: Taylor ch. 1 (The Categorization of colour). Cruse ch. 3Week 6. Grammaticalization. Readings: Hopper and Traugott, ch. 3, 4
Získané způsobilosti
Studenti dokáží kriticky číst odbornou literaturu z oblasti lexikální sémantiky a napsat analytickou esej z této oblasti (state of the art essay, reportování o provedeném experimentu, analýza korpusových dat aj.)
Literatura
Aarts, B. (2001). English syntax and argumentation. [Houndmills]: Palgrave. Fillmore, Charles. (1982). Frame Semantics. In: Linguistics in the Morning Calm, Seoul, Hanshin Publishing Co., 111-137. Reprinted in In Cognitive Linguistics: Basic readings. Berlin. Hopper, P. J., & Traugott, E. C. (1993). Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press. Fillmore, Ch. Lectures on deixis. 1994. Traugott, E, and L. Brinton. Lexicalization and language change. 2005. Cruse, D. A. (2004). Meaning in language: an introduction to semantics and pragmatics. Oxford: Oxford University Press. http://digital-b.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/docId/12537Fillmore, Ch., and Sue Atkins. Starting where the dictionaries stop. 1994. Sweetser. The definition of lie. 1987. Talmy, Leonard. Toward a Cognitive Semantics: Concept Structuring Systems. 2000.
Požadavky
četba předepsané literatury a aktivní účast na semináři, esej
Garant
Mgr. Michaela Martinková, Ph.D.