Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář generativní syntaxe (KAA / 92AGS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / 92AGS - Seminář generativní syntaxe, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurz je zaměřen na seznámení studentů se soudobým generativním modelem jazykové analýzy. Jde o úvodní kurz, jehož cílem je stručné seznámení s historickým kontextem vzniku a vývoje generativního rámce a ukázka konkrétní analýzy nominální fráze. Pozornost bude věnována(i) obecným principům frázových stromů v oblasti nominální projekce(ii) kvantifikátorům(iii) posesívům.Studenti mohou volit souběžný volitelný seminář Generativní gramatika 2 (zaměřený na projekci verbální).Studijní literatura bude volena z anglofonní oblasti a s analýzou především anglickéhho jazykaového materiálu. Vzhledem k tomu, že jde o model proklamující univerzalitu svých tvrzení, bude většina příkladů v oblasti češtiny. Pro vypracování své závěrečné práci si studenti zvolí úzký okruh v rámci probíraných témat a zpracují alternativní analýzy dostupné v generativním tisku.

Získané způsobilosti

Schopnost četby odborného textu a samostatná analýza konkrétního (jednoduchého) syntaktického jevu v generativním rámci.

Literatura

Cook, Vivian J. Chomsky s Universal Grammar. Blackwell., 1988. Veselovská, Ludmila. Od bariér k minimalismu: Některé aspekty poslední vývojové změny chomskyánského modelu jazyka . Praha, 2001. Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. A Comprehensive Grammar of the English Language. London, 2004. nullHaegeman, Lillian. Introduction to Government & Binding Theory. Blackwell Publishers., 1991. Dušková, Libuše . Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha, 1994. Veselovská, Ludmila. Possessive Movement in the Czech Nominal Phrase. Bloomington, Indiana, 1998. nullHuddleston, Rodney and Pullum, Geoffrey K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge, 2002. nullCrystal, David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press. Cambridge, 1987. Veselovská, Ludmila. A Structural Approach to the Analysis of the Possessive Idiom /have got/. Zlín, 2010. ISBN 978-80-7318-823-8.Veselovská Ludmila. Classification of the Verb dare in Modern English. Zlín, 2010. Veselovská, Ludmila. English Analytic Predicates and the Apparent Specificity of Have. Olomouc, 2009. ISBN 978-80-244-2312-8.Haegemann, L. & Guéron, J. English Grammar : A Generative Perspective. Blackwell, CUP Cambridge, 1999. Radford, A. Principles and Parameters in Syntax. Cambridge Press., 2000. Radford, Andrew. Transformational Grammar. Cambridge University Press, Cambridge., 1988.

Požadavky

Seminář je primárně určen pro studenty DOKTORANDSKÉHO filologického oboru Anglický jazyk, Český jazyk anebo pro studenty Obecné lingvistiky na úrovni Mgr anebo PhD. Tématika vyžaduje studenty pokročilé, kteří jsou schopni komunikovat v angličtině, jsou obeznámeni s tradiční terminologiía v oblasti lingvistika a absolvovali již všechny základní kurzy (anglické anebo jiné) gramatiky nejlépe v rozsahu Magisterského studia.Tenatika a teoretický rámec tohoto kurzu je stejný, jako u kurzů KOL/KBH/OGG2.Podobný teoretický rámec (generativismus) je uplatněn také u kurzů KBH/KOL/OGG1 a KAA/9GEDS.K absolutoriu je třeba: Návštěva kurzů, příprava na semináře, vypracování zadaných domácích úloh. Součástí je psaní eseje a závěrečný písemný test.

Garant

doc. PhDr. Ludmila Veselovská, Ph.D.