Předmět Hypersyntax (KAA / NASX)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAA / NASX - Hypersyntax, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah je zaměřen na procesuální stránku konfigurací vět v souvětích, především na to, jak je souvětí zabudováno do vyšších textových celků (srov. souvětí jako součást textu) a jak je textem utvářeno do konečné podoby vlivem řady textovoých parametrů (koherence textu, koheze textu, informační struktura textu apod.)Podrobně, ve srovnání s češtinou jsou diskutovány (1)procesy kondenzace a jejich výsledek, tj. větné kondenzory (včetně distribuce shluků kondenzorů v iniciální a finální pozici souvětí); (2)procesy ramifikace (větvení) větných výpovědí a jejich komunikativní funkce, (3) procesy reiterace, jejichž výsledkem jsou paralelní (stereotypní) struktury vět, a (4) procesy adaptace informační struktury celkové struktuře textu.Témata pro diskusi: Upřesnění terminologie. Fakta a mýty o strukturaci souvětí. Pravidla a tendence při tvorbě souvětných celků. Procesy koordinace a subordinace. Vliv textu na formu a strukturu vět v souvětí. Souvětné celky jazyka psaného a jazyka mluveného. Vliv kontextu na strukturaci souvětí.Způsoby připojování vět v souvětí. Vliv principu jazykové ekonomie na strukturu souvětí. Vliv specifické komunikativní situace na strukturu vět v jazyce mluveném, zejména hovorovém.(Role verbální a neverbální komunikace, vliv suprasegmentálních jednotek na interpretaci obsahu.) Informační struktura výpovědi a prostředky její adaptace (vytýkací konstrukce).
Získané způsobilosti
Studenti se dokonale obeznámí s potřebným terminologickým aparátem a metodickým postupem, jak analyzovat nejen jednodušší, lineárně uspořádané souvětné celky, ale i souvětí, který mají bohatě větvenou strukturu, kondenzovanou stavbu a kontextově závislou interpretaci.
Literatura
Libuše Dušková. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny . Praha, 1994. Joan Bybee and Michael Norman, eds. Complex Sentences in Grammar and Discourse. Essays in Honor of Sandra A. Thompson. John Benjamins B.V., Amsterdam/Philadelphia, 2002. Jarmila Tárnyiková. Sentence Complexes in Text. Processing strategies in English and in Czech. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1660-1.R.Huddleston, G.K. Pullum. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge, 2012. ISBN 978-0-521-43146-0.
Požadavky
Od studentů se vyžaduje aktivní účast v diskusi (na základě doporučené teoretické literatury) a aplikace teoretických poznatků na autentická texty, pravidelně analyzované v aplikační části výuky. Každý student bude prezentovat svůj vlastní projekt, v němž na zvolené ukázce autentického textu bude aplikovat poznatky o procesuálních strategiích tvorby souvětných celků (viz obsah výuky). Tento projekt budou studenti v diskusi obhajovat.
Garant
prof. PhDr. Jarmila Tárnyiková, CSc.