Předmět Konstrukční gramatika (KBH / 92AKG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / 92AKG - Konstrukční gramatika, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tento kurz konstrukční gramatiky předvede kognitivně a funkčně orientovaný rámec, v němž jsou syntaktické reprezentace chápány jako konvencionalizované asociací mezi formou a funkcí. Důraz bude kladen na analytické metody a na formulování generalizací o jazykových znalostech mluvčího. Bude také zkoumat způsoby, jakými mohou být systematicky zachyceny a vysvětleny rozdíly v gramatické formě. Pomocí materiálů z angličtiny, češtiny a z různých méně známých jazyků budou zkoumat, co společného sdílejí typologicky odlišné gramatiky a v jakém smyslu konstrukční přístup může sloužit jako univerzální model jazyka.Funkční a kognitivní vs. formální teorie gramatikyArgumenty pro konstrukční gramatikuZákladní pojmy a terminologieNominální konstrukceValenční konstrukceFrázová syntax (fráze, klauze, věty)Konstrukční mapyDiachronní analýza v konstrukční gramatice
Získané způsobilosti
Student se po absolvování kurzu bude orientovat ve vztazích konstrukční gramatiky k jiným směrům lingvistiky, zvládne konstrukční analytické metody, s pomocí nichž bude analyzovat syntaktické relace, dále bude schopen formulovat konstrukční generalizace.
Literatura
ÖSTMAN, O. & M. FRIED (eds.). (2004). Construction Grammar in a cross-language perspective. Amsterdam. ÖSTMAN, O. & M. FRIED (eds.). (2005). Construction Grammars: cognitive grounding and theoretical extensions. Amsterdam. Fillmore, Charles. (1982). Frame Semantics. In: Linguistics in the Morning Calm, Seoul, Hanshin Publishing Co., 111-137. Reprinted in In Cognitive Linguistics: Basic readings. Berlin. http://library.upol.cz/i2/i2.search.cls?ictx=upol&src=upol_us_cat-0&show_lim=0&field=T001&zf=UF_UPOL&term=0090537Grygiel, M., Janda, L.A. (2011). Slavic linguistics in a cognitive framework. Frankfurt am Main. Fillmore, Ch., and Sue Atkins. (1994). Starting where the dictionaries stop.
Požadavky
Vypracování seminární práce na dané téma.
Garant
doc. PhDr. Božena Bednaříková, Ph.D.