Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Funkční stratifikace češtiny (KBH / EFSCS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / EFSCS - Funkční stratifikace češtiny, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Uživatelé češtiny ? národnost, místo pobytu, pohlaví a věk, vzdělání a profese jako aspekty ovlivňující řečové chování.2. Spisovná (regulovaná) čeština ? teoretické přístupy, problém tzv. hovorové spisovné češtiny a tzv. expanze češtiny obecné, funkční styly.3. Nespisovná (neregulovaná) čeština ? běžně mluvený jazyk ?západního? a ?východního? typu, současný stav interdialektů a dialektů (včetně sociálních).4. Historické pozadí současné jazykové situace češtiny ? čeština 16. století a doby pobělohorské, Dobrovský a další gramatikové národního obrození.5. Mluvená a psaná čeština ? povaha rozdílů mezi mluveným a psaným jazykem, typologie textů, mj. z hlediska jejich (ne)připravenosti a (ne)veřejnosti.6. Systém slovních druhů ? zatížení jednotlivých kategorií v závislosti na funkci mluvených a psaných textů, nominálnost a verbálnost, rozvíjení substantiva a slovesa, autosémantičnost a synsémantičnost.7. Lexikum běžně mluvené češtiny ? situační zakotvenost promluvy, deiktické výrazy, pragmalingvistické aspekty, lexikální rozdíly mezi češtinou ?západního? a ?východního typu?.8. Lexikum (převážně) psané češtiny ? texty publicistické, administrativní, odborné a umělecké.9. Syntax běžně mluvené češtiny ? fragmentárnost vs. redundantnost výpovědí, repertoár spojovacích prostředků, pojem obsahově-pragmatické jednotky.10. Syntax (převážně) psané češtiny ? texty publicistické, administrativní, odborné a umělecké.11. Verbální flexe ? funkčně podmíněné rozdíly v užívání gramatických kategorií (též v užívání kondicionálu a infinitivu), regionálně podmíněné rozdíly formální (tvary 3. os. pl. préz., préterita aj.).12. Nominální flexe ? funkčně podmíněné rozdíly v užívání gramatických kategorií (především pádu), regionálně podmíněné rozdíly formální (jmenný rod, variantní koncovky).

Získané způsobilosti

Student získá schopnost kvalifikovaně analyzovat všechny druhy běžných českých textů z hlediska funkce jazykových prostředků, které jsou v nich užity. Texty bude schopen analyzovat se zřetelem k situaci, ve které vznikly, k sociologickému statutu komunikantů, ke komunikačnímu kanálu a k dalším aspektům tzv. komunikačního modelu. Jako produktor vlastních textů bude pak student schopen jemněji odstiňovat jazykové prostředky, jichž užívá, a tím zlepší své stylizační schopnosti. Protože součástí disciplíny jsou také komplexní informace o regionálním rozrůznění mluvené češtiny, bude student po absolvování disciplíny připraven i k tomu, aby dokázal své mluvené oficiální a polooficiální projevy konstruovat a realizovat kultivovaně a bez nežádoucího regionálního zabarvení jazyka.

Literatura

Bělič, J. Nástin české dialektologie. Praha 1972. Kořenský, J. a kol. Český jazyk. Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Opole 1998. Mathesius, V. Čeština a obecný jazykozpyt. Praha: Melantrich, 1947. Sgall, P.; J. Hronek. Čeština bez příkras. Praha: H&H, 1992. Chloupek, J. Dichotomie spisovnosti a nespisovnosti. Brno, 1986. Dynamika současné češtiny z hlediska lingvistické teorie a společenské praxe. Praha, 1988. Mathesius, V. Jazyk, kultura, slovesnost. Praha, 1982. Nebeská, I. Jazyk, norma, spisovnost, Praha 1966. Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha, 1932. Jedlička, A. Spisovný jazyk v současné komunikaci. Praha, 1978. Havránek, B. Studie o spisovném jazyce. Praha 1963. Bělič, F. - Novotný, J. Vývojové tendence současné spisovné češtiny a kultura jazyka. Praha, 1981.

Požadavky

Aktivní účast, pravidelná docházka (max. 2 absence), zápočtový test (min. 80 % správných odpovědí).

Garant

PhDr. Ondřej Bláha, Ph.D.