Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody literární historie 2 (KBH / MLH2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / MLH2 - Metody literární historie 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývoj literárněhistorického diskursu, možné modely a koncepty LH, její stěžejní problémy, terminologie.2. Spory o koncept romantismu, redefinice pojmu, konstituce termínu biedermeier v české literární historii. (Literární směr jakožto literárně historický konstrukt)3. Periodické publikace v literární komunikaci. (Jejich funkce, vývoj českých literárních periodik v průběhu 19. stol., diskuse o podobě národní literatury, rekonstrukce literárního života)4. Vliv publicistiky na formování literárních žánrů, specifika situace zveřejnění literárního díla v periodiku. (Arbes, Sládek)5. Edice korespondence, deníky a memoáry. Specifika těchto typů písemných literárněhistorických pramenů. Světlá ? Neruda v dopisech; cestovní deník Karla Krameria: Putování po českých hradech (1814?1818).6. Literární žánr jako faktor literárního vývoje (vývoj historického románu, románu ve verších, vesnické povídky, balady apod.)7. Textologické aspekty díla Karla Hynka Máchy.8. Tzv. druhý život autora a díla (na příkladu B. Němcové; + geneze literárního díla, rekonstrukce biografického kontextu, život autora a jeho dílo v proměnách literárněhistorických konceptů)9. Konkretizace literárního díla ? přínos F. Vodičky a důraz na čtenářský aspekt literárního díla; recepční přístupy ke zkoumání literatury 19. století.10. Otázka literárního kánonu české literatury 19. století.11. Babička, Máj, Kytice ? problematika filmových adaptací literárního díla.12. Rekonstrukce dobového kritického ohlasu literárního díla (Mácha, Neruda, Hálek, Krásnohorská, Vrchlický).

Získané způsobilosti

Cílem kurzu je osvojit si základní literárněhistorické dovednosti a návyky a umět je aplikovat na literární text.

Literatura

Kol. aut. Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001. Papoušek, Vladimír. Dějiny nové moderny. Praha, 2010. Papoušek, V., Tureček, D. Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl, 2005. Tureček, Dalibor-Urválková, Zuzana. Mezi texty a metodami. Národní a univerzální v české literatuře 19. století. Olomouc, 2006. Bolton, Jonathan, ed. Nový historismus / New historicism. Brno, 2007. Vodička, F. Struktura vývoje. Praha, 1998. Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany, HaH, 1999. Stephen Greenblatt. Velký příběh neznámého muže. Praha, 2007. ISBN 978-80-00-01930-7.

Požadavky

Aktivní účast na semináři, příprava materiálů ke studiu, četba.

Garant

Mgr. Jana Vrajová, Ph.D.