Předmět Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 2 (KBH / OPM2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / OPM2 - Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cílem kursu je seznamovat posluchače formou pracovních přednášek kombinovaných se seminární četbou (většinou) primárních textů s hlavními postavami, koncepcemi a především proměnami myšlení o jazyce, řeči a komunikaci v období od konce 18. století do počátku 2. světové války.Pokusíme postihnout některé ze zásadních myšlenek, které formovaly způsoby uvažování o jazyce, řeči a komunikaci a neustále tak přetvářely podobu a vymezení jazykovědy. Rozšíříme povědomí o základních myšlenkových paradigmatech, která lingvistiku v tomto období formovala. Načrtneme plastičtější obrázek lingvistiky 19. století jako období, kdy nejen vznikalo moderní pojetí jazykovědy, ale také jako období pestrých inspirací v přírodních vědách, touhy po neodvozenosti jazykovědy a období velkolepých koncepcí jazyka jako organismu, jazyka jako sociálního konstruktu nebo jazyka jako výrazu myšlení národa. Poukážeme na "vícekořenový" a bohatý původ strukturalismu, pokusíme se porozumět inovativnosti Kursu obecné lingvistiky Ferdinanda de Saussura na pozadí dobového kontextu, představíme Teze Pražského lingvistického kroužku jako moderní lingvistickou výzvu i výsledek bouřlivého ?dialogu? s jazykovědou 19. století, zrekonstruujeme podobu procesů, které připravily podmínky pro převratné změny ve světové jazykovědě druhé poloviny 20. století.Témata kurzu:1.Od East India Company k sánskrtovému prozření: počátky historické jazykovědy 19. století2.O zvířatech, rostlinách, geologii a životě jazyků: model jazykovědy pro první polovinu 19. století3.Typy myšlení a typy jazyků: obecná jazykověda Wilhelma von Humboldta4.Romantici a technici mezi lingvistikou a filologií: Bopp a Grimm5.Ve víru diskuzí: teoretické spory v půli 19. století6.Kde hledat jazyk a proč se vlastně jazyk vyvíjí: mladogramatikové (trochu jinak)7.Starý řád v troskách: Fin de si?cle a čekání na strukturalismus8.Kurs určuje kurz: práce Ferdinanda de Saussure v historickém kontextu9.Není strukturalismus jako strukturalismus: o jednom mimořádném pojmu struktury narozeném v Rusku a vychovaném v Praze.10.Za vodou dřímá revoluce: americký strukturalismus
Získané způsobilosti
Přehled o vývoji jazykovědného myšlení od počátků po současnost
Literatura
Koerner, E. F. K. - Asher, R. E. Concise History of the Language Sciences. Oxford, 1995. Černý, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc, 1996. nullDavies, A. M. History of linguistics. Volume 4: Nineteenth century linguistics. 1998. Beaugrande, R. de. Linguistic Theory. The Discourse of Fundamental Works. London ? New York 1991. Sériot, P. Struktura a celek. Intelektuální počátky strukturalismu ve východní Evropě. Praha, 2002. Jakobson, R. Dialogy. Praha 1993. nullnullKoerner, G. et al. History of Linguistics. 1998. Chomsky, N. Jazyk a zodpovednosť. Bratislava, 1995. nullnullVachek, J. Lingvistický slovník Pražské školy. Praha, 2005. Vachek, J. Lingvistický slovník Pražské školy. Praha, 2005. Jakobson, R. Poetická funkce. Jinočany 1995. Koerner, E. F. K. Practicing Linguistc Historiography. Selected Essays. Amsterdam / Philadelphia, 1989. Vachek, J. Prolegomena k dějinám Pražské školy jazykovědné. Praha, 1999. Sériot, P. Struktura a celek. Intelektuální počátky strukturalismu ve východní Evropě. Praha, 2002. nullVachek, J. (ed.). U základů pražské jazykovědné školy. Praha, 1970. Vachek, J. (ed.). Z klasického období pražské školy 1925 -1945. Praha, 1972.
Požadavky
referát, zápočtový test
Garant
Mgr. Marek Nagy, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Marek Nagy, Ph.D.