Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 2 (KBH / OPM2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / OPM2 - Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem kursu je seznamovat posluchače formou pracovních přednášek kombinovaných se seminární četbou (většinou) primárních textů s hlavními postavami, koncepcemi a především proměnami myšlení o jazyce, řeči a komunikaci v období od konce 18. století do počátku 2. světové války.Pokusíme postihnout některé ze zásadních myšlenek, které formovaly způsoby uvažování o jazyce, řeči a komunikaci a neustále tak přetvářely podobu a vymezení jazykovědy. Rozšíříme povědomí o základních myšlenkových paradigmatech, která lingvistiku v tomto období formovala. Načrtneme plastičtější obrázek lingvistiky 19. století jako období, kdy nejen vznikalo moderní pojetí jazykovědy, ale také jako období pestrých inspirací v přírodních vědách, touhy po neodvozenosti jazykovědy a období velkolepých koncepcí jazyka jako organismu, jazyka jako sociálního konstruktu nebo jazyka jako výrazu myšlení národa. Poukážeme na "vícekořenový" a bohatý původ strukturalismu, pokusíme se porozumět inovativnosti Kursu obecné lingvistiky Ferdinanda de Saussura na pozadí dobového kontextu, představíme Teze Pražského lingvistického kroužku jako moderní lingvistickou výzvu i výsledek bouřlivého ?dialogu? s jazykovědou 19. století, zrekonstruujeme podobu procesů, které připravily podmínky pro převratné změny ve světové jazykovědě druhé poloviny 20. století.Témata kurzu:1.Od East India Company k sánskrtovému prozření: počátky historické jazykovědy 19. století2.O zvířatech, rostlinách, geologii a životě jazyků: model jazykovědy pro první polovinu 19. století3.Typy myšlení a typy jazyků: obecná jazykověda Wilhelma von Humboldta4.Romantici a technici mezi lingvistikou a filologií: Bopp a Grimm5.Ve víru diskuzí: teoretické spory v půli 19. století6.Kde hledat jazyk a proč se vlastně jazyk vyvíjí: mladogramatikové (trochu jinak)7.Starý řád v troskách: Fin de si?cle a čekání na strukturalismus8.Kurs určuje kurz: práce Ferdinanda de Saussure v historickém kontextu9.Není strukturalismus jako strukturalismus: o jednom mimořádném pojmu struktury narozeném v Rusku a vychovaném v Praze.10.Za vodou dřímá revoluce: americký strukturalismus

Získané způsobilosti

Přehled o vývoji jazykovědného myšlení od počátků po současnost

Literatura

Koerner, E. F. K. - Asher, R. E. Concise History of the Language Sciences. Oxford, 1995. Černý, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc, 1996. nullDavies, A. M. History of linguistics. Volume 4: Nineteenth century linguistics. 1998. Beaugrande, R. de. Linguistic Theory. The Discourse of Fundamental Works. London ? New York 1991. Sériot, P. Struktura a celek. Intelektuální počátky strukturalismu ve východní Evropě. Praha, 2002. Jakobson, R. Dialogy. Praha 1993. nullnullKoerner, G. et al. History of Linguistics. 1998. Chomsky, N. Jazyk a zodpovednosť. Bratislava, 1995. nullnullVachek, J. Lingvistický slovník Pražské školy. Praha, 2005. Vachek, J. Lingvistický slovník Pražské školy. Praha, 2005. Jakobson, R. Poetická funkce. Jinočany 1995. Koerner, E. F. K. Practicing Linguistc Historiography. Selected Essays. Amsterdam / Philadelphia, 1989. Vachek, J. Prolegomena k dějinám Pražské školy jazykovědné. Praha, 1999. Sériot, P. Struktura a celek. Intelektuální počátky strukturalismu ve východní Evropě. Praha, 2002. nullVachek, J. (ed.). U základů pražské jazykovědné školy. Praha, 1970. Vachek, J. (ed.). Z klasického období pražské školy 1925 -1945. Praha, 1972.

Požadavky

referát, zápočtový test

Garant

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.