Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 3 (KBH / OPMB3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / OPMB3 - Proměny myšlení o komunikaci a jazyce 3, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem souboru kurzů je seznamovat posluchače postupně v průběhu celého studia na základě pracovních přednášek kombinovaných s četbou (většinou) primárních textů s hlavními významnými postavami, koncepcemi a především proměnami v myšlení o jazyce a komunikaci. Soubor přednášek a seminářů bude pokrývat vývoj jazykovědného myšlení od jeho počátků až po současnost, přičemž hlavní pozornost bude věnována období 19. a 20. století. Dominantní formou setkávání bude společná a komentovaná analýza vybraných pasáží, skrze níž se pokusíme postihnout některé ze zásadních myšlenek, které formovaly způsob moderního uvažování o jazyce a komunikaci. Zasazením do soudobého obecněvědního i speciálněvědního kontextu poukážeme na přínos, inspirativnost i problémy, které se k té které koncepci mohou vázat.Třetí semestr bude mapovat příčiny/zdroje a proměnu několika velkých procesů, které ovlivnily lingvistiku ve 20. století. Na počátku ? v návaznosti na závěr minulého kurzu ? poukážeme na "vícekořenový" a bohatý původ strukturalismu a pokusíme se porozumět inovativnosti Kursu obecné lingvistiky Ferdinanda de Saussura na pozadí dobového kontextu. Představíme Teze Pražského lingvistického kroužku jako moderní lingvistickou výzvu i výsledek bouřlivého ?dialogu? s jazykovědou 19. století a zrekonstruujeme podobu strukturalistických procesů, které připravily podmínky pro převratné změny ve světové jazykovědě druhé poloviny 20. století v Evropě, a zejména za oceánem. Nástup generativismu zasadíme do komplexních společensko-vědních procesů formování poválečné americké vědy. Nástup formalizace v jazykovědě zachytíme také v reflexi zájmu o sémantiku. Do tohoto kontextu pak zasadíme jako reakci vzestup a slávu teorie mluvních aktů a počátky zájmu o textovou lingvistiku a lingvistiku korpusovou ? všechny tři jako základní představitele obratu ke komunikaci ("parolizaci" lingvistiky). Stručně popíšeme také vznik tzv. pomezních disciplín a integraci lingvistiky do souboru kognitivních věd. V centru pozornosti bude stát napětí mezi tímto novým obratem a dosavadním "langueovým" přístupem.Témata seminářů:1. Starý řád v troskách: Fin de si?cle a čekání na strukturalismus2. Kurs určuje kurz: práce Ferdinanda de Saussure v historickém kontextu3. Není strukturalismus jako strukturalismus: o jednom mimořádném pojmu struktury narozeném v Rusku a vychovaném v Praze.4. Za vodou dřímá revoluce: americký strukturalismus5. Válka, filozofie a matematika proti strukturalismu: generativismus mění kurz6. A teď ještě ty významy: formální sémantika na postupu7. Mluvit = konat: komunikační obrat v teorii mluvních aktů8. Z hlavy na nohy ? od textu zpátky: textová lingvistika a rozšíření záběru9. Corpus delicti korpus: co je nového10. Na pomezí disciplín : psycholingvistika a sociolingvistika11. Kognice i konstrukce: na prahu 21. století

Získané způsobilosti

Přehled o vývoji jazykovědného myšlení od počátků po současnost

Literatura

nullhttp://www.beaugrande.com/LINGTHERLinguistic%20Theory%20Title.htmČerný, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.kol. autorů. Encyklopedický slovník češtiny. Brno, 2002. Kořenský, J. Jazyk-řeč-poznání. Olomouc 2004. Kořenský, J. Proměny myšlení o řeči. Praha 1998. Helbig, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. 1991.

Požadavky

pravidelná účast (max. 2 absence)příprava na semináře (úkoly, znalost zadaných textů) a aktivní účast na semináříchúspěšné zpracování a obhajoba semestrální práce

Garant

Mgr. Marek Nagy, Ph.D.