Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sémiotika 1 (KBH / OSM1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / OSM1 - Sémiotika 1, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem kursu je:1. především poskytnout posluchačům úvodní vhled do sémiotiky a orientaci v její problematice, a to na úrovni obecného základu, který pak rozvíjí řada dalších disciplín ze studijního plánu2. poskytnout základní aparát pojmů a obecný rámec pozic či konceptů, na nichž staví všechny další disciplíny, se kterými se posluchači během studia dále setkají (např. znak, denotace - konotace - mýtus, komunikace - signifikace, interpretace, hermeneutika, konvence, kód, význam × smysl, výraz × obsah, referent, extenze × intenze, interpretant, syntax - sémantika - pragmatika, ikon - index - symbol, type × token, motivované × konvenční apod.)3. v neposlední řadě pak rozvíjet samostatné kritické myšlení skrze chápání všech sociálních jevů jako záměrných smysluplných aktivit, které lze jako takové "číst"Program kursu:1. Úvodní nástin problematiky, organizační záležitosti běhu kursu apod.2. Sémiotika jako věda/disciplína/obor/metoda/přístup; hranice sémiotiky3. Co je to znak; znaky a znaky; znaková funkce4. Základní koncepce znaku (Peirce, Saussure, Hjelmslev, Ogden a Richards); dvě definice sémiotiky (diadická a triadická)5. Unilateralita vs. bilateralita, označující a označované, výraz a obsah; asymetrie jazykového znaku6. Výraz a obsah; smysl a význam/referent; realismus vs. reprezentacionismus; ostenze a denotace7. Systémy a kódy; paradigmatické a syntagmatické vztahy mezi znaky; kontext (komutace)8. Stupně označování: denotace - konotace - mýtus9. Typologie znaků; symboly a jejich pojetí10. Sdělení/zpráva vs. text; verbální a neverbální komunikace, komplexnost lidské komunikace11. Sémiotika a sémantika (Morris)12. Sémiotická analýza

Získané způsobilosti

orientace v konceptech teoretické lingvistiky

Literatura

Peirce, Ch. S. ?Gramatica speculativa?. In: Lingvistické čítanky I. Sémiotika sv. 1. Praha: SPN 1972, s. 11-103. (také v Palek, B. (ed.) Sémiotika. Praha: Karolinum 1997.). Austin, J. L. Jak udělat něco slovy. Praha 2000. Barthes, R. Mytologie. Praha 2004. Hjelmslev, L. O základech teorie jazyka. Praha, 1972. Tondl, Ladislav. Problémy sémantiky. Praha: Karolinum 2006. Barthes, R. S/Z. Praha, 2007. Morris, Ch. ?Základy teorie znaků?. In: Lingvistické čítanky I. Sémiotika sv. 2. Praha: SPN 1970, s. 10-57. (také v Palek, B. (ed.) Sémiotika. Praha: Karolinum 1997.). Nóth, W. Handbuch der Semiotik. Stuttgart 1985. de Saussure, F. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia 1996. (popř. Academia 2007). Eco, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum 2004. Osolsobě, I. Mnoho povyku pro sémiotiku, Brno 1992 . Eco, U. Mysl a smysl. Praha: Moraviapress 2000. Barthes, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha: Čs. spisovatel, 1967, str. Culler, J. Saussure. Bratislava: Arha 1993. Greimas, A. J. Sémantique structurale: recherche de méthode (ang. překlad: Structural Semantics. An Attempt at a Method. Lincoln and London: University of Nebraska Press 1983.). Paris, 1966. Eco, U. Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington: Indiana University Press 1986. Chandler, D. Semiotics. The Basics, London 2001. Černý, J. - Holeš, J. Sémiotika. Praha: Portál 2004. Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi, Portál, Praha 2002. Linke A.-Nussbaumer M.-Portmann P. R. Studienbuch Lingvistik. Tübingen 1996. Eco, U. Teorie sémiotiky. Praha: Argo 2009. Cobley, P. (ed.) . The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. London - New York: Routledge 2001. Schaff, A. Úvod do sémantiky, Praha 1963. Voigt, V. Úvod do sémiotiky. Bratislava: Tatran 1981.

Požadavky

Rozprava nad řešenými problémy a jejich uvádění do kontextu.

Garant

prof. PhDr. Jan Kořenský, DrSc.

Vyučující

Mgr. Dan Faltýnek, Ph.D.