Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie komunikace 2 (KBH / OTK2Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / OTK2Z - Teorie komunikace 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem kursu je představit studentům základy teorie a metodologie literární komunikace jako specifického modelu přenosu informace. Kurs bude zaměřen (1) historicky: formou analýzy a komentáře budou probrány historické modely literární komunikace; (2) metodologicky: předmětem zájmu budou základní předpoklady konstrukce literatury jako modelu komunikace a (3) teoreticky: cílem bude v základu postihnout teoretické uvažování o literatuře jako o modelu komunikace i s možnostmi kritiky tohoto způsobu chápání literatury.Struktura kursu:1. Teorie, komunikace a lingvistika ve vztahu k literatuře (základní modely popisu); analýza vs. interpretace2. Subjekty literární komunikace: produktor (autor): psychofyzická entita, autor objektivní a subjektivní, autorský subjekt, implicitní/implikovaný autor, obraz autora, osobnost, autor a diskurs; záměrnost a nezáměrnost, autenticita3. Text ? struktura (textovost, dílo ? text); styl; denotace a konotace, problematika označování v textu, fikčnost, kontext4. Transtextovost a její typy5. Obsah, význam a smysl textu, problematika reference v literatuře (modely jejího popisu)6. Subjekty literární komunikace II: recipient (čtenář): reálný, ideální, informovaný, empirický, modelový, implikovaný/implicitní; otázka kompetencí, interpretativní komunita7. Literatura a vyprávění: modely popisu; motiv a téma, vypravěč, události a postavy, typologie způsobů vyprávění8. Teorie a metodologie interpretace: konkretizace, recepce, percepce; popis, analýza, výklad, (po)rozumění9. Historický exkurz I: strukturalisticky orientované modely popisu literárního procesu10. Historický exkurz II: kritika strukturalisticky orientovaných modelů popisu literárního procesu (hermeneutika jako ?odlišný? výklad de Saussura, dekonstrukce)11. Literatura a kultura, ideologie a etnologie (zvl. marxismus a feminismus)Analýza a interpretace konkrétních textů optikou komunikačních strategií (např. záměrnost skrývání, odhalení, zamlčovaní; rafinovanost vypravěče)

Získané způsobilosti

orientace v konceptech teoretické lingvistiky

Literatura

Derrida, J. Gramatológia, Archa. Bratislava 1999. Austin, J. L. Jak udělat něco slovy. Praha 2000. Jacobson, R. Poetická funkce. Jinočany 1995. Heidegger, M. Bytí a čas. Praha 2002. Chvatík, K. Člověk a struktury. Praha 1996. Foucault, Michel. Diskurs, autor, genealogie. Praha, 1994. Ducrot, O.-Todorov, T. Encyclopedic Dictionary of the Science of Language, Johns Hopkins Univ. Press 1979. Hroch, J. Filozofická hermeneutika v dějinách a v současnosti. Brno 2003. Eco, U. Mysl a smysl. Praha 2000. Fish, S. S úctou věnuje autor. Brno-Praha 2004. Foucault, M. Slová a veci. Bratislava 2000. Alan, J.-Petrusek, M.: . Sociologie, literatura a politika. Praha 1996. Bense, M. Teorie textů. Praha 1967.

Požadavky

Rozprava nad řešenými problémy a jejich uvádění do kontextu.

Garant

prof. PhDr. Jan Kořenský, DrSc.

Vyučující

prof. PhDr. Jan Kořenský, DrSc.