Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnost Františka Halase v české lit. (KBH / VFH)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / VFH - Osobnost Františka Halase v české lit., Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program jednotlivých seminářů:1) Nejranější texty Františka Halase. Časopisecky publikované poetistické básně, tvůrčí techniky užívané poetistickou školou ve vztahu k Halasově textovému procesu.2) Proměny sbírky Sépie. Analýza sémantických posunů u jednotlivých vydání této básnické sbírky. Ekvivalence v aktu psaní u sbírky Sépie a Kohout plaší smrt.3) Léta 1934 - 35. Jeden z klíčových zlomů v Halasově aktu psaní. Textologická zjištění se nepřekrývají s dosavadními "tradičními" literárněvědnými interpretacemi (Zd. Pešat, M. Červenka) pojednávajícími posuny od poetismu k expresivitě Kohouta a introspekci sbírky Tvář. Dobové estetické normy, poetika a tvůrčí akt jsou zde ve zvláštní disproporci, která se u Halase bude i v pozdějších letech znova opakovat.4) Tzv. Halasovy trhací bloky v druhé polovině třicátých let. Jejich využití v textovém procesu. Sbírka Dokořán. Interpretační potenciál básníkových zápisníků.5) Textové proměny básní Staré ženy, Nikde?6) Halasovy básnické prózy: Heráklés, Ženy v rouškách. Halasův esej O poezii. O čem vypovídají různé verze těchto básnických próz? Text, metatext a tvůrčí akt.7) Halasův projekt Potopa a jeho souvislosti se sbírkami Torzo naděje, Ladění. Intratextualita. Stemma znázorňující složitost této etapy básníkova psaní.8) Halasova básnická próza Já se tam vrátím. Textové varianty.9) Halasova pozdní poetika ve světle pozdních trhacích bloků.10) Halasovy projekty Hlad, Zastavárna, Ptačí sněm aj.11) Závěrečné reflexe I, II. Radikální gesto Halasova psaní. Jak ovlivnilo novou nastupující generaci? Halas a Jiří Kolář, Emil Juliš, Zbyněk Hejda, M. Topinka a další. Halas v kontextu přelomu čtyřicátých a padesátých let. V čem tkví jistá osamocenost Halasova postoje k poezii? Je zde i možnost srovnávat s evropským kontextem, kde spíše najdeme paralely než v domácím prostředí (Celan, Bachmannová, Miłosz, Różewicz?). Kteří čeští básníci se rozhodli následovat radikalitu básníkova postoje k básnické tvorbě?

Získané způsobilosti

Studenti se seznámí s vývojovými tendencemi meziválečné literatury a postavením osobnosti Františka Halase v literárním dění.

Literatura

Grossman, Jan. Básně Františka Halase. In: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 153 - 192. Heidegger. Martin. Básnicky bydlí člověk. Oikoymené, Praha 1993. Červenka, Miroslav. Fikční světy lyriky. Paseka: Praha-Litomyšl, 2003. Waczków, Józef. Franciszek Halas. Czytelnik, Warszawa 1980. Kundera, Ludvík. František Halas. Atlantis, Brno 1999. Červenka, Miroslav. Obléhání zevnitř. Praha: Torst, 1996. Bachelard, Gaston. Poetika priestoru. Bratislava, 1990. Friedrich, Hugo. Struktura moderní lyriky. Host, Brno 2005.

Požadavky

1) Četba zadaných textů ke každému semináři, analýza a interpretace vybraných básní (pro všechny účastníky semináře je četba - spojená s rozborem - závazná). 2) Vypracovaný analytický rozbor k danému tématu. Zpracování do podoby referátu. Ten bude odevzdán písemně. 3) Aktivní (tj. s předpoklady a chutí diskutovat) účast na semináři. Max. povolené absence: 2.

Garant

Mgr. Petr Komenda, Ph.D.