Předmět Nová média (KBH / VNMED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / VNMED - Nová média, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
? Nová média, nová mediální studia ? úvodní seminář.? Nová média I: představení technologií 80. a 1. pol. 90. let: newsgroups, chat, IRQ, IM systémy, Hotmail, email a první kroky k WWW.? Nová média II: Atarri Terror: počítačové hry jako generační formant ? hry v domácnosti, GameBoy,? Kyberoptimismus 80. let jako reakce na dobu analogovou. Kyberpunk a kyberkultura? Hledání vědeckého fundamentu: znovuobjevení M. McLuhana a diskuze o vlivu digitálních technologií na vývoj společnosti; ?vernakulární diskurs?? Text a hypertext. Změna linearity textu a cesta k vizualizaci informace?? Začátek sociálních komunit a komunikačních webu, sdílení informací, sdílené obsahy. Sdílení dat jako první krok ke změně chápání autorství, začátek úpadku části zábavního byznysu kvůli novému přístupu uživatelů k mediálním obsahům. Napster.? 21. století: nástup nových médií v každodenním životě ? od SMS k PlayStation a 3D (virtuální) realitě. ?Nová média? jako každodenní normalita. Dot.com crash. Nová média III: Netart? Web 2.0 a teorie komunikace: kdo je produktorem, kdo příjemcem, jak vzniká ?smysl? informace, jaký je její interpretační rámec v oblastech sociálních webů, weblogů atd. Hledání metapole nových mediálních studií.? Hodnota informace, validita, verifikace: od Googlu po Wikipedii, agregátory informací. Nová média jako média informačně vyprázdněná? Rychlost především: Twitter.? Nová média jako nástroj společenské změny? Facebook, Youtube a WikiLeaks a příklady vlivu nových médií na veřejné mínění. Diskurz (nových) mediálních studií na začátku 2. dekády 21. století.
Získané způsobilosti
Cílem semináře je seznámit studenty nejenom s vývojem a náplní termínu ?Nová média?, ale také naznačit, jakým způsobem mají tato média potenciál změnit naše dosavadní myšlení o médiích, sociologii médií i o společnosti samotné.
Literatura
Čermák, M.: Nová média. Úvod a stručná historie. In: Osvaldová, B. - Tejkalová, A. (eds.): Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Praha 2009, s. 1-41. Macek, J. Koncept rané kyberkultury. In: J. Volek - P. Binková (eds.), Média a realita 4, Brno 2003 35-64. Lister, M. New Media. A critical introduction. 2nd edition. London/New York, 2009. Boyd, D.M. - Ellison, N. B. Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication 13 (2008), s. 210-230. Webster, F., & Blom, R. (2004). The information society reader. London: Routledge. MANOVICH, Lev. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass.
Požadavky
Zpracování a představení vybraného hesla; esej na jiné odborné téma (4 nms).
Garant
Mgr. Vladimír Polách, Ph.D.