Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazyk v kontextu komunikace (KBH / VSJ28)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / VSJ28 - Jazyk v kontextu komunikace, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní pojmy studia komunikace; jazyk studia komunikace; komunikace vs. interakce vs. (verbální) sdělení. Jsme bytosti komunikující, ale co to vlastně znamená? Pohled na komunikaci z perspektiv sociálních věd.2. Interpretativní vs. objektivistický přístup ke komunikaci. Základní tradice zkoumání komunikace. Role jazyka (sdělení) v daných komunikačních přístupech.3. Komunikace verbální vs. komunikace neverbální - konkurence nebo kongruence výrazových prostředků?4. Problematika sociální kategorizace vybraných (sociálních) jevů. Jazyková konstrukce sociálních kategorií. Vliv (mimojazykových) činitelů na konstrukci jazykových významů. Členská kategorizační analýza.5. - 6. Historický pohled na komunikaci: Mluvené vs. psané slovo. Vliv sociálního kontextu na utváření sdělení. Oko vs. ucho. Vybrané lingvistické teorie: Sapir-Whorfova hypotéza; logocentrismus, grafocentrismus, fonocentrismus (sociokulturní tradice zkoumání komunikace).7. - 8. Vybrané lingvistické teorie v kontextu sociálních věd. Saussurova teorie znaku, Claude-Lévi Strauss; Barthova Mythologie, možnosti aplikace vybraných teorií na sociální fenomény.9. - 10. Význam a ideologie. Ideologická rovina významu. Model kódování a dekódování S. Halla. Preferované, dohodnuté vs. opoziční čtení. Faktory ovlivňující způsoby recepce textu.

Literatura

FINNEGAN, R. Communicating. The Multiple Modes of Human Interconnection. London: Routledge 2002. CAREY, J. W. Communication as Culture: Essays on media and society. Taylor & Francis, 2008. RADWAY, J. Čtení romancí: Ženy, patriarchát a populární literatura. In: OATES. HALL, S. Encoding/decoding. In: Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.): Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. London: Hutchinson 1980, s. 128-38. Griffin, M. First Look at Communication Theory. New York, 2008. ISBN 978-0-07-301018-2.Barthes, R. Označované a označující; Denotace a konotace. Vše in: Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha 1967, s. 81-95, 123-126. NEKVAPIL, J. Sociální kategorizace v interkulturním kontaktu. Češtinář 11, 2,2000, s. 38-52. KONOPÁSEK, Z. Text a textualita v sociálních vědách: Část první - teoretické motivace. Biograf 7, 1996. INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Ženská literární tradice a hledání Identit. Antologie angloamerické literární teorie. Brno: Slon 2007.

Požadavky

Kurz bude probíhat seminární formou diskuzí nad vybranými texty vztahujícími se k hlavním okruhům kurzu. Povinností účastníků je znát zadané texty. Zároveň by si měl každý účastník semináře vybrat jedno téma vztahující se k okruhům kurzu a připravit si 10 - 15 minutový příspěvek. Témata příspěvku budou zveřejněna na první hodině (je možné přijít s vlastními návrhy témat, která vychází z okruhů kurzu).

Garant

Mgr. Petra Chvojková, Ph.D.