Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Český film A (KDU / ČFA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / ČFA - Český film A, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

KDU/ČFA Česko-slovenský filmKruh viny jako dramaturgieDoc.Vladimír SuchánekPROJEKCE K TÉTO PŘEDNÁŠCE BUDOU KAŽDÝCH 14 DNŮ.TÍMTO PŘEDMĚTEM ZAČÍNAJÍ PROJEKCE FPA - PRVNÍ VÝUKOVÉ PONDĚLÍ.PřednáškaII. blok TDDU/FV - kateg.B; DV - kateg.C; Zimní semestrTATO PŘEDNÁŠKA NEBUDE PRO PŘÍŠTÍ AKADEMICKÝ ROK VYPSÁNAČASOVÝ ROZSAH: 2+0POČET KREDITŮ: 3 KREDITYAnotace předmětuÚkolem přednášky je seznámení se z hlubším chápáním analýzy filmu, než je forma referátu či úvahy. A to nejen z aspektu díla jako celku a jednotlivých výrazových prostředků uměleckého filmu: - herec, hudba-zvuk, kamera, výtvarné řešení, režie, srovnání s literární či dramatickou předlohou, kontext českého a světového filmu, etc., ale výrazná pozornost bude věnována vztahovým i duchovním souvislostem uvnitř tématu. Na každou rozpravu je úkolováno několik studentů zároveň.- ZTRACENCI (M.Makovec 1956)JSI-LI JEDINÝ, MUSÍŠ- SPANILÁ JÍZDA (O.Daněk 1963)NEOHLÍŽEJ SE, ZKAMENÍŠ- KOČÁR DO VÍDNĚ (K. Kachyňa 1966)JSI-LI BEZ VINY, HOĎ KAMENEM- TRI DCÉRY (Š.Uher 1967)LÁSKA JE SRDCEM VÍRY- STRAKA V HRSTI (J.Herz 1983)NA CESTĚ NEJSI NIKDY SÁM- ŽILETKY (původní verse, Z.Tyc 1993)PER ASPERA AD ASTRAFORMA ATESTACE: KolokviumPOŽADAVKY K ATESTACI: Absolvování přednášky i rozpravy, všechny filmyzhlédnuté, referát na zadané téma, 80% účast.PRAMENY: Filmy dle tematických okruhů.POVINNÁ/ZÁKLADNÍ/DOPORUČENÁ LITERATURA:BORDWELL, D. THOMPSON, K.: Umění filmu. Praha 2011.ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu. (Archetypy a opakování) Praha, Oikoymenh 1993.SUCHÁNEK, Vladimír: Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, Nakladatelství Univerzity Palackého 2002.SOLOVJOV, Vladimír: Duchovní základy života. Velehrad, Refugium Velehrad-Roma 1996.NOUVEN, Henri J.M.: Návrat ztraceného syna. Praha, Paulínky 2001.WOLFF, Uwe: Labyrint. Cesta k vlastnímu středu. Praha, Portál 2003.-------------------------------------------------JIRÁSEK, Alois: Rozmanitá prosa III. Otto 1914. (Ztracenci)HAVLÍČEK, Jaroslav: Petrolejové lampy. Praha 2013.Zadání pro rozpravuM.Makovec ZTRACENCIa) Zařadit do kontextu československého filmub) Srovnání s literární předlohou A. Jiráskac) Hrdina jako oběť nutnost tragického konce?d) Herectví a patos G.Valách, S.Fišer, Vl.Hlavatý, R.Lukavský.e) Kruh viny jako dramaturgieO.Daněk SPANILÁ JÍZDAa) Žánrový kontext v československé dramaturgiib) Výtvarné řešení a obrazc) Herectví charakteru (P.Kostka, Vladimír Stach)d) Husitství v českém filmue) Kruh viny jako dramaturgieK Kachyňa KOČÁR DO VÍDNĚa) Sebezpytování národních dějinb) Fotografie jako krajinomalbac) Záporná role J.Hanzlík a L.Munzard) Spirála vnější a vnitřní cesta tam a zase zpátkye) Kruh viny jako dramaturgieŠ.Uher TRI DCÉRYa) Zařazení do kontextu čs. kinematografieb) Zamyšlení nad žánrem dramatického podobenství: otec a tři dcery (Král Lear)c) Víra a ideologied) Role ženy emancipace, mateřství, modlitba?e) Kruh viny jako dramaturgieJ.Herz STRAKA V HRSTIa) Zařazení do kontextu čs. a světové kinematografieb) Horizontála a vertikála duchovní odpovědnosti (Mastičkář 14.století)c) Výtvarné řešení a scénografie (harmonie chaos)d) Hudební a zvuková složkae) Kruh viny jako dramaturgieZ.Tyc ŽILETKY (původní verse)a) Zamyšlení nad žánremb) Horizontála a vertikála bytí (komín a sníh, Pater Noster, pády a vzlety )c) Hudební a zvuková složkad) Zařazení do kontextu čs. kinematografiee) Kruh viny jako dramaturgie

Získané způsobilosti

Základní přehled souvislostí o duchovních principech, které vstupují do uměleckého díla během historického a společenského vývoje člověka.

Literatura

Boček, Jaroslav. Kapitoly o filmu. Praha , 1968. Szczepanik, P. Konzervy se slovy: počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. Brno: Host, 2009. ISBN 9788072943166.Havelka, Jiří. Kronika našeho filmu. 1898-1965. Praha , 1967. Benešová, Marie - Štábla, Zdeněk a kol. Obraz člověka v české kinematografii z let 1922, 1932, 1942, 1952, 1963. Praha , 1969. Bernard, Jan. Odvahu pro všední den. Evald Schorm a jeho filmy. Praha, 1994. Liehm, Antonín J. Ostře sledované filmy. Praha , 2001. Ptáček, Luboš . Panorama českého filmu. Olomouc , 2000. Hames, Peter. The Czechoslovak New Wave. Berkeley , 1983. Žalman, Jan. Umlčený film. Kapitoly z bojů o lidskou tvář československého filmu. Praha , 1993.

Požadavky

Absolvování přednášek, shlédnutí 6 projekcí filmů.

Garant

Mgr. Petr Bilík, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Petr Bilík, Ph.D.doc. Mgr. Zdeněk Hudec, Ph.D.Mgr. Luboš Ptáček, Ph.D.doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D.