Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Divadelní drama 20.století B (KDU / D20BK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / D20BK - Divadelní drama 20.století B, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Doprovodný seminář k přednášce z dějin českého divadla druhé poloviny 20. století. Studenti aplikují poznatky získané v přednášce, pracují odbornou literaturou, s dramatickými texty a s prameny, formulují vlastní hodnocení.1. Seznámení s náplní, cílem a organizací seminářeStudentům budou konkretizovány hry jako materiál analýzy a sděleny požadavky, které bude nutné splnit za účelem získání zápočtu.2. Nastínění problematiky vývoje českého dramatu a divadla druhé poloviny 20. stoletíSpolečenský a kulturní kontext, základní periodizace divadelní kultury po roce 1945.Dramatický kontext, východiska a tradice.3. Přístupy k analýze dramatu 20. stoletíZákladní pojmy analýzy, úvaha nad literárněvědným a divadelněvědným přístupem k analýze dramatického textu ? na základě rešerší odborných textů.4. Budovatelské drama ? období sorely (tematické schéma). Analýza modelového textu a srovnání s předválečnou dramatikou (návaznost na seminář D20AK).5. Analýza hry Františka Hrubína Srpnová neděleUkázka básnické a čechovovské dramatiky ? přelomové drama konce 50. let, změna dramatické struktury, jazyka, témat. Antihrdina.6. Analýza hry Josefa Topola Konec masopustuUkázka metaforické dramatiky, mnohovrstevnatost významové struktury ? interpretace postav a témat.7. Analýza hry Václava Havla Zahradní slavnostRozbor nejvýznamnějšího absurdního dramatu 60. let ? kompozice, jazykové schéma,situace a postavy, tematická struktura. Význam hry v dobovém kontextu.8. Analýza hry Ivana Vyskočila Cesta do ÚbicRozbor autorských principů Ivana Vyskočila, návaznost na text-appealové východisko malých scén, princip hry, syntax, interpretace témat, variace textu (rozhlasová a divadelní podoba).9. Analýza hry Ladislava Smočka Podivné odpoledne dr. Zvonka BurkehoŽánrová problematika hry, jazyková výstavba, postavy a jejich témata.10. Analýza hry Daniely Fischerové Báj / Karla Steigerwalda Dobové tance / Jana Antonína Pitínského Matka. Ukázky dramatiky v období normalizace. Podoby kritické reflexe doby prostřednictvímhistorické analogie. Výběr jednoho z textů.11. Dramatika ?nové vlny? devadesátých letVlastní výběr textů k analýze z tvorby autorů: Jiří Pokorný, Markéta Bláhová, Lenka Lagronová, Iva Volánková, Roman Sikora, David Drábek.12. Shrnutí poznatků o české dramatické tvorbě 1. poloviny 20. století a určení základníchjejích znaků, jimiž anticipuje vývoj v následujícím období.

Získané způsobilosti

Student je schopen provést analýzu dramatického textu s využitím odborné terminologie. Umí se orientovat v kontextu dramatické tvorby daného období a dokáže vyhodnotit jednotlivé tendence dramatické tvorby. Umí formulovat vlastní názor, interpretovat tematickou strukturu dramatického textu a vytvořit strukturovaný odborný text s využitím všech formálních náležitostí. Student dokáže vyhodnotit návaznosti a kontinuitu výrazových prostředků dramatické tvorby, umí zobecnit vývojové tendence a vztáhnout je k soudobému kontextu dramatické tvorby.

Literatura

Pavis, Patrice. (2003). Divadelní slovník. Praha. Hořínek, Z. (1991). Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění. DROZD, David. (2013). Kapitoly z teorie dramatu (Theory of Drama (selected chapters). Olomouc. Pavlovský, Petr a kol. Základní pojmy divadla - Teatrologický slovník. Praha 4, 2004. Hořínek, Z., Just, V., Pömerl, J., Šormová, E., & Pömerl, J. (1995). Česká divadelní kultura 1945-1989 v datech a souvislostech: divadlo v totalitním systému (teze) : kalendárium českého divadla 1945-1989. Praha: Divadelní ústav. MAZÁČOVÁ, Barbora. (1993). Josef Topol a Divadlo za branou. Praha. Lukeš, M. (1987). Umění dramatu. Praha: Melantrich. KOVALČUK, Josef . Autorské divadlo 70. let. Praha , 1982. Hořínek, Z., & Hančil, J. (1995). Cesty moderního dramatu. Praha: Studio Ypsilon. (2003). Česká divadelní hra 90. let. Praha: Divadelní ústav. Veltruský, J., & Osolsobě, I. (1999). Drama jako básnické dílo. Brno: Host. Štěrbová, A. (2003). Metaforické hry Josefa Topola. Olomouc: Univerzita Palackého. Hodrová, Daniela a kol. (2001).:..na okraji chaosu..: Poetika literárního díla 20. století. Praha. Janoušek, Pavel. Rozměry dramatu. Praha , 1989.

Požadavky

Studenti dosáhnou nejméně 75% účasti na seminářích a budou aktivně spolupracovat na kolektivní analýze vybraných her. Student si na základě prvních kontextových seminářů vybere z nabídky dramatických textů konkrétní titul a s použitím odborného teoretického pojmosloví samostatně zpracuje jeho analýzu z hlediska struktury textu, jazyka, situací, postav, času a prostoru, včetně připomenutí inscenační tradice zvolené hry a její dobové reflexe. Rozsah minimálně 5 stran textu + poznámkový aparát + seznam literatury podle zadané bibliografické normy.

Garant

prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.