Předmět Divadelní adaptace literárních děl (KDU / DALD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DALD - Divadelní adaptace literárních děl, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Základní pojmy, vztah základních literárních žánrůCo je to dramatizace, co je to adaptace. Konkretizace, aktualizace a interpretace dramatizovaného díla. Rozdíly v přístupu jednotlivých teoretiků a historiků divadla k dané problematice (O. Hostinský, O. Zich, J. Mukařovský, J. Patočka, J. Veltruský, I. Šulajová).2. Historický exkurz, kapitoly z dějin dramatizace a adaptaceTradice písemné fixace nejstarších ústně tradovaných příběhů a mýtů. Epos a drama. Inspirace jevištním děním pro sekundární vznik dramatického textu (liturgické a světské divadlo středověku, commedie dell arte). Nové chápání dramatu jak nehotová součást jevištního artefaktu.3. Profilace "pravidelné dramatiky" směrem k epizaci dramatické formy (Piscator, Brecht) nebo k lyrizaci dramatu (Čechov, Ibsen, Strindberg). Vztah literatury a dramatu na přelomu 19. a 20. století.4. Divadelní adaptace v období evropské meziválečné avantgardy5. Česká meziválečná divadelní avantgarda - průlom do dosavadního fungování dramatického textu v rámci jevištního díla6. Programová představa "divadla - básně" Emila Františka Buriana.7. Předpoklady vzniku divadelních adaptací ve vztahu k pravidelnému dramatickému textu v období druhé poloviny 20. století (Artaud, Steinová, Brecht, Cage).8. Rozvoj svébytné divadelní řeči v souvislosti s rozvolněním struktury dramatického textu v divadlech americké poválečné avantgardy, u Petera Brooka a Jerzy Grotowského.9. Česká a moravská divadla malých jevištních forem a autorské divadlo.10. Dramatizace v oficiálních, kamenných a repertoárových divadlech: adaptace jako klasická podoba dramatického textu . Práce s textem a s audiovizuálními ukázkami.11. Hledání nových témat po roce 1989, nástup nové generace autorů, režisérů a divadelních souborů (Divadlo U stolu, adaptace J. A. Pitínského, V. Morávka, A. Goldflama, M.T. Růžičky, I. Krobota, Divadlo v Dlouhé a další).12. Divadelní adaptace a dramatizace v procesu dramatické výchovy: předpoklady dramatického jednání (psychosomatické, herní, sociálně komunikační dovednosti), proces inscenační tvorby (jevištní jednání, východiska pro inscenační tvorbu, základní principy jevištního jednání, tvorba inscenace v dramatické výchově), recepce a reflexe divadelní adaptace ve výchově.
Získané způsobilosti
Student je způsobilý v problematice adaptace a dramatizace poetického i prozaického literárního díla v úpravě pro divadlo (okrajově též rozhlas, televizi a film). Zná jména důležitých režijních osobností a jejich stěžejní tituly. Ovládá teoretickou terminologii a umí ji aplikovat v analýze.
Literatura
Hořínek, Zdeněk. Cesty moderního dramatu. 1995. Šulajová, Iva. Dramatizace jako teoretický problém. Divadelní revue č . 4, 2004. Just, Vladimír. Proměny malých scén. 1986. Veltruský, Jiří. (1994). Příspěvky k teorii literatury. Divadelní ústav Praha. Kovalčuk, Josef. (2004). Téma: autorské divadlo. Brno.
Požadavky
Dva korespondenční úkoly mají prokázat schopnost studentů analyzovat divadelní dílo v kontextu literární předlohy. První korespondenční úkol spočívá ve vypracování komparativní studie, která srovnává prozaickou nebo poetickou předlohu s divadelním scénářem. Má rozsah 5 stran a bude odevzdán nejpozději 1 týden před druhým tutoriálem.Druhý korespondenční úkol spočívá ve vypracování komparativní studie, která srovnává prozaickou nebo poetickou literární předlohu s divadelní inscenací. Má rozsah 5 stran, pracuje s poznámkovým aparátem a využívá teoretickou literaturu daného předmětu. Bude odevzdán nejpozději v zápočtovém týdnu jako předpoklad pro udělení zápočtu z předmětu.Nabídka konkrétních titulů se odvíjí od aktuální dramaturgie českých a moravských divadel a je konkretizována ve vstupním tutoriálu příslušného semestru.
Garant
Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.