Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Divadelní adaptace literárních děl (KDU / DALD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DALD - Divadelní adaptace literárních děl, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní pojmy, vztah základních literárních žánrůCo je to dramatizace, co je to adaptace. Konkretizace, aktualizace a interpretace dramatizovaného díla. Rozdíly v přístupu jednotlivých teoretiků a historiků divadla k dané problematice (O. Hostinský, O. Zich, J. Mukařovský, J. Patočka, J. Veltruský, I. Šulajová).2. Historický exkurz, kapitoly z dějin dramatizace a adaptaceTradice písemné fixace nejstarších ústně tradovaných příběhů a mýtů. Epos a drama. Inspirace jevištním děním pro sekundární vznik dramatického textu (liturgické a světské divadlo středověku, commedie dell arte). Nové chápání dramatu jak nehotová součást jevištního artefaktu.3. Profilace "pravidelné dramatiky" směrem k epizaci dramatické formy (Piscator, Brecht) nebo k lyrizaci dramatu (Čechov, Ibsen, Strindberg). Vztah literatury a dramatu na přelomu 19. a 20. století.4. Divadelní adaptace v období evropské meziválečné avantgardy5. Česká meziválečná divadelní avantgarda - průlom do dosavadního fungování dramatického textu v rámci jevištního díla6. Programová představa "divadla - básně" Emila Františka Buriana.7. Předpoklady vzniku divadelních adaptací ve vztahu k pravidelnému dramatickému textu v období druhé poloviny 20. století (Artaud, Steinová, Brecht, Cage).8. Rozvoj svébytné divadelní řeči v souvislosti s rozvolněním struktury dramatického textu v divadlech americké poválečné avantgardy, u Petera Brooka a Jerzy Grotowského.9. Česká a moravská divadla malých jevištních forem a autorské divadlo.10. Dramatizace v oficiálních, kamenných a repertoárových divadlech: adaptace jako klasická podoba dramatického textu . Práce s textem a s audiovizuálními ukázkami.11. Hledání nových témat po roce 1989, nástup nové generace autorů, režisérů a divadelních souborů (Divadlo U stolu, adaptace J. A. Pitínského, V. Morávka, A. Goldflama, M.T. Růžičky, I. Krobota, Divadlo v Dlouhé a další).12. Divadelní adaptace a dramatizace v procesu dramatické výchovy: předpoklady dramatického jednání (psychosomatické, herní, sociálně komunikační dovednosti), proces inscenační tvorby (jevištní jednání, východiska pro inscenační tvorbu, základní principy jevištního jednání, tvorba inscenace v dramatické výchově), recepce a reflexe divadelní adaptace ve výchově.

Získané způsobilosti

Student je způsobilý v problematice adaptace a dramatizace poetického i prozaického literárního díla v úpravě pro divadlo (okrajově též rozhlas, televizi a film). Zná jména důležitých režijních osobností a jejich stěžejní tituly. Ovládá teoretickou terminologii a umí ji aplikovat v analýze.

Literatura

Hořínek, Zdeněk. Cesty moderního dramatu. 1995. Šulajová, Iva. Dramatizace jako teoretický problém. Divadelní revue č . 4, 2004. Just, Vladimír. Proměny malých scén. 1986. Veltruský, Jiří. (1994). Příspěvky k teorii literatury. Divadelní ústav Praha. Kovalčuk, Josef. (2004). Téma: autorské divadlo. Brno.

Požadavky

Dva korespondenční úkoly mají prokázat schopnost studentů analyzovat divadelní dílo v kontextu literární předlohy. První korespondenční úkol spočívá ve vypracování komparativní studie, která srovnává prozaickou nebo poetickou předlohu s divadelním scénářem. Má rozsah 5 stran a bude odevzdán nejpozději 1 týden před druhým tutoriálem.Druhý korespondenční úkol spočívá ve vypracování komparativní studie, která srovnává prozaickou nebo poetickou literární předlohu s divadelní inscenací. Má rozsah 5 stran, pracuje s poznámkovým aparátem a využívá teoretickou literaturu daného předmětu. Bude odevzdán nejpozději v zápočtovém týdnu jako předpoklad pro udělení zápočtu z předmětu.Nabídka konkrétních titulů se odvíjí od aktuální dramaturgie českých a moravských divadel a je konkretizována ve vstupním tutoriálu příslušného semestru.

Garant

Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.