Předmět Divadlo ve filmu,rozhlase a televizi (KDU / DFRTK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DFRTK - Divadlo ve filmu,rozhlase a televizi, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie audiovize, úskalí a přednosti mediální podoby živého divadlaTeorie audiovize v souvislosti s přenosem divadelního představení na mediální nosiče. Obtížnost rekonstrukce a verifikace divadelního představení v čase a prostoru. Relativita heuristické fixace divadelní inscenace (v kontextu konceptu divadla jako setkání, události, účastenství, autenticity, tvořivosti). Možnosti zachycení inscenačně - režijní podoby představení.2. Přednosti a omezení záznamu, posuny při intermediálním přenosu divadelního představení. Audiovizuální záznam divadelní inscenace versus umělecký dokument.3. Divadlo ve filmu, film v divadleFilmové adaptace dramat (Král Oidipús, Médeia, Pygmalion, Moliére a další) ve všech filmových žánrech. Theatergraph, polyekran, Laterna magika a další pokusy o filmové dotáčky a filmové sekvence v rámci divadelního představení (od D 34 k Laterně magice).4. Filmová dokumentace divadla (Kantorova Mrtvá třída). Shakespearovské adaptace (od Oliviera ke Greenwayovi).5. Divadlo v rozhlase. Přenosy divadelních představení, vývoj "rozhlasového divadla" od mechanického převedení divadelního textu k rozhlasové hře. Poválečná etapa problematického "hledání rozhlasovosti", reprodukce divadelních inscenací, rozhlasové adaptace dramat. 60. léta 20. století v Československém rozhlase - Zlatá éra původní rozhlasové inscenace. Divadelní autoři píšící pro rozhlas a divadelní režiséři tamtéž režírující (A. Přidal, D.Fischerová, P. Rút, K. Steigerwald, V. Havel, A. Přidal, J. Honzl, E.F.Burian, J. Frejka, J. Henke, H. Kofránková).6. Divadelní a rozhlasové herectví shody a rozdíly. Specifika rozhlasové režie. Současné konotace tématu (Fin Kennedy, Roland Schimmelpfennig).7. Divadlo a televize. Tradice záznamů divadelních inscenací ve všech žánrech (činohra, balet, opera, opereta) možnosti a úskalí. Historický vývoj TV záznamů (od Semaforu k dnešním záznamům divadelních inscenací). Televizní magazíny o divadle (Kultura, Divadlo žije, Paradoxy současného divadla, Alternativní kultura). TV portréty herců, režisérů, scénografů (cykly Evropané, GEN). Speciální projekty, seriály, dokumenty o divadle.8. Specifika snímání divadelní inscenace televizní kamerou.9. Audiovizuální záznam jako intermediální transformace divadelního představení. Medialita divadla jako samostatný obor divadelní teorie.10. Dokument versus adaptace - typologie filmových, rozhlasových a televizních záznamů divadelních představení z hlediska heuristiky a dokumentace divadla. Interaktivní možnosti současného internetu v oblasti dokumentace divadelních aktivit.11. Společná recepce medializovaného divadelního představení.12. Média a medialita divadla z pohledu sociologie divadla.
Získané způsobilosti
Orientace v historickém i současném kontextu rozhlasu, divadelních adaptací pro rozhlas, film a televizi, rozvoj analytických a komparačních dovedností.
Literatura
Bilík, Petr (ed). (2000). Kontext(y) II. Litteraria ? Theatralia ? Cinematographica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Philosophica-Aesthetica 22. Olomouc: Univerzita Palackého. Motal Jan. (2012). Nové trendy v médiích 1, 2. Brno, Masarykova univerzita. Štěrbová Alena. (1995). Rozhlasová inscenace. Olomouc, Univerzita Palackého. Štefanides Jiří. (2002). Svědectví, nebo legenda? Divadlo ve filmu a televizi III. (Sborník příspěvků z konference konané v Olomouci 2001.). Olomouc, Univerzita Palackého. Allen, R. C., Hill, A. (eds.). (2004). Television Studies Reader. London, Routledge.
Požadavky
Student si prostuduje příslušné studijní dokumenty, anotační list a podle typu svého odborného zaměření zváží možnosti naplnění korespondenčních úkolů s důrazem na některé z médií.
Garant
Mgr. Andrea Hanáčková, Ph.D.