Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny světového divadla 1 (KDU / DSD1K)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DSD1K - Dějiny světového divadla 1, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem historické přednášky je představit současný historiografický přístup k dějinám divadla, konkrétní etapy vývoje divadla jako umění, postavení divadla ve společnosti, jednotlivé divadelní linie a žánry, organizaci divadelního prostoru a vývoj scénografie od zrodu divadla po renesanci. Přednáška sleduje v tematických okruzích zásadní vývojové etapy evropského divadla, zaměřuje se vývoj divadelního prostoru, scénografie, herectví a dramatu. Seznamuje s rituálními a magickými kořeny divadla, sleduje zrod divadla a jeho proměny od antiky až po renesanční podoby evropského divadla.Obsah:1. Divadelní historiografie (metodologické otázky, současné tendence, možnosti a cíledivadelní historiografie)Dějiny divadla a jejich smysl, postavení divadelní historiografie mezi humanitnímidisciplínami, dějiny divadla jako součást divadelní vědy, možnosti, cíle a současnémetodologické koncepty divadelní historiografie.2. Prehistorie a počátky divadlaPojmy mimeze, kult, rituál vymezení a vývoj divadelních prvků. Teatralita kultu varchaických kulturách.3. Antické divadlo vznik dramatu, řecký divadelní prostorPeriodizace, řecké divadlo jako společenská instituce, předpoklady a geneze divadla-obřadu, řecký divadelní prostor.4. Řecká tragédie a komedieOd dithyrambů k dramatickým autorům Aischylos, Sofoklés, Euripidés, Aristofanés.Prvky syžetové kompozice, kompozice, přístup k mytologickým námětům.5. Římské divadlo a dramaŘímané a funkce divadla, literární drama (Plautus, Terentius, Seneca), římský mimus,proměna divadelního prostoru.6. Středověké divadlo periodizace a kontinuita divadelních epochSoučasný výzkum liturgické linie středověkého divadla divadelní a dramatické žánry(officium, mystéria, mirákly, morality).7. Smíchová kultura a divadelní prostor ve středověkuSvětská linie středověkého divadla, produkce jokulátorů, divadelní a dramatické žánry(veselá kázání, sotties, frašky), centra vzdělanosti a divadelní prvky. Mansionový divadelníprostor a jeho modifikace.8. Renesanční divadlo proměna divadelního prostoruItalské renesanční divadlo, reformátoři italské scénografie (Sebastiano Serlio, NiccoloSabbatini, Giacomo Torelli aj.).9. Italská renesanční dramatikaItalská commedia erudita (Ludovico Ariosto, Nicollo Machiavelli aj.), pastorály a mezihry.10. Zrod a evropský vývoj commedie dell' arteInspirační zdroje a znaky lidového italského divadla, typologie postav v commediidell´arte, profesionální herecké společnosti, ikonografie a význam pro evropské divadlo.11. Anglické alžbětinské divadlo specifika divadelního prostoruOdlišnosti vývoje divadla v Anglii, koncepce divadelního prostoru veřejných divadel, vlivprostoru na dramatiku i herecký styl, dvorská linie divadla.12. Alžbětinská dramatikaNávaznost na středověké žánry, zrod novodobé tragédie a komedie William Shakespearea jeho předchůdci, současníci a následovníci.

Získané způsobilosti

Student zná současný historiografický přístup k dějinám divadla a základní předpoklady vzniku divadla jako umění. Umí vyjmenovat jednotlivé etapy vývoje divadla a disponuje potřebným okruhem faktografických dat i základní terminologie. Student se umí orientovat v zásadních vývojových etapách evropského divadla a dramatu, včetně vědomí souvislostí a kontinuity divadelního vývoje. Dokáže popsat vztah společnosti a divadla v jednotlivých etapách, zná historické proměny divadelního prostoru a scénografie, včetně vlivu na dramatiku a herecký styl. Student dokáže chronologicky seřadit jednotlivé tendence i žánrové linie v průřezu historických podob divadla, včetně proměn divadelního prostoru, a charakterizovat jejich funkce i význam s aplikací základní terminologie. Je schopen porovnávat časově vzdálené etapy divadelního vývoje, jejich vzájemné ovlivňování i kontinuitu a posoudit vliv historických podob divadla na současnou divadelní kulturu.

Literatura

STEHLÍKOVÁ, Eva. A co když je to divadlo? . Praha, 1998. KOPECKÝ, Jan . Co je divadlo. Praha, 1983. BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha, 1999. LAZORČÁKOVÁ, Tatjana. (2013). Dějiny světového divadla 1. Od antiky po renesanci. Olomouc. DIGRIN, Zdeněk. Divadlo učenců a diplomatů. Praha, 1995. ZAVARSKÝ, Ján . Kapitolky zo scénografie. Bratislava, 1989. KOPECKÝ, Jan. O divadle středověku - studie polemická. Divadelní revue 1989, s. 31-47. Praha, 1989. KOPECKÝ, Jan. (1989). O divadle středověku ? studie polemická. Praha. STEHLÍKOVÁ, Eva. Řecké divadlo klasické doby. Praha , 1991. STEHLÍKOVÁ, Eva. Římské divadlo. Praha, 1993. KRATOCHVÍL, Karel. Ze světa komedie dell´arte. Praha, 1987. BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha , 2001. STEHLÍKOVÁ, Eva. Divadlo za časů Nerona a Seneky. Praha, 2005. ZACHOVÁ, Irena. Duchovní dramata. Praha, 2004. ISBN 80-7021-704-9 .LUKEŠ, Milan. Mezi karnevalem a snem. Praha, 2004. ISBN 80-7008-158-9.LUKEŠ, Milan. Mezi karnevalem a snem. Praha, 2004. VOSTRÝ, Jaroslav. (2003). Od podívané ke scénickému obrazu. Praha. ARISTOTELES. Poetika. Praha, 1993. STEHLÍKOVÁ, Eva. (1997). Potkala ho Smrti. Everyman. Praha. BAYERDÖRFER, Hans Peter. (2000). Problémy divadelní historiografie. Praha. CÍSAŘ, Jan. (1996). Proč lidé potřebují divadlo. Praha. LUKEŠ, Milan. Příliš mnoho renesance. Divadelní revue XIV, 2003, č. 4, s. 35-37. Praha, 2003. HILSKÝ, Martin. Shakespeare a jeviště svět. Praha, 2010.

Požadavky

Zkouška z odpřednášené látky a znalost doporučené studijní literatury.Odevzdání písemné eseje na základě vybraného odborného textu k jedné z vývojových etap divadla. Konkrétní výběr a zadání proběhne na úvodním tutoriálu z titulů doporučené literatury. Termín odevzdání: nejpozději 4. ledna 2016, odevzdání eseje a přijetí pedagogem je podmínkou k přihlášení na vypsaný termín zkoušky.

Garant

prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.