Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny světového filmu 2 (KDU / DSF2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DSF2 - Dějiny světového filmu 2, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Navazující kurz přehledových dějin kinematografie. Výklad bude zaměřen na světový film od 30. do konce padesátých let, po nástup nových vln. Budou osvětleny důležité technologické inovace v obraze i zvuku a jejich dopad na proměny estetiky a filmového stylu. Filmy budou vnímány vzhledem ke společensko-politickému kontextu, dále budou zohledněny průmyslové rámce jejich vzniku. Pozornost bude věnována také kritické a populární recepci a jejím proměnám.1. Zavádění zvukuTechnologické a ekonomické aspekty přechodu od němého ke zvukovému filmu v USA, Německu a Sovětském svazu, různé systémy záznamu a reprodukce zvuku, proměny filmového stylu a reakce filmových profesionálů2. Hollywoodský studiový systém a Občan KaneSystém vertikální integrace filmového průmyslu, Velká pětka a malá trojka, autocenzura a produkční kodex, styl klasického Hollywoodu, enfant terrible Orson Welles3. Vznik a vývoj hollywoodských žánrůZákladní atributy a společensko-kulturní pozadí vzniku a vývoje westernu, melodramatu, muzikálu, gangsterky a filmu noir, představitelé žánrového filmu (John Ford, Douglas Sirk, John Huston ad.)4. Totalita a filmProměna filmového průmyslu v Sovětském svazu, Německu a Itálii po nástupu komunismu a fašismu, centralizace, cenzura a ideologické požadavky, socialistický realismus a heroismus vs. lidová zábava, Leni Riefenstahlová a estetizace nacismu5. Francouzský poetický realismusTvorba Marcela Carné, Jeana Viga, a Juliena Duviviera ve 30. letech ? poetizující obraz nižších sociálních vrstev, surrealistická inspirace, prokletí milenci a Jean Gabin, fatalismus; Jean Renoir a Lidová fronta6. Italský neorealismus1945 - 1951: od Rosselliniho fragmentárního dokumentarismu po sociální humanismus Vittoria de Sicy; současná témata a zobrazování života dělnické třídy, narativní elipsy a otevřené konce; neorealismus jako morální, estetický nebo politický postoj?7. Americký film v poválečném obdobíMccarthismus a politické čistky v Hollywoodských studiích, emigranti v americkém filmu (Alfréd Hitchcock, Billy Wilder ad.)8. Tradice kvality a žánry v poválečné Francii? prestižní adaptace literárních předloh (Colette, Stendhal, Zola), výpravný studiovýromantismus (Ďábel v těle, Zakázané hry, Osení) vs. autorští solitéři Max Ophüls, Jean-Pierre Melville a Robert Bresson; tradice kvality dnešním pohledem9. Skandinávský film a Ingmar BergmanAsketický styl Carla Theodora Dreyera ve Dnech hněvu a Slově, vliv divadla a komorního dramatu, psychoanalýza a symbolismus v díle I. Bergmana10. Frankistické ŠpanělskoCenzura a státní monopol, vliv italského neorealismu a komerční velkoprodukce, psychologizace a odcizení postav u Juana Antonia Bardema, návrat Luise Bunuela; obraz a alegorie frankistického Španělska ve filmech po pádu Franka11. Japonský filmAkira Kurosawa a západní úspěch Rašómona, historická a exotizující linie džidai geki, stylové experimenty Kendžiho Mizogučiho a rodinné rituály Jasudžira Ozu12. IndieRůst indického filmu po válce a rozmach Bollywoodu, Rádž Kapúr a tradice populárních písňových komedií, umělecký film Guru Dutta a Satjádžita Ráje

Získané způsobilosti

Po absolvování kurzu bude student znát základní směry vývoje světové kinematografie ve sledovaném období, bude schopen vyjmenovat jejich reprezentanty a definovat společensko-politický kontext filmového průmyslu. Bude mít znalosti technologických aspektů přechodu němé éry ve zvukovou a dokáže popsat průběh přechodu na zvukový film v jednotlivých zemích. Bude obeznámen s aspekty filmového stylu v rámci národních kinematografií a dokáže popsat jejich specifika a proměny napříč sledovaným historickým obdobím. Bude schopen kriticky hodnotit a posuzovat filmová díla a nalézat skryté paralely a intertextuální odkazy. Získá dovednost vytvářet samostatné texty zaměřené jak na analýzu konkrétního filmu, tak na poetiku režiséra či průmyslový kontext. Dokáže oponovat povrchním či na špatných informacích založeným textům běžným především v elektronických médiích a svými zásahy kultivovat a tříbit laické porozumění filmu.

Literatura

THOMPSONOVÁ, Kristin, BORDWELL, David. Dějiny filmu. Praha , 2007. COOK, David A. A History of Narrative Film. New York, 2004. LEYDA, Jay. A History of the Russian and Soviet Film. Princeton , 1983. KRACAUER, Siegfried. (1958). Dějiny německého filmu od Caligariho k Hitlerovi. Praha : SPN. HAALAND, Torunn. (2012). Italian Neorealist Cinema. Edinburgh. DUDLEY, Andrew. (1995). Mists of Regret. Princeton. BORDWELL, David. (1988). Ozu and the Poetics of Cinema. London. BORDWELL, David, STAIGER, Janet, THOMPSON, Kristin. The Classical Hollywood Cinema. New York , 2002.

Požadavky

Znalost přeberané látky z povinné literatury k předmětu, schopnost analýzy vybraných stěžejních děl v probíraném období z hlediska různého kontextuálního pojetí (společenský, politický, institucionální, kritický a estetický)

Garant

Mgr. Veronika Klusáková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Hain, Ph.D.Mgr. Veronika Klusáková, Ph.D.Mgr. Luboš Ptáček, Ph.D.