Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny světového filmu 3 (KDU / DSF3K)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DSF3K - Dějiny světového filmu 3, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Autorský film a národní kinematografieVznik konceptu autorského filmu ve francouzské filmové kritice a teorii 40. a 50. let (Alexandre Astruc, François Truffaut), jeho aplikace americkou kritikou 60. let (Andrew Sarris) a vliv na vytváření filmové historie. Představení tezí Susan Hayward a jiných historiků zabývajících se koncepty národní kinematografie, s akcentem na globální povahu současné kinematografie.2. Francouzská nová vlnaIdeologická východiska, společenský kontext a narativní a stylistické inovace. Vymezení dvou základních skupin (nouvelle vague a Rive Gauche) a analýza stěžejních tvůrců a jejich díla.3. Francouzský film po nové vlně - neobarokoZměna kontextu filmové tvorby v 70. a 80. letech, vliv postmoderny a klipové estetiky. Cinéma du look a opulentní vizualita jako společný jmenovatel tvorby Jeana-Jacquese Beineixe, Luca Bessona a Leose Caraxe.4. Italský film po neorealismuOdklon od realistických východisek ke stylizaci v díle Federica Felliniho. Odcizení a psychologie prostoru u Michelangela Antonioniho. Politizace a cinefilství Bernarda Bertolucciho. Radikální marxismus a provokace u Piera Paola Pasoliniho.5. Britské free cinema a nová vlnaProměny poválečné dělnické třídy, formování dokumentaristické školy a vliv literatury a divadla (Angry Young Men, kitchen sink) na britskou novou vlnu (Tony Richardson, Karel Reisz, Lindsey Anderson). Pozitivní kritická recepce i pozdější reevaluace.6. Oberhausen a Nové německé kinoPoválečné rozdělení Německa a jeho vliv na kinematografii. Mladá generace, festival v Oberhausenu a manifest nového filmu. Tvorba Alexandra Klugeho. Německá historie a melodrama Rainera Wernera Fassbindera, heroismus a transcendence Wernera Herzoga.7. Východoevropský film v období komunismuOrganizace filmového průmyslu v zemích východního bloku po nástupu komunismu (Polsko, Maďarsko ad.). Vymezení společných témat a vlivu cenzury na filmovou tvorbu. Nový polský film a kino morálního neklidu, tvorba Miklóse Jancsóa.8. Sovětský film a poetická tradicePropaganda a obraz druhé světové války. Nástup nové generace 60. let, Andrej Tarkovskij. Vliv folklórních tradic na Ukrajině, v Gruzii a Arménii. Filmy Sergeje Paradžanova.9. Vývoj amerických studií a Nový HollywoodProměny publika a společnosti v 60. letech, nezávislé produkce, alternativní mody distribuce a exploatační žánry. Rozpad vertikálního systému a produkčního kodexu. Nová vlna tvůrců, konsolidace studií a rozvoj žánrové tvorby (Lucas, Spielberg, Coppola). Politika blockbusterů 70. let.10. Nástup a rozvoj amerického nezávislého filmuHistorie nezávislé produkce v USA (avantgarda, New York). John Cassavettes a 60. léta. Konsolidace produkčního a distribučního zázemí nezávislé scény v 70. a 80. letech, specifické propagační a marketingové strategie. Tvorba Jima Jarmusche ad.11. Asijské kinematografieJaponská nová vlna, Nagisa Ošima a kritika soudobé společnosti. Kulturní revoluce a pátá generace čínského filmu. Hongkongská nová vlna a tchajwanský film (Wong Kar Wai, Edward Yang).

Získané způsobilosti

Po absolvování kurzu získá student primární znalosti, nezbytné pro další studium dějin kinematografie.

Literatura

Klusáková, V., & Křipač, J. (2013). Dějiny světového filmu 3. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. LEYDA, Jay. A History of the Russian and Soviet Film. Princeton , 1983. STANDISH, Isolde. A New History of Japanese Cinema. New York , 2006. IORDANOVA, Dina. Cinema of the Other Europe. The Industry and Artistry of East Central European Cinema. London , 2003. THOMPSONOVÁ, Kristin, BORDWELL, David. Dějiny filmu. Praha , 2007. SORLIN, Pierre. Italian National Cinema 1896?1996. London , 1996. BORDWELL, David, STAIGER, Janet, THOMPSON, Kristin. The Classical Hollywood Cinema. New York , 2002.

Požadavky

Znalost látky ke zkoušce.

Garant

Mgr. Milan Hain, Ph.D.Mgr. Veronika Klusáková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Milan Hain, Ph.D.Mgr. Veronika Klusáková, Ph.D.Mgr. Luboš Ptáček, Ph.D.