Předmět Duchovní souvislosti filmu B (KDU / DSFBK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DSFBK - Duchovní souvislosti filmu B, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cíl disciplíny:Uvedení do problematiky vzniku uměleckého (estetického) myšlení a otevření otázek obecně širších historických a duchovních souvislostí v tvorbě uměleckého díla ve vztahu k filmu.Struktura disciplíny (přehled témat, vč. jejich anotace):Úvod do problematiky vzniku uměleckého (estetického) myšlení v obecně širších historických a duchovních souvislostech v tvorbě uměleckého díla ve vztahu k filmu. Hlavní pozornost je věnována humanitnímu a duchovnímu myšlení a kulturně-společenským vztahům, které měly vliv na vznik filmu jako komplexního uměleckého myšlení a s tím související aspekty řemeslné. Celá látka je koncipována jako soubor přednášek a projekcí filmových ukázek, jejichž téma přibližuje podstatu a prameny tohoto umění. Hlavní důraz je kladen na pochopení filmu jako zcela principiálně nové koncepce umělecké tvorby.1. REŽIJNÍ TVŮRČÍ PROFESE: FILMOVÝ STŘIH.Smysl střihové tvorby: vnitřní, vnější, takt, rytmus a střídání. Příběh jako drama.Filmové ukázky:POČÁTEK ( A.Pelešjan, SSSR/VGIK 1964)KOYAANISQATSI ? klasický rapid střih (G.Reggio)ÉLEKTRA A JEJÍ PRAVDA (první záběr)? ukázka vnitrozáběrového střihu2. TVŮRČÍ PROFESE: FILMOVÝ OBRAZ.Úhel pohledu: fenomén jedinečnosti - kompozice a velikost záběru - prostor a perspektiva - světlo a stín - barva - pohyb.Filmové ukázky:RŮZNÉ UKÁZKY na kamerové styly.KNIHA ŽIVOTA (ukázka) (Hal Hartey, USA 1999)3. TVŮRČÍ PROFESE: FILMOVÁ REŽIE.Režie jako řemeslo (Tvoření), režie jako tvorba (Stvoření), režie jako subjektivní estetická koncepce smyslu světa (Bytí).Filmové ukázky:OVOCE STROMŮ RAJSKÝCH JÍME (Věra Chytilová[Ester Krumbachová], ČSSR 1969)´MARKETA LAZAROVÁ (František Vláčil, ČSSR 1967)KWAIDAN (Masaki Kobajaši, Japonsko 1964)4. PROJEKCE: Film a komentář: Keith Griffth - Abstraktní film.ZADÁNÍ PÍSEMNÉHO ÚKOLU - úkol bude zadán na poslední hodině a ústně vyzkoušen v podobě kolokvia v zadaných zkouškových termínech.
Získané způsobilosti
Student je schopen vytvořit strukturovaný text analyzující umělecké dílo v oblasti filmu a televize. Student umí zhodnotit tvorbu z hlediska jejího distribučního zaměření a popřípadě i komerčních souvislostí. Má kompetence posoudit a formulovat dramaturgickou koncepci filmového díla.
Literatura
Begiašvili, Arčil Fjodorovič. Filosofie a poezie. Praha. Eliade, Mircea. Mýtus o věčném navrátu. Praha, 1993. SUCHÁNEK, Vladimír. Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, 2002. Bordwell, David - Thompsonová, Kristin. Umění filmu. Praha, 2011. BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Praha, 2007. BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Praha, 1998. BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno, 2007.
Požadavky
Absolvování přednášek, všechny filmy zhlédnuté.
Garant
doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Suchánek, Ph.D.