Předmět Duchovní souvislosti filmu (KDU / DSOF)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / DSOF - Duchovní souvislosti filmu, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
KDU/DSOF Česko-slovenský filmKruh viny jako dramaturgieDoc.Vladimír SuchánekPřednáškaII. blok TDDU/FV - kateg.B; DV - kateg.C; Zimní semestrTATO PŘEDNÁŠKA NEBUDE PRO PŘÍŠTÍ AKADEMICKÝ ROK VYPSÁNAČASOVÝ ROZSAH: 4+0POČET KREDITŮ: 6 KREDITŮAnotace předmětuÚkolem semináře je seznámení se z hlubším chápáním analýzy filmu, než je forma referátu či úvahy. A to nejen z aspektu díla jako celku a jednotlivých výrazových prostředků uměleckého filmu: - herec, hudba-zvuk, kamera, výtvarné řešení, režie, srovnání s literární či dramatickou předlohou, kontext českého a světového filmu, etc., ale výrazná pozornost bude věnována vztahovým i duchovním souvislostem uvnitř tématu. Na každou rozpravu je úkolováno několik studentů zároveň.- ZTRACENCI (M.Makovec 1956)JSI-LI JEDINÝ, MUSÍŠ- SPANILÁ JÍZDA (O.Daněk 1963)NEOHLÍŽEJ SE, ZKAMENÍŠ- KOČÁR DO VÍDNĚ (K. Kachyňa 1966)JSI-LI BEZ VINY, HOĎ KAMENEM- TRI DCÉRY (Š.Uher 1967)LÁSKA JE SRDCEM VÍRY- STRAKA V HRSTI (J.Herz 1983)NA CESTĚ NEJSI NIKDY SÁM- ŽILETKY (původní verse, Z.Tyc 1993)PER ASPERA AD ASTRAFORMA ATESTACE: KolokviumPOŽADAVKY K ATESTACI: Absolvování přednášky i rozpravy, všechny filmyzhlédnuté, referát na zadané téma, 80% účast.PRAMENY: Filmy dle tematických okruhů.POVINNÁ/ZÁKLADNÍ/DOPORUČENÁ LITERATURA:BORDWELL, D. THOMPSON, K.: Umění filmu. Praha 2011.ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu. (Archetypy a opakování) Praha, Oikoymenh 1993.SUCHÁNEK, Vladimír: Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, Nakladatelství Univerzity Palackého 2002.SOLOVJOV, Vladimír: Duchovní základy života. Velehrad, Refugium Velehrad-Roma 1996.NOUVEN, Henri J.M.: Návrat ztraceného syna. Praha, Paulínky 2001.WOLFF, Uwe: Labyrint. Cesta k vlastnímu středu. Praha, Portál 2003.-------------------------------------------------JIRÁSEK, Alois: Rozmanitá prosa III. Otto 1914. (Ztracenci)HAVLÍČEK, Jaroslav: Petrolejové lampy. Praha 2013.Zadání pro rozpravuM.Makovec ZTRACENCIa) Zařadit do kontextu československého filmub) Srovnání s literární předlohou A. Jiráskac) Hrdina jako oběť nutnost tragického konce?d) Herectví a patos G.Valách, S.Fišer, Vl.Hlavatý, R.Lukavský.e) Kruh viny jako dramaturgieO.Daněk SPANILÁ JÍZDAa) Žánrový kontext v československé dramaturgiib) Výtvarné řešení a obrazc) Herectví charakteru (P.Kostka, Vladimír Stach)d) Husitství v českém filmue) Kruh viny jako dramaturgieK Kachyňa KOČÁR DO VÍDNĚa) Sebezpytování národních dějinb) Fotografie jako krajinomalbac) Záporná role J.Hanzlík a L.Munzard) Spirála vnější a vnitřní cesta tam a zase zpátkye) Kruh viny jako dramaturgieŠ.Uher TRI DCÉRYa) Zařazení do kontextu čs. kinematografieb) Zamyšlení nad žánrem dramatického podobenství: otec a tři dcery (Král Lear)c) Víra a ideologied) Role ženy emancipace, mateřství, modlitba?e) Kruh viny jako dramaturgieJ.Herz STRAKA V HRSTIa) Zařazení do kontextu čs. a světové kinematografieb) Horizontála a vertikála duchovní odpovědnosti (Mastičkář 14.století)c) Výtvarné řešení a scénografie (harmonie chaos)d) Hudební a zvuková složkae) Kruh viny jako dramaturgieZ.Tyc ŽILETKY (původní verse)a) Zamyšlení nad žánremb) Horizontála a vertikála bytí (komín a sníh, Pater Noster, pády a vzlety )c) Hudební a zvuková složkad) Zařazení do kontextu čs. kinematografiee) Kruh viny jako dramaturgie
Získané způsobilosti
Student je schopen vytvořit strukturovaný text analyzující umělecké dílo v oblasti filmu a televize. Student umí zhodnotit tvorbu z hlediska jejího distribučního zaměření a popřípadě i komerčních souvislostí. Má kompetence posoudit a formulovat dramaturgickou koncepci filmového díla.
Literatura
BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. Praha, 2007. BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno, 2007. Suchánek Vladimír. Topografie transcendetních souřadnic filmového obrazu. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0417-6.Bordwell, David- Thompsonová, Kristin. (2011). Umění filmu. Praha. JIRÁSEK, Alois. (1914). Rozmanitá prosa III. (Ztracenci). Praha (J.Otto). BAZIN, André. Co je film? . Praha, 1967. SOLOVJOV, Vladimír. (1996). Duchovní základy života. Olomouc. WOLF, Uwe. (2003). Labyrint. Cesta k vlastnímu středu. Praha. NOUVEN, Henri, J. M. (2001). Návrat ztraceného syna. Praha.
Požadavky
Absolvování přednášek, shlédnutí všech projekcí filmů a referát