Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum divadelní kritiky A (KDU / PDKA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / PDKA - Praktikum divadelní kritiky A, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem semináře je objasnit problematiku divadelní kritiky jako součásti divadelní vědy, vyhodnotit její funkce, cíle a prostředky, nastínit současné možnosti divadelní kritiky a prezentovat základní divadelně-kritické žánry. Důraz je kladen na praktické rozvíjení kritických schopností studentů, na umění diskuse, argumentace a písemné reflexe divadelní události.1. Vstupní diskuse na téma současné divadlo a současná divadelní kritikaElementární reflexe aktuálního divadelního dění ? diskuse.2. Současné možnosti divadelní kritikyPřehled časopisů, odborných periodik, internetových médií, osobností kritiků.3. Vztah divadla a kritikyZaměření na současné tendence divadelní kritiky, její reflektování aktuálních trendův divadelním kontextu ? formou vyhodnocení rozsahu současné divadelní kritikyv časopisech a internetových médiích.4. Teoreticko-historické vymezení divadelní kritiky, funkce kritiky, cíl, úkol a kritériaSeznámení s teoretickými názory na divadelní kritiku 20. století formou studia zadanéliteratury - J. Grossmann, V. Havel, Z. Hořínek, J. Císař, P. Pavlovský, R. Barthes, T. S.Eliot, P. Pavis).5. Osobnosti divadelní kritiky 20. stoletíSeznámení s vybranými kritickými osobnostmi prostřednictvím textů (F. X. Šalda, M.Rutte, K. Čapek, J. Mahen, V. Tille, V. Černý, S. Machonin, J. Grossmann, V. Havel, M.Lukeš, Z. Hořínek, J. Vostrý).6. Profil divadelního kritikaPředpoklady a kritéria pro divadelně-kritickou reflexi, vlastnosti kritické osobnosti.7. Aspekty hodnotícího souduOtázka objektivity a subjektivity kritického soudu ? forma diskuse a konkrétních příkladůtextů.8. Typologie divadelně-kritických žánrůZákladní rozdělení na malé a velké žánry, rozdíl mezi publicistickými a revuálními texty,základní struktura kritických textů ? formou metakritiky konkrétních textů.9. Problematika kritiky on-linePříklady kritického stylu v souvislosti s charakterem média a adresátem kritiky.10 Kritická analýza představení/inscenaceZaměření na inscenační složky, umění popisu hereckého výkonu, interpretace tématu.11. Umění divadelní recenzeAspekty divadelně-kritické reflexe, míra vyjádření hodnotícího stanoviska, poměrsubjektivního a objektivního přístupu, znalost a zařazení díla do širšího divadelníhokontextu ? formou korekce studentských textů.12. Prezentace studentských kritických reflexíVeřejná prezentace vzniklých kritických textů a jejich vyhodnocení.

Získané způsobilosti

Student prokazuje teoretické i praktické znalosti z oblasti divadelní kritiky v jejím historickém i současném kontextu. Je schopen vyjmenovat funkce, cíl i kritéria divadelní kritiky, určit divadelně-kritické žánry a jejich strukturu v souvislosti s typem médií i adresátem kritických reflexí.Student je schopen prakticky aplikovat teoretické aspekty divadelní kritiky v samostatných písemných textech. Je schopen na základě analýzy divadelního artefaktu vyjádřit vlastní kritický soud, diskutovat a obhajovat své názory odborně formulovanými argumenty. Student je schopen vytvořit strukturovaný kritický text analyzující současný divadelní artefakt. Dokáže kriticky posoudit a konfrontovat jednotlivé divadelní události a zařadit je do širšího stylového, žánrového či druhového kontextu. Má kompetenci pro samostatnou kritickou činnost v tištěných i elektronických médiích.

Literatura

ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Brno, 1968. PAVLOVSKÝ, Petr. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha, 2004. TRPIŠOVSKÝ, Lukáš. Co kritik neuvidí a určitě nenapíše. Svět a divadlo 2008, č. 1, s.30. Praha, 2008. BARTHES, Roland. Kritika a pravda. Praha - Liberec, 1997. HAVEL, Václav. O kritice. Spisy 3. Praha, 1999. LJUBKOVÁ, Marta. Divadelní kritika v kómatu? . A2, 2008, č. 50. Praha, 2008. Grossman, J., Dvořák, J., Klíma, M., & Jindrová, Z. (2000). Jan Grossman. Praha: Nakladatelství Pražská scéna. MACHALICKÁ, Jana. Kdokoliv může psát cokoliv. Literární noviny . Literární noviny , 1998. CÍSAŘ, Jan. Kdybychom to tak věděli. Divadelní noviny , 1994. HOŘÍNEK, Zdeněk. Kritický paradox. Divadelní revue 12, 2001, č. 4, s.3-8. Praha, 2001. PŠENIČKA, Martin. Nejen k postdramatickému konceptu Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue 2010, č. 1., s. 28-49. Praha, 2010. Štěrbová, A., Šimáček, I., & Štefanides, J. (1990). O současném činoherním divadle. Ostrava: Profil. ŠALDA, F. X. O věcech divadelních. Praha, 1987. PAVIS, Patrice. Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení. Divadelní revue 21, 2010, č. 1, s. 12. Praha, 2010. RUTTE, Miroslav. 20 kázání o divadle. Praha, 1940.

Požadavky

Požadavek aktivní diskuse. Studenti vypracují samostatné referáty z odborné literatury (pro úvodní lekce) v průběhu semestru vypracují 3 - 4 samostatné písemné reflexe na základě dohodnutého zadání (reflexe vybrané inscenace, jednotlivé divadelněkritické žánry, mapování olomouckého divadla, divadelní přehlídky apod.) Učast v semináři je povinná v rozsahu 75% docházky.

Garant

prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.