Předmět Rozhlasová dramatická tvorba (KDU / RDTK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDU / RDTK - Rozhlasová dramatická tvorba, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci (UP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Seminář představí rozhlasovou dramatickou tvorbou, její základní žánry a formy v historickém i současném kontextu rozhlasového vysílání a objasní základní teoretické pojmy a specifiku auditivního poslechu. S využitím modelových ukázek se seminář zaměří na vývojové tendence a představí výrazné osobnosti rozhlasové dramatiky a režie i přístupy k analýze rozhlasového artefaktu.1. Motivační vstup do problematikySoučasnost rozhlasového dramatického vysílání, rozhlas jako médium a situacedramatického vysílání.2. Specifika rozhlasové tvorby ? předpoklady percepceRozhlasový artefakt jako akustický obraz a jeho konkretizace v interaktivním vtahu díla aposluchače, akusticko-auditivní princip vnímání.3. Geneze terminologie a základní prvky analýzyVývoj teoretické reflexe a pojmoslovného aparátu, vztah k literární teorii, k divadelním afilmovým pojmům, jejich aplikace na reflexi auditivního tvaru.4. Typologie rozhlasového slovesného vysíláníShrnutí základních žánrů a žánrových forem, počátky slovesného vysílání, formovánírozhlasové inscenace a průkopníci rozhlasové režie.5. Rozhlasová adaptace prózyIndividuální četba, dialogizovaná četba, kombinovaná a seriálová četba ? rozhlasováúprava předlohy, analýza herecké interpretace, výrazové prostředky herce. Modelovýposlech: Karel Poláček: Bylo nás pět, Muži v ofsajdu.6. DramatizacePřístupy dramaturgie, kategorie času a prostoru v rozhlasovém díle, umění montáže,zvuková kompozice. Režisér Jiří Horčička. Modelový poslech Karel Čapek: Válkas mloky.7. Původní rozhlasová hraPočátky původní rozhlasové dramatiky (reportážní a lyrické hry), teoretické zásadyrozhlasovosti. Analýza režijní kompozice. Modelový poslech František Kožík: CristobalColón.8. Vývojové tendence rozhlasové inscenace ? 60. léta 20. stoletíProměna témat a poetiky ? tvůrci 60. let. Textová analýza a zvuková kompozice. RežisérJosef Henke. Modelový poslech Antonín Přidal: Sudičky; Ivan Vyskočil: Cesta do Úbic.9. Divadelní hra v rozhlasePrincipy adaptace, dramatičnost situací a charaktery ? stylová analýza. Modelový poslechMoli?re: Tartuffe.10. Renesance původní rozhlasové hry ? 90. léta 20. stoletíAutoři nové dramatické vlny a proměna témat (Marek Horoščák, Miroslav Bambušek,David Drábek aj.)11. Rozhlasové hraniční žánryRozhlasové pásmo, rozhlasový dokument, feature ? prolínání publicistických auměleckých postupů.12. Současné trendy rozhlasové tvorby ? Prix Bohemia Radio
Získané způsobilosti
Student zná vývojové tendence rozhlasové dramatické tvorby, umí vymezit specifiku auditivního artefaktu, disponuje potřebným okruhem faktografických dat i teoretických termínů pro analýzu struktury rozhlasové inscenace. Zná základní typologii rozhlasových dramatických žánrů i výrazné osobnosti rozhlasové dramatiky a režie v historické i současném kontextu tvorby. Student má osvojené předpoklady k poslechu auditivního díla a je schopen analyzovat jeho strukturu, včetně výrazových prostředků a kompozičních postupů. Umí posoudit strukturu jednotlivých rozhlasových žánrů a jejich proměnu v současném kontextu rozhlasové dramatické tvorby.Student dokáže posoudit současné trendy v rozhlasové dramatice a vztáhnout je k historickému kontextu, je schopen charakterizovat dramaturgické i režijní přístupy v současné rozhlasové dramatické tvorbě a vytvořit strukturovaný text analyzující rozhlasovou inscenaci.
Literatura
JEŠUTOVÁ, Eva (ed.). Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí Českého rozhlasu. Praha, 2003. LAZORČÁKOVÁ, Tatjana. Rozhlasová dramatická tvorba. Průvodce studiem. Olomouc, 2012. ŠTĚRBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace. Olomouc, 1995. ŠTERBOVÁ, Alena. Rozhlasová inscenace. Olomouc, 1991. VEDRALOVI Jan a Honza. Jiří Horčička ? rozhlasový režisér. Brno , 2003. Kolektiv autorů. Nepromlčené případy Jaromíra Ptáčka. Brno - Praha, 2006. CZECH, Jan. O rozhlasové hře. Praha, 1987. Ješutová, E. (2003). Od mikrofonu k posluchačům: z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas. LAZORČÁKOVÁ, Tatjana, ŠTĚRBOVÁ, Alena. Umělecké osobnosti brněnského rozhlasu. Olomouc, 2001.
Požadavky
Doplňující samostatný poslech rozhlasových inscenací, 10 tiulů rozhlasových inscenací k analýze. Samostatná písemná analýza rozhlasové inscenace s aplikací získané terminologie z hlediska struktury, jazyka, situací, postav, času a prostoru, režijní a zvukové kompozice. Rozsah minimálně 5 stran textu + poznámkový aparát + seznam literatury. Termín odevzdání: nejpozději 14 dní před udělením zápočtu.
Garant
prof. PhDr. Tatjana Lazorčáková, Ph.D.